Har mätt noga, köpt vad vi trodde vi behövde för att koppla vatten till vårt badrum. När vi stängt av vattnet och ska börja upptäcker vi att rören som kommer upp ur golven är 16 mm, kopplingarna efter har varit 15 mm (där vi mätte). Så nu har vi problem (och är ganska törstiga).

Hittade den här gamla tråden:

http://www.byggahus.se/forum/vatten...m-kopparror-till-12-eller-15mm-lodning-3.html

men informationen är väldigt knapphändig.Bl a står det att "På rinkaby sa han att man tar 18 mm till 12. Då 18 är 16mm inv".
Vad är det man tar?

Är det så att man tar en liten bit av ett 18 mm rör som man trär över och löder på 16 mm röret och sedan sätter man på en skarvmuff (18 --> 12)? Eller hur menar man i denna tråd att man ska utföra själva skarvningen. För en skarvmuff som är 18 till 12 passar väl utanpå 18 röret?

Eller om nån kan säga hur man annars gör. Ursprungsplanen var att börja med en 90 graders böj på röret som kommer upp ur golvet (16 mm). Sen vill fortsätta med 15 mm rör.
 
  • Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
Krilleman
http://www.vvsonnet.se/sv/skarvar/vatette-forstoring-15x16-forkromad.php

Denna passar på valfri klämringskoppling ur vatettes sortiment och gör en 15mm ände till 16mm.

Vinkel, rakt, T-rör, minikulventil spelar ingen roll bara den är 15mm.

Glöm inte stödhylsa (16x1,0) då 16mm rören ofta är glödgade och då är du på säkra sidan!

Denna ska alla rörisar ha hemma på hylla. Och du kan nog hitta någon som har öppet imorgon. Viktigt är bara att du får förstoring och koppling av samma märke! Sen kan du fortsätta med vad du har hemma!
 
tack!
vi har köpt för att göra lödkopplingar, (böjarna), det gör inte att lösa detta på annat sätt än att vi måste byta "system" och köpa nya böjar för klämringskopplingar?

Edit: jag menar alltså att det finns ingen lödkoppling man kan göra på ett 16 rör för att fortsätta med 15 mm?
 
Redigerat:
Krilleman
Om du ska löda 16mm rör blir det till att köra en "fuling"

Precis som du redan skrivit är ett 18 rör 16mm invändigt och den går att trä över ditt 16 rör och löda igen. Men då måste du ha muff/böj för 18 plus rörsnutt plus förminskning.

Ett annat alternativ är att kraga upp en 15 muff en millimeter.

För att undvika fulingar köper du två 15 vinklar med 16x15 förstoring + stödhylsor och löder därifrån!

Varför löda i ett badrum idag? Jag trodde "ingen" gjorde det längre. Det är absolut hållbart, men inte direkt snyggt enligt min personliga åsikt.

Visst förekommer det men jag har inte hört sett någon som gjort det på länge.

Edit:
Och du frångår ju inte ditt "system" nämnvärt heller då du är tvungen att ansluta blandaren 10mm, WC med halvkoppling, dusch med halvkoppling.

Ytterligare en fördel är att du kan löda utomhus och undvika bränder!
 
Redigerat:
Det inns en gyllene regel för hemmapulare som TS brutit mot.... ALDRIG fibbla med VVS utanför kontorstid.:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi är inte inne badrummet och jobbar utan i tvättstugan vägg i vägg och det är väldigt trångt, se min skiss:

vatten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet kommer upp i de två rören till vänster och försvinner sen ner i golvet till höger för att sedan komma upp vid tvättstället. De smala strecken är våra tänkta dragningar och de lila är de kopplingar vi behöver sätta in på väldigt litet utrymme. Efter detta kaos kommer vi använda klämringskopplingar. Badrummet är till vänster (tjocka strecket är vägg).
Det undre röret, varmvattnet, behöver dessutom gå bakom eller framför det blå (kallvatten).

Edit: inte skalenlig skiss, rören ur golvet är ca 10 cm och de går in i badrummet vid taket. Mellan vv-rören i mitten är det kanske 15 cm.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Ett annat alternativ är att kraga upp en 15 muff en millimeter.
!
Hur går detta till rent praktiskt?
 
Löda är ju grymt bra billigt, enkelt och blir typ alltid tätt. Fast nackdelen är att risken att bränna ner sitt hus är lite större än med klämringskopplingar. Känns som ett 18 rör och sen förminskning 18 till 15 så är ni hemma.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Fast nackdelen är att risken att bränna ner sitt hus är lite större än med klämringskopplingar.
Lite? Tror inte klämringskopplingar startat någon brand alls.

Fast det är klart, lödar man har man ju självklart "Heta arbeten utbildning" och då börjar det ju inte brinna.
 
Krilleman
Vatette har dubbelmuttrar (finns i 15mm & 22mm) som man kan fästa en vinkel direkt i ett T-rör. Det sparar många cm istället för rörsnutt.

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/vatette-dubbelmutter-15.html


Har du ingen bocknyckel för att bocka varmvattnet förbi kallvattnet så kolla om någon lokal uthyrnings-firma alt VVS-firma kan tänkas hyra ut.

En sista utväg är S-rör men då är du tillbaka i lödandets värld!

http://www.vvsobadrum.se/15-sboj-invutv-lodning-p-1366-c-469.aspx
 
Redigerat:
Krilleman
Lane skrev:
Hur går detta till rent praktiskt?
Glödga och använd rördorn eller uppkragare. Vicka lite med 15 änden så det blir 16.

2650115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3017.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack krilleman för all hjälp, tillslut blev det klämringskopplingar ändå! Men vi kunde inte använda vattets övergång du länkade till eftersom den krävde att vattenröret (16 mm) var kragat för de var de tydligen alltid förr och de var gjorda så man skulle använda den gamla rörstumpen, inte avkapat som vårt. Isåfall behövde man kraga själv och det var tydligen lite klurigt utan specialverktyg. Och nån stödhylsa för 16 mm rör verkar omöjligt att få tag i, de skrattade åt oss på rörfirman och sa att sådana inte tillverkats sen 70-talet... Hornbach hade dock en liknande övergång för 16 mm så det gick finfint

Men ifall någon läser här i framtiden och funderar på lödning kan jag säga att en förminskning 18-->12 med invänding lödning på 18-änden passar perfekt att trä över 16 röret.
 
Redigerat:
Krilleman
Lane skrev:
Men vi kunde inte använda vattets övergång du länkade till eftersom den krävde att vattenröret (16 mm) var kragat för de var de tydligen alltid förr och de var gjorda så man skulle använda den gamla rörstumpen, inte avkapat som vårt. Isåfall behövde man kraga själv och det var tydligen lite klurigt utan specialverktyg.
Min länk - http://www.vvsonnet.se/sv/skarvar/vatette-forstoring-15x16-forkromad.php är för kapad slätände 16mm och inte inte kragad ände (gamla securex)!!!

Lane skrev:
Och nån stödhylsa för 16 mm rör verkar omöjligt att få tag i, de skrattade åt oss på rörfirman och sa att sådana inte tillverkats sen 70-talet... Hornbach hade dock en liknande övergång för 16 mm så det gick finfint
16mm stödhylsa tillverkas i allra högsta grad fortfarande! Den har RSK 186 59 61 och kan tex köpas här. Alla grossister har den på på hylla.

Jävligt konstigt att du får helt fel information av en rörmokare! Men han kanske faller i kategorin självsanerande om man inte kan lite materialkännedom ur standardsortimentet och livnär sig på yrket. :thumbdown:


Lane skrev:
Men ifall någon läser här i framtiden och funderar på lödning kan jag säga att en förminskning 18-->12 med invänding lödning på 18-änden passar perfekt att trä över 16 röret.
Nästan rätt fast förminskningen borde ha en utvändig lödning på 18 sidan. Då är den 16mm invändigt. (invändig lödning ger måttet 18mm) Bra tänkt att slippa 18 snutten dock.
Men detta förfarande är inte heller helt korrekt, för den är inte gjord för att lödas på den sidan. Det skulle absolut fungera men landar under kategorin "fuling". Hur skulle ett försäkringsbolag ställa sig i frågan om det mot all förmodan skulle börja läcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.