Uttaget för DM SKA sitta i diskbänksskåpet och det är inte faran för läckage utan möjligheten att göra DM strömlös INNAN man börjar meka med den som är orsaken. Du behöver inte märka upp i kopplingsdosor för där ser/förstår en yrkesman hur allt hänger ihop OM det är draget enligt "normerna", och man man behöver inte märka upp så att "vem som helst" förstår, men det är naturligtvis ingen nackdel.
 
18 cm är inte trångt...
 
el_richard skrev:
18 cm är inte trångt...
Nej, allt är ju relativt. Inte trångt för att vara sockel men kanske trångt för att jobba i. Men som elektriker kanske det är vardagsmat.

Om jag skulle dra fram en egen grupp (svart fas) bara till diskmaskin och sätta på 10A. Sedan förlänga den redan dragna fasen(grå fas) hela vägen till sista dosan och låta alla uttag samt fläkt gå på denna via 16A. Sist koppla över ugnen på 3-fasen (brun fas) tillsammans med hällen på 3x16A. Blir 3 grupper där diskmaskin och vanliga uttag får dela vp-rör fram till dosa 1. Kan diskmaskin och vanliga uttag dela nolla och jord då de ligger olika faser? Är detta godtagbart även om det bryter mot normen gällande separata dosor? Märker upp varje grupp med nummer motsvarade det i centralen.
 
Krilleman
Ska man inte säkra alla faser om dessa ligger i gemensamt rör med en "gemensam" säkring? Alltså en trefas-säkring som bryter alla tre faserna i det gemensamma röret samtidigt. Man ska alltså inte kunna bryta bara en matning i röret. Utan allt eller inget principen. Trots att det "bara" handlar om 3 olika faser och inte ett trefasuttag!

Klantigt uttryckt? = Ja, men jag tror någon yrkesman kan komma med dom rätta ordvalen!

Rätta mig om jag har fel!
 
Redigerat:
I vissa fall ska man men inte fel med en 3-polig säkring fast lite svårt om man har den gamla typen av smältsäkring.
 
Finns sällan några argument varför man skulle ha en Delad 3fas grupp med separata automatsäkringar. Bättre att man Bryter alla faser ändå. Nollan är ju samma för alla 3 faser. Kan bli väldigt roliga fel om nollan kopplas bort.
 
Nu har jag läst igenom tråden lite noggrannare, och fler än jag har nog missuppfattat lite detaljer.

Kopplingsdosorna sitter lite udda till nära golvet. Normalt sitter de högt. Men det är inget fel, bara lite ovanligt. Huvudsaken är att näste ägare hittar dessa dosor, vilket kan lösas med en lapp i huspärmen.

Saffady skrev:
Om jag skulle dra fram en egen grupp (svart fas) bara till diskmaskin och sätta på 10A. Sedan förlänga den redan dragna fasen(grå fas) hela vägen till sista dosan och låta alla uttag samt fläkt gå på denna via 16A. Sist koppla över ugnen på 3-fasen (brun fas) tillsammans med hällen på 3x16A. Blir 3 grupper där diskmaskin och vanliga uttag får dela vp-rör fram till dosa 1. Kan diskmaskin och vanliga uttag dela nolla och jord då de ligger olika faser? Är detta godtagbart även om det bryter mot normen gällande separata dosor? Märker upp varje grupp med nummer motsvarade det i centralen.
Du är väldigt nära en bra lösning här.

Jag skulle i första hand se en separat (ny) ledning från central till apparatdosan för DM om det går. Det är så man skulle vilja ha det. Men så är det ändå inte i måånga hem, utan där delar DM grupp med typ resten av köket... Så det är inte så mycket att yvas över, men det vore bra!

Jag har bakåtsträvat lite och upptäckt kraften hos penna och papper:

20130727_192825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2 är att låta DM och uttag dela rör är att då handlar det om en tvåfasgrupp. Att dra i två separata enfasgrupper, alltså med dubbla faser, nollor och skyddsjord är inget alternativ. Utan då lägger du de två fasledarna på två dvärgar bredvid varandra som då matas från två olika faser. Det blir då två fasledare, en nolla och en skyddsjord i det röret. I första kopplingsdosan grenar du av en fas till DM och den andra till uttagen och köksfläkten. Det är inget fel på eller anmärkningsvärt med denna lösning, men alt 1 är bättre :)

10 A räcker till både DM och uttagen väl? En tvåpolig dvärg behövs inte då du grenar av i en kopplingsdosa.

Det enda anmärkningsvärda som blir kvar är då att kopplingsdosorna betjänar två olika grupper. Det är ingen stor grej med det heller, men man gör bara inte så om man gör det från början. Om du vill kan du helt enkelt skarva ihop spisröret utanför dosa 1 och 2 om det är möjligt så blir det möjligen lite bättre.

