Vi har en Husqwarna Automower 230acx sedan fem år tillbaka. När vi skaffade den pratade vi med Länsförsäkringar för att försäkra oss om att hemförsäkringen skulle täcka den vid ev stöld då den klipper när vi inte är hemma. En del har ju fått höra att den måste hållas under uppsikt, så jag ville vara säker på att det inte skulle vara några problem. Så länge PIN-koden är aktiverad skulle det inte vara några problem. So far so good...

När åskovädret slog till i veckan slog den ut laddstationen. Elkabeln var ur, men dock inte slingan som vi slarvat med denna gång. (Höggravid, ensam hemma och klarade inte av att böja mig ner för att dra ur dem.) Vi testade att byta kretskort, men den är stendöd. Vi ringde då Länsförsäkringar för att kontrollera att allt var ok ur försäkringssynpunkt innan vi beställde en ny.

Vi blev då informerade om att Länsförsäkringar anser ALLA robotgräsklippare, oavsett prisklass och modell, vara skrot efter fem år! Värdet på vår robot som precis fyllde fem häromveckan är alltså totalt noll fast vi precis gjort en totalrenovering på den för runt 10 000 kr och den är nu nästan som ny. Först refererade de till att de går på batterier vilket vi tyckte var rent av löjligt. De byter man ju och i detta fallet handlade det enbart om laddstationen, inte roboten. De diskuterade sinsemellan och vi fick sedan veta att nej, det är enbart fem års livslängd på en robotgräsklippare enligt hur Länsförsäkringar ser på det. De går ute så mycket så de räknas vara totalt förbrukade efter den tiden. Hade vi haft en åkgräsklippare däremot hade det varit en annan historia.

Så med facit i hand så får vi inte en krona för vår stackars robot om den blir stulen. Trots att vi bara på några veckor kommer att ha lagt ut ca 14 000 kronor för den i reparationer plus station. :(

Hur ser det ut på era försäkringsbolag? Vad har ni fått för villkor? Jag är minst sagt intresserad av att byta.
 
Vänd på det, vad skulle du betala för en en fem år gammal klippare?*
Sånt här är surt när man råkar ut för det, men det mesta faller i värde fort.
 
Annan elektronik skriver man av på 3år så 5år på en maskin är nog rätt rimligt att räkna med. Jag räknar inte med att få något för min om 3år.

Måste dock fråga varför man lägger ut 14000kr på att reparera en 5år gammal robot? Tekniken har gått rätt fort fram på dessa senaste åren.
 
  • Gilla
Ivo f
  • Laddar…
Lång historia där det såg ut att kosta 3500 till att börja med men som rann iväg. Och som jag skrev så kom ju laddstationen till precis nu i efterhand.

Men. Min fråga var som sagt hur era försäkringsvillkor ser ut.
 
Tackar för tipset att man inte bör vara höggravid under sommaren då det kan innebära skador på robotgräsklipparen vid åska.
 
Måten jeg hånterer forsikringssaker på er at dersom de mener den skadede gjenstanden ikke har noen verdi eller har lav verdi, betyr det også at forsikringselskapet har tilgang til å skaffe en slik gjenstand med samme alder (nesten) gratis. Siden det åpenbart ikke koster dem noe å skaffe en gjenstand som ikke har noen verdi får de i oppdrag å gjøre nettop det. Jeg betaler dem egenandelen for brydderiet. Den vil dekke både fraktkostnader og lønn til de som gjør papirarbeidet med saken + gi overskudd i selskapet dersom deres verdivurdering er korrekt. Vær så god å send meg en verdiløs gjenstand. Dere får betalt for den. Det ender da med at de erstatter med et fornuftig beløp i steden for å skaffe en "verdiløs" erstattningsgjenstand.

Fremgangsmåten har fungert til
A: få ny brukt robåt som var litt bedre og nyere enn den som ble stjålet.
B: Få beløp tilsvarende prisen i en annonse for en båtmotor (90hk) tilsvarende den som ble stjålet - og beløpet var 4000 høyere enn motoren, inkludert båten, ble kjøpt for 5 år tidligere etter at egenandelen ble trukket fra.
C: Ny laptop. Verdien av den gamle ble satt lavt, men verdien av ekstra batteri og ekstra lader som ikke lenger var brukbart uten den laptopen som ble knust på flyet summerte seg til en helt ny laptop med like lang batteritid som de to gamle batteriene tilsammen.
D: Erstattning tilsvarende veilledende pris på robotklipper som ble stjålet. Klipperen var brukt 6 dager etter at den kom fra verksted, og verkstedet hadde byttet hele klipperen og ladestasjonen i en ny. Etter å ha trukket fra egenandelen var fortsatt erstattningsbeløpet høyere enn hva jeg kjøpte den for på tilbud.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Intressant sätt att resonera på, tydligen effektivt också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.