Ska snart smälla upp våtrumsskivor i mitt blivande badrum (på 15mm plyfa). Men såg att man bör ha munskydd när man jobbar med våtrumsgips. Är det nåt mer att tänka på, kan man rista och knäcka som vanligt? Vanlig gipsskruv? Dom är ju ganska dyra så vill gärna göra rätt från början :)
 
Ja det är som vanlig gips. Enda skillnaden är att den innehåller glasfiber som kan irritera hud och andningsvägar. Så använd långärmad tröja och handskar.
 
Nja Matti nu drar du väl lite för snabba slutsatser....
Det beror på vilken skiva man använder... Fermacell har inget ytskikt utan är bara pressad gips o pappersmassa

men det kan nog vara bra med munskydd och långärmat i vilket fall..
fermacell är enklast att såga med vanlig handsåg, eller en billig cirkelsåg men var ute isåfall för då dammar det ju jävulskt
 
Det är Norgips Humidboard jag kommer använda, det står att den har glasfiberarmerad kärna, om det nu påverkar möjligheten att knäcka?
 
Norgips NoseBleeding Board knäcker du som vanligt. ;)
Fibergips från Fermacell knäcker du inte. Munskydd på, som nino redan påpekade.
 
isolde skrev:
Norgips NoseBleeding Board knäcker du som vanligt. ;)
NoseBleeding Board!?
Kommer det namnet från dom gångerna man inte använde munskydd eller finns det nåt mer jag bör känna till? ;)
 
Dom var värre när dom kom. Nu har man rättat till mycket av problemen så använder man skydd så är det ingen fara.
 
Snailman
nino skrev:
Nja Matti nu drar du väl lite för snabba slutsatser....
Det beror på vilken skiva man använder... Fermacell har inget ytskikt utan är bara pressad gips o pappersmassa

men det kan nog vara bra med munskydd och långärmat i vilket fall..
fermacell är enklast att såga med vanlig handsåg, eller en billig cirkelsåg men var ute isåfall för då dammar det ju jävulskt
har sett att fiskarheden (finns filmsnutt på deras site) använder farmacell, är det bra att jobba med? det ska visst limmas kant i kant är det nödvändigt? har reglar cc 300 och 17mm råspont (redan gjort så inget att ändra på)

edit jag tänkte alltså att limningen kanske är för att det ska bli styvare och man kan ha längre mellan reglarna och så... och det har ju jag ingen nytta av...
 
Limmas ska nog Fermacells Powerpanel, cementbaserade skivor. Har själv limmat Knaufs dito, Aquapanel.
 
Jag tycker den är helt ok att jobba med, använder bara 60cm skivor.

lite tyngre än vanliga skivor
finns tydligen en kniv så man ska kunna rits och knäcka dom, men jag är skeptisk...
jag sågar med en vanlig såg, eller om det är ett stort jobb så kör jag med cirkelsågen men det dammar som f**
fick tips om att sätta i en diamantklinga med slät klinga, skulle tydligen damma mycket mindre då

är dom billigaste skivorna som jag har hittat, här ikring iaf tror dom kostar runt 160-170:-/st 60*240
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.