Hej alla!

Går i planer att köpa hus och har hittat ett som vi verkligen vill ha. Dock så ställer besiktningsprotokollet en del frågor. Är det så att det per automatik betyder att hela konstruktionen är "galen" eller kan det möjligtvis vara någorlunda lättåtgärdat?

Följande text från Anticimex besiktningsprotokoll:

Källarplan / Matkällare
Kontroll av väggkonstruktionen utfördesgenom håltagning genom konstruktionen.Vid kontroll av konstruktion utfördesuppmätning av relativ fuktighet iväggkonstruktionen och fuktkvotsmätning iregelverk.
Relativ fuktighet (RF) uppmättes till 96 %och fuktkvoten (FK) uppmättes till över
20 %.
Mikrobiell påväxt noterades lokalt på väggoch dörr i källarutrymmet.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om denrelativa fuktigheten (RF) i den omgivandeluften är över 75 % vilket i furuvirkemotsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.

Källarplan / Hall
Kontroll av golvkonstruktion utfördes genomhåltagning genom konstruktionen.
Vid kontroll av konstruktion utfördesuppmätning av relativ fuktighet igolvkonstruktionen och fuktkvotsmätning iregelverk.
Relativ fuktighet (RF) uppmättes till 88 %och fuktkvoten (FK) uppmättes till över20 %.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om denrelativa fuktigheten (RF) i den omgivandeluften är över 75 % vilket i furuvirkemotsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.
En fördjupad undersökning rekommenderasför att konstatera orsak till och omfattningav uppmätta fuktvärden i konstruktionen.Det är viktigt att tänka på att dennarekommendation om fördjupadundersökningen gäller helagolvkonstruktionen.

För övrigt finns inga speciella anmärkningar alls på huset och det förefaller vara extremt välunderhållet av den tidigare ägaren, som ägt huset i över 30 år. Konstruktionen är följande:

Källare med betongplatta på mark med uppmurad/ putsad grundmur av betongsten.Uppreglad golvkonstruktion med regelverk av tryckimpregnerat virke mot betongplattan täcktmed rötskyddsbehandlade brädor.
utreglad/ isolerad väggkonstruktion med regelverk av tryckimpregnerat virke motgrundmuren som är täckt med en träfiberskiva.
Berg i dagen i del av utrymmet.
I Källaren med garage består golv och väggytskikt av målad betongplatta/ grundmur.Plintgrund under farstu.

Otroligt tacksam för snabbt svar.
 
Behöver antagligen dräneras runt om, isoleras på utsida vägg de delar som är under mark samt riva ut golv och lägga in ventilerat golv, typ Nivell eller Granab.
Med så höga fuktvärden vore det vansinne att låta det vara skulle jag säga... speciellt som det redan verkar finns mögel...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Relativt dyr renovering m.a.o. men huspriser kanske är satt efter det?
 
Tack för snabbt svar!

vad kan en uppskattad kostnad för detta vara?

Kan jag pma? Skulle bli väldigt tacksam om någon mer kunnig än mig skulle kunna tänka sig att läsa besiktningsprotokollet.
 
Vad är relativt dyrt tro? :)
 
thejonas skrev:
Vad är relativt dyrt tro? :)
Relativt dyrt är absolut inte billigt, troligtvis f(r)uktansvärt dyrt...
 
Det bästa är nog att kontakta företag för offert. om man googlar kostnad för nivell så poppar det upp bla något över 2000 kr/ kvm 2006. En annan anger 230,000 i radhus ink moms men exklusive nya golv ( enb uppbyggnad till spånskiva) occkså från 2006. Att dränera om kostar väl en 100,000 cirkus, med företag. men om man är händig o gör det själv kommer man ju ner i pris.

Det kanske finns någon på forumet som vet mer om detta, men om det skall lejas bort så skulle jag räkna med uppåt 300,000 till en halv miljon. Vi lade om enbart ytgolv i vår villa. Gick på 70,000 efter ROT. sen valde vi då ek parkett inte det billigaste.
 
Problemen verkar ju vara isolerade till endast en begränsad del av huset. Kan det åtgärdas mer lokalt då tro?
 
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer några bilder. Grunden är dock sådan att en stor del är krypgrund med berg i dagen. Där är allt snustorrt. Den andra delen är betongplatta och där börjar puts och färg släppa från väggarna. Se särskilt bild ett som är precis bredvid vattenberedaren. Frågan är egentligen vad som går att dränera och vad man kan åtgärda utan att dränera? Det finns ingen tanke att inreda någon del av källaren utan den ska användas just som källare. Tacksam för svar!
 
Dränera dränera dränera. Folk älskar att dränera i tid och otid. Tillskjutande markfukt verkar ingen ha en susning om. Det kan du inte dränera bort hur mycket du än vill. Försök ta reda på vad som orsakar fukten i ditt fall.
 
- Verkar vara målat med en för tät färg, vilket gör att den bubblar och släpper. Ytskikt i källare måste tillåta en viss fuktvandring för att inte riskera att släppa.
- En eller flera avfuktare skulle vara bra, i synnerhet om källaren inte värms sommartid eftersom det blir väldigt fuktigt när temperaturen i källaren är lägre än utetemperaturen.
- Organiskt material bör ej sitta direkt mot betong.
 
Putsen under färgen smular ju sig en del men man kan alltså måla över detta med silikatfärg?
 
Det du ska göra är att riva bort allt trä och organiskt material som är känsligt för fukt. Jag hade samma problem i min källare och där rev jag bort allt trä. Jag dränerade också men av andra skäl än fukten.

Jag lägger klinkergolv i min källare och skulle aldrig lägga in ett typ nivell golv för 2000spänn kvadratwn det är vansinne enligt mig. På bilderna du lagt upp har putsen släppt och det problemet hade jag också på vissa ställen. Antagligen är det färgen som är målat på väggen som är tät och 50 års fukt gör sitt på putsen. Riv ner färgen och måla med en färg som släpper igenom fukten.

Det är alltid trevligt att få dränerat och isolerat men ska du inte leva där nere så räcker det med att riva ut organiskt material och fixa ventilation alternativt en avfuktare.
 
Tack så jättemycket för svaren! Jag misstänker att fukt ju också, ofrånkomligt, går upp från bottenplattan men det är väl inte så mycket att göra något åt? Vad ska jag ha för avfuktare?
 
En del fukt kommer där alltid i en källare. Sålänge du inte har organiskt material, inte stänger in fukten och har ventilation så ska det inte vara någon fara. Det skadar inte att ha värme på i källaren.
Avfuktare har jag ingen större kunskap om så det lämnar jag till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.