Du har pratat om trepolig brytare tidigare. Är det dvärgbrytarna i centralen du menar, eller en separat brytare utanför? Spelar ingen roll...bara nyfiken.

krilleman_215 skrev:
Ska man inte säkra alla faser om dessa ligger i gemensamt rör med en "gemensam" säkring? Alltså en trefas-säkring som bryter alla tre faserna i det gemensamma röret samtidigt. Man ska alltså inte kunna bryta bara en matning i röret. Utan allt eller inget principen. Trots att det "bara" handlar om 3 olika faser och inte ett trefasuttag!

Klantigt uttryckt? = Ja, men jag tror någon yrkesman kan komma med dom rätta ordvalen!

Rätta mig om jag har fel!
Det finns två skäl till en flerpolig brytare som jag ser i hastigheten:
- När det finns en blandning av enfas- och flerfasförbrukare, vilket inte är fallet här.
- När flera faser/kretsar finns på anslutningsterminalerna på uttag och strömbrytare. Eftersom lekmän får byta ett uttag bör man se till att det räcker med att bryta en (1) säkring, och löser man det så att kretsarna delas upp i kopplingsdosor, så att man inte av misstag kan bryta nollan eller skyddsjorden, så räcker det med en enpolig dvärg.

I övriga fall, i kopplingsdosor och rör etc, så är det bara behöriga (=fackkunniga) som får pilla och dessa har ju som sagt lite mer i huvudet :rolleyes:
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Alternativ 2 är att låta DM och uttag dela rör är att då handlar det om en tvåfasgrupp. Att dra i två separata enfasgrupper, alltså med dubbla faser, nollor och skyddsjord är inget alternativ. Utan då lägger du de två fasledarna på två dvärgar bredvid varandra som då matas från två olika faser. Det blir då två fasledare, en nolla och en skyddsjord i det röret. I första kopplingsdosan grenar du av en fas till DM och den andra till uttagen och köksfläkten. Det är inget fel på eller anmärkningsvärt med denna lösning, men alt 1 är bättre :)

10 A räcker till både DM och uttagen väl? En tvåpolig dvärg behövs inte då du grenar av i en kopplingsdosa.

Det enda anmärkningsvärda som blir kvar är då att kopplingsdosorna betjänar två olika grupper. Det är ingen stor grej med det heller, men man gör bara inte så om man gör det från början. Om du vill kan du helt enkelt skarva ihop spisröret utanför dosa 1 och 2 om det är möjligt så blir det möjligen lite bättre.

Du har pratat om trepolig brytare tidigare. Är det dvärgbrytarna i centralen du menar, eller en separat brytare utanför? Spelar ingen roll...bara nyfiken.
Läste precis ditt inlägg efter att legat och svurit lite i köket, dragit om lite ledningar och skavt knogar under eftermiddagen och det ser i stort sett ut som ditt andra alternativ. Alla brytare/säkringar jag pratat om hittills har varit dvärgbrytare/automatsäkringar i undercentralen jag monterat i köket, ursäkta otydligheten. Matning(5x2.5mm2) till denna undercentral kommer via en trefasgrupp som innan gick till gamla spisen via 3x16A porslinssäkringar i huvudcentralen. Denna huvudcentral ska också bytas ut helt så småningom.

Jag har dragit en separat fas(L3) till diskmaskin och säkrat av den på 10A, i samma rör går fas(L1) till eluttag över bänken, fläkt och eluttag ovanför ugnen inne i skåpet på 16A säkring (kanske overkill, men vattenkokare och brödrost blir väl dryga 3000W tillsammans). Gemensam nolla och jord till dessa. I rör nummer två går trefasgrupp till hällen(L2,L3) och där grenar en fas vidare bort till ugnen(L1), hela gruppen kopplas över en 3-polig säkring 3x16A. Kyl och frys som står på andra sidan rummet är kopplade på fas L2 via separat säkring på 10A.

Jag belastar då i värsta scenario varje matarfas enligt följande:
L1 - Ugn(2800W) och övriga eluttag/fläkt (säg 3000w)
L2 - Spis(3500W/fas) och kyl/frys(250W)
L3 - Spis(3500W/fas) och diskmaskin(2000W)

Hällen är på 7000W(400V 2-fas), hur räknar man ampere på 400V 2-fas? Kan 3-fas men aldrig stött på 2-fas innan, använder man bara √(2) istället för √(3) eller kör man rätt och slätt på Ohms lag som det vore två 1-fas? 3500W/400V= 8.75A/fas?
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Du har gjort en bra fördelning mellan faserna tycker jag.

Om hällen hade elementspänningen 400 V så kan du räkna ut strömmen som 7000 W/400 V.
Men sådana hällar finns inte längre(?), utan din häll vill ha 230 V. Då räknar man ut strömmen som 7000/230/2 förutsatt att totaleffekten är jämnt fördelad mellan de två faserna.

PS. Om du har skavt knogar så har du ett problem - installationen är inte servicevänlig... ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Du har gjort en bra fördelning mellan faserna tycker jag.

Om hällen hade elementspänningen 400 V så kan du räkna ut strömmen som 7000 W/400 V.
Men sådana hällar finns inte längre(?), utan din häll vill ha 230 V. Då räknar man ut strömmen som 7000/230/2 förutsatt att totaleffekten är jämnt fördelad mellan de två faserna.

PS. Om du har skavt knogar så har du ett problem - installationen är inte servicevänlig... ;)
Kommer man ut helt oskadd har man inte ansträngt sig :)

En bild på kopplingen eftersom jag ändå ansträngt mig ritat den, PE går exakt som N gör men blev för plottrigt att rita ut. Ser även att jag missat rita PE och N för kyl/frys:

ny eldragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hällen är en sprillans ny induktionshäll från Ikea. Kan enligt instruktion koppla den på två sätt, antingen 2-fas 400 volt eller bygla 2*230V. Eftersom 230V-alternativet gav 15A per fas körde jag med 400V som enligt min beräkning ska ge 7000/400/2= 8.75A per fas. Rätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Det finns inga spisar vad jag vet som kan ta olika spänningar (bara varmvattenberedare brukar ha denna möjlighet). Så vad dessa alternativ betyder är att hällen vill ha 230 V, som antingen kan tas ut från en enda fas eller fördelas på två faser, i båda fallen med nolla. Om du tittar på märkskylten står det antagligen både 400 V 2N~ och 230 V~ på den vilket är kraftigt förvillande. Men bokstaven "N" i den första märkningen betyder att den vill ha en nolla, plus att den kan matas med två faser som har 400 V mellan faserna. 400 V används dock inte av hällen utan den tar ut strömmen endast fas-nolla. Det finns lite mer info om detta på spiswikin.

Sedan säger reglerna att säkringarna för en flerfasgrupp ska ha lika egenskaper, dvs båda antingen 10 eller 16 A.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga spisar vad jag vet som kan ta olika spänningar (bara varmvattenberedare brukar ha denna möjlighet). Så vad dessa alternativ betyder är att hällen vill ha 230 V, som antingen kan tas ut från en enda fas eller fördelas på två faser, i båda fallen med nolla. Om du tittar på märkskylten står det antagligen både 400 V 2N~ och 230 V~ på den vilket är kraftigt förvillande. Men bokstaven "N" i den första märkningen betyder att den vill ha en nolla, plus att den kan matas med två faser som har 400 V mellan faserna. 400 V används dock inte av hällen utan den tar ut strömmen endast fas-nolla. Det finns lite mer info om detta på spiswikin.

Sedan säger reglerna att säkringarna för en flerfasgrupp ska ha lika egenskaper, dvs båda antingen 10 eller 16 A.

ok, där ser man. Jag som tolkat helt åt skogen. Läste på Ikeas hemsida och där står det faktiskt 230V. 2x16A eller 1x32A. Knäppte ett kort:

20130728_135801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det betyder alltså att hur jag än gör så blir det 7000W/230V=30.4A. Sen är det upp till mig om jag vill lägga detta på en eller två ledningar(15.2A i varje)? Pallar verkligen matningsfasen (L3) för hällen och diskmaskinen detta? Diskmaskinen 2000W + häll 3500W = 24A teorektiskt om båda går på fullt fräs. Sen förstår jag att så blir inte fallet i verkligheten men man ska väl ha lite marginal. Behöver jag isf. öka matning fram till undercentralen, är idag 5x2.5mm2 på 3x16A diazed. Vilket för övigt är detsamma som huvudmatningen in i kåken, betydligt grövre kablar dock.

Det andra du pratar om med lika egenskaper. Du menar då att eftersom diskmaskin och övriga uttag delar rör fram till första kopplingsdosan, ska de ha samma storlek på säkring?
 
Redigerat:
Här kopplar du enligt första alternativet med 2 faser. Har man bara tillgång till 1 fas (lägenhet) kan man koppla enligt alternativ 2.
 
Skulle man dimensionera för att kunna köra allt man har i huset samtidigt skulle man behöva huvudsäkringar på 32-50 A. Vid normal användning kommer häll, ugn och DM inte att belasta mer än att 16 A per fas räcker till. Det kan bli kortvariga överbelastningar under de minuter det tar att koka upp en kastrull etc men det bör hålla.

Ja, en tvåfasgrupp ska ha antingen en tvåpolig säkring eller två likadana (bredvid varandra). Det ska också märkas upp som en tvåfasgrupp i gruppförteckningen.
 
Jag förstår inte hur du Lagligt fårplats med 8 kablar i samma rör mellan dosorna? än mindre fysiskt. Spec en långsträcka,
Gör man som du förespråkar så bör man inte ha några skarvar på den ena gruppen. Utan den bör gå hela vägen utan att ha några Wago's etc på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.