I
Hej,

100kvm lägenhet där nytt golv ska läggas, varje rum slår på några millimeter i höjdskillnader. Min önskan är att lägga så mycket som möjligt av det nya ekparkett golvet (klick) som möjligt flytande utan skarvar.

Samtliga golv är ganska bra och tysta, förutom vardagsrummet som är på cirka 45kvm. Där ligger det gammal ekparkett, massivt sådant i kortare stavar (inte bra för att slipa om det). Detta ligger tvärsöver reglarna, vilket innebär att skarvar och kortsidor ligger hängandes mellan reglarna. Detta ger med sig ett knarrande som inte är omtyckt. När man går golvet så sviktar det inte markant när det gäller mellan reglarna.. utan låter mest.

Min fråga är nu om man kan lägga 22mm golvspån över alla golv i lägenheten. Och tar detta bort knarret? Jag vill undvika ta upp golvet, just för att reglarna är inte i det bästa skicket.
Samt hur illa är det om det slår 3-6 millimeter på golvet när golvspån läggs över?
Limmar jag det plant mot gamla golvet eller skruvar?

Jag vill renovera för att bo där själv i 2-4 år max, så jag vill samtidigt inte lägga ner för mycket tid och pengar.

Alla tankar och idéer är välkomna. Sitter fast....

Tack på förhand!!:)
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Parkettgolvet ligger på ett undergolv. Det ligger inte direkt på reglar, särskilt inte om det är massivt. Du kan således ta bort parkettgolvet och stadga upp det med lumppapp + spånskivor. Så stora skillnader som 3-6 mm får du dock göra något åt om du vill vara säker på att inte få nya rörelser, som ger knarr.

Att ta bort ett fint gammalt parkettgolv är förstås syndigt. Kan du inte lägga om det efter att ha stadgat undergolvet?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
I
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
I mitten av golvet är det för skadat golv för att bevara. Även om man slipar.
Om jag inte kan lägga golvspån över alla ojämnheter så får jag ta rum för rum.

Syndigt, japp... men tyvärr inget att göra åt.

Ser på bild ovan, förstår inte hur man kan lägga ett golv så?,
 
Det saknas verkligen ett undergolv!
Inte konstigt att det knarrar. Samtidigt ser parketten inte direkt unik ut. Du kan lägga golvspån på den och jämna ut under med dubbla lager lumppapp eller masonit. Det räcker att du jämnar av vid reglarna. Golvspånskivorna är styva nog att bära upp mellan reglarna. Det är dock svårt att garantera att parketten inte fortsätter knarra om du låter den ligga kvar. Risken för knarr bör dock minska.

Om du inte litar på reglarna, kan du lägga golvspånskivorna flytande. Dvs utan att fästa dom i underlaget. Limma bara ihop spånskivorna.
 
Wtf!
Har aldrig sett något liknande.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
I
Har 3 alternativ som jag ser det:
1. Riva upp ekparketten och lägga golvspån. Detta medför en risk att reglarna följer med och nya reglar måste läggas. Då måste allt städas upp och isoleras om.

2. Lägga golvspån över och hoppas på att det bra bra, ska denna då limmas och skruvas i gamla ekparketten? Eller bara läggas direkt på, utan någon fästning mer än att man limmar golvspån med golvspån?

3. Lägga golvet rakt upp och ner över golvet och hoppas på att det inte knarrar lika mycket?

Alternativ 3, Billigast - Men blir det bra? Kommer jag trivas och kommer jag kunna sälja lägenheten sen?
Alternativ 2, Näst billigast - Kan detta bli en lösning för att jämna ut 3-6 (9) mm ojämnhet runt om i lägenheten?
Alternativ 1, Dyrt, och dyrare kan det bli om jag måste få ur "isoleringen" (byggskitet) för att sen regla om.

Måste ta ett beslut för att börja... vad tycker ni?
 
I
Golvspån för 90 kvm inköpt, frågan är nu hur man ska göra.
Limma det i fogarna endast? eller skruva i gamla golvet...
IMG_0210_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0211_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0212_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limma och skruva!
 
Se till att underlaget över reglarna är jämt. Om du limmar ihop spånskivan och parketten, kan det knappast bli knarr, men det kommer gå åt väldiga mängder lim. Lyckligtvis är detta billigt.

Funderar på om du får problem att trycka i nästa spånskiva om du skruvar fast en skiva och underlaget är för ojämt. Se till att palla under om parketten över reglarna är i olika höjd.

Jag håller nog med om att limma och skruva. In for a penny, in for a pound.
 
I
Oj vad jag får olika svar...
Någon säger limma fogarna endast.
Limma fogar och mellan underlaget(golvet)
Limma + skruva

Någon säger att det måste dit en underlagsmatta (foam) mellan befintligt golv och spånskiva. För att inte få till nya ljud.

Pust... Men, det är kul att renovera :)

Av att inte veta gör att jag drar ut på jobbet för att inte riskera att göra det fel...
 
I
Börjat så smått, inga skruvar, bara lim. Ska se hur det beter sig i morgon, så fall drar jag i några skruvar om det skulle vara något konstigt. Men än så länge verkar knarret minskat rejält + att det känns ganska stumt och bra. :)
IMG_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Knarret försvann, limmade endast golvspånet och la nytt parkettgolv över. Härligt! :)
IMG_0248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Kul att (inte) höra. :)
 
Bra tråd! Tack för snygga bilder
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.