D09 skrev:
Klart, när man har den underbara förmånen att äga såna roliga leksaker som stenspräckare ;)

Ytliga hål funkar ju fint men när du vill ner över metern blir det svårt med meec

Att jag inte tänkte på dig när jag sålde en gammal pionjär bergborr riktigt billigt som jag inte hade tiden att kolla om den funka, killen som köpte bytte tändstift och soppa och så gick den som en klocka ;)
Ja, dom är inte helt lätta att få tag på heller. Bevakar blocket sen en tid tillbaka, men det råder total torka.

Om någon har en Pionjär över så PM:a mig gärna.
 
D09 skrev:
Klart, när man har den underbara förmånen att äga såna roliga leksaker som stenspräckare ;)

Ytliga hål funkar ju fint men när du vill ner över metern blir det svårt med meec
Ja, man kör ju inte de större krutgubbarna i ett meec-hål, det gör man inte :)


D09 skrev:
Att jag inte tänkte på dig när jag sålde en gammal pionjär bergborr riktigt billigt som jag inte hade tiden att kolla om den funka, killen som köpte bytte tändstift och soppa och så gick den som en klocka ;)
Ja, det var synd, du får hojta till nästa gång ;)
 
D09
majkball skrev:
Ja, dom är inte helt lätta att få tag på heller. Bevakar blocket sen en tid tillbaka, men det råder total torka.

Om någon har en Pionjär över så PM:a mig gärna.
Såg en pionjär nu för 3500 i Tranås på blocket. :)
 
D09 skrev:
Såg en pionjär nu för 3500 i Tranås på blocket. :)
Jaså? Har enbart sett två stycken i dagarna, både över 10k SEK. Har du länk till den i Tranås, lyckas inte söka fram den.
 
D09
majkball skrev:
Jaså? Har enbart sett två stycken i dagarna, både över 10k SEK. Har du länk till den i Tranås, lyckas inte söka fram den.
http://www.blocket.se/vi/48351933.htm

Annonsen var borta, hittade dock denna
 
D09 skrev:
[länk]

Annonsen var borta, hittade dock denna
Den kan inte legat ute länge, sökte senast igår, Pionjären. Lite osäker på Pico, tror jag behöver lite större... Cobra eller Pionjär.
 
D09
Ja, jag gjorde en sökning tidigare och såg också den från Tranås plus någon eller några till, sökte också på Cobra och fick upp ett gäng, verkar finnas en del i intervallet 3-5000:-
 
Var till K-rauta och köpte en Dewalt borr. Den låg på 199kr för en 16 mm x 450 mm borr. Har provkört den och den tog slut ganska snabbt även denna. Märkte inte någon större skillnad mot Biltemas borrar. Så nu tröttnar jag.

Vet ni om någon i Stockholmsområdet som spräcker sten (utan dynamit) för ett överkomligt pris?
Framgrävning av sten och bortforslande av sten sköter vi.
 
shine76 skrev:
Var till K-rauta och köpte en Dewalt borr. Den låg på 199kr för en 16 mm x 450 mm borr. Har provkört den och den tog slut ganska snabbt även denna. Märkte inte någon större skillnad mot Biltemas borrar. Så nu tröttnar jag.

Vet ni om någon i Stockholmsområdet som spräcker sten (utan dynamit) för ett överkomligt pris?
Framgrävning av sten och bortforslande av sten sköter vi.
Kan det vara så att du lägger en massa kroppsvikt på borren när du borrar? Då slits borren väldigt fort, man ska i princip inte ha mer kraft på borren än tyngden från maskinen, det är hammarslagen som ska göra jobbet och maskinen behöver utrymme att jobba upp och ner. Prova att dra borren ut och in i chucken, den marginalen behöver borren för att kunna jobba. Lägger man tyngd på maskinen pressas borret mot stenen hela tiden och det slits då fort.
 
D09
shine76 skrev:
Var till K-rauta och köpte en Dewalt borr. Den låg på 199kr för en 16 mm x 450 mm borr. Har provkört den och den tog slut ganska snabbt även denna. Märkte inte någon större skillnad mot Biltemas borrar. Så nu tröttnar jag.

Vet ni om någon i Stockholmsområdet som spräcker sten (utan dynamit) för ett överkomligt pris?
Framgrävning av sten och bortforslande av sten sköter vi.
Ni kan kontakta poowertools för entreprenörer i ert område.

Annars är det som nämnt för mycket tyngd på borren eller jäkligt bra k värde på berget.. Kanske öppna täkt? ;)
 
D09 skrev:
Ni kan kontakta poowertools för entreprenörer i ert område.

Annars är det som nämnt för mycket tyngd på borren eller jäkligt bra k värde på berget.. Kanske öppna täkt? ;)
Verkar inte vara många som är i farten just nu, och de som är verksamma har fullt upp. Prisnivån verkar ligga på 5-6k i etablering + 850 SEK i timmen... utgår ifrån att det var priser med moms men man vet ju aldrig. Även om det är med moms tycker jag det verkar aningen högt.
 
D09
majkball skrev:
Verkar inte vara många som är i farten just nu, och de som är verksamma har fullt upp. Prisnivån verkar ligga på 5-6k i etablering + 850 SEK i timmen... utgår ifrån att det var priser med moms men man vet ju aldrig. Även om det är med moms tycker jag det verkar aningen högt.
Det var en jäkligt dyr etablering

Måste vara med grävmaskin m.m

Normalt brukar man räkna per antal borrhål eller skulle det tillkomma? :/

Dags o damma av kunskaperna och byta yrke då ;)
 
Var går man Stenspräckarkurs någonstans?

Powertools kunde erbjuda i Stockholm för 25k SEK inklusive material för stenspräckning.

Någon som känner till andra alternativ?

Med tanke på efterfrågan och prisnivå kanske det inte vore fel att ha det här som sporadiskt extraknäck någon helg i månaden. Men framförallt har jag bra mycket mer berg/sten att avverka på tomten, därför jag börjat tänka i dessa banor.
 
D09
majkball skrev:
Var går man Stenspräckarkurs någonstans?

Powertools kunde erbjuda i Stockholm för 25k SEK inklusive material för stenspräckning.

Någon som känner till andra alternativ?

Med tanke på efterfrågan och prisnivå kanske det inte vore fel att ha det här som sporadiskt extraknäck någon helg i månaden. Men framförallt har jag bra mycket mer berg/sten att avverka på tomten, därför jag börjat tänka i dessa banor.
Åka till Dom?

Kursen går / gick på någon timme när jag gick den hos dom. Fick den iofs gratis för ett antal år sen exl utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.