Kalas! Billigare än att dränera onekligen och frågan är ens om dränering skulle fungera med berg i dagen på hela ena sidan av grunden. Stake: varför klinker i källaren? Om jag river ut trägolvet och låter det vara rena betonggolv, funkar det?
 
thejonas skrev:
Kalas! Billigare än att dränera onekligen och frågan är ens om dränering skulle fungera med berg i dagen på hela ena sidan av grunden. Stake: varför klinker i källaren? Om jag river ut trägolvet och låter det vara rena betonggolv, funkar det?
Det är mer om du ska inreda och vill ha ett trevligare golv. Då funkar klinker då fukten går ut genom fogarna. Ren betong går givetvis också bra.
 
Men inreda källaren tänker jag inte göra ändå då den är skild från huset med utetrappa.

Summa sumarum är alltså att riva ut innerväggar och det reglade trägolvet, ställa in en eller flera avfuktare och då inte behöva dränera en källare som inte ska användas?

finns ingen chans då för fukten att gå upp i huset? Taket?
 
thejonas skrev:
Summa sumarum är alltså att riva ut innerväggar och det reglade trägolvet, ställa in en eller flera avfuktare och då inte behöva dränera en källare som inte ska användas?
Dränera om behöver du göra om (grund)vattennivån under huset kan bli så hög att det rinner in vatten.
Avfuktare förbättrar klimatet avsevärt i utrymmen som är kallare än utetemperaturen, så de gör en väldig nytta i alla ovärmda källare sommartid. Risken att fukt från marken ska ställa till problem längre upp i huset blir väldigt låg.
 
Bump.

Stake. Hur gör jag för att måla med silikatfärg? Skrapa bort löst material och måla direkt på betongen?

tacksam för svar.
 
Silikatfärg är för murade/putsade ytor och betong (ej golv). Sedan är det som vanligt vid målning - underarbetet ger slutresultatet. Allt löst måste ju bort, minimum. Inget av den gamla färgen får finnas kvar.
 
Vad kan man ha för färg på betonggolv på grunden?
 
Är det utreglade väggar så ska reglingen väck den också.
Bäst är att låta bli att måla golvet.Klinkers eller bar betong är det som gäller om man inte bygger ett modernt undertycksventilerat golv.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.