Har haft Landroid sen maj förra året. En sak vi har observerat är att vi numera knappt får in några sniglar alls i trädgården. Hittills i år två (2) stycken och förra året ca fem. Funderar på om det skulle kunna vara så att sniglarna inte gillar att gå över kabeln med viss spänning i. Det vore intressant att höra om nån av er andra har märkt något liknande??
 
Årene før robotklipper tok jeg 2-300 snegler fra plenen hver dag. I år, med robotklipper frem til 4de juli tok jeg 6 snegler totalt, hvorav 4 var utenfor klipperens område. Etter at klipperen forsvant har jeg tatt 20 snegler totalt.
MEN i fjor var det umulig å gå på skogsveiene her uten å tråkke på snegler. I år ser man kanskje en snegle pr 100m vei. Jeg tror ingen robot har klipt i skogen. Derfor tror jeg ikke klipperen er skyld i dette.

Kanskje det er vinteren som har tatt dem? I nabokommunen, 3km unna, rapporteres det om nesten like mange snegler i år som i fjor. Været har nok for det meste vært likt.
I fjor la mange i nabolaget (og nærliggende nabolag) ut gift i begynnelsen av juli. Rundt midten av juli merket vi stor nedgang i bestanden.
 
Det är en känt faktum sedan snart tio år att robotgräsklippare på något sätt skrämmer bort sniglarna från gräsmattan. Husqvarna gjorde ett seriöst test med ett antal villaägare 2008 för att utvärdera effekten. Har inte läst resultatet av detta, men har själv konstaterta att att sniglarna håller sig borta. De hittar tillbaka redan efter några dygns utebliven klippning.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är en känt faktum sedan snart tio år att robotgräsklippare på något sätt skrämmer bort sniglarna från gräsmattan. Husqvarna gjorde ett seriöst test med ett antal villaägare 2008 för att utvärdera effekten. Har inte läst resultatet av detta, men har själv konstaterta att att sniglarna håller sig borta. De hittar tillbaka redan efter några dygns utebliven klippning.
Håller med om att sniglarna försvinner. Märkte det redan förra året, första med robot för mig och fortsatt näst intill snigelfritt i år. Kräver dock kontinuerlig klippning som Johan Gunverth skriver, dvs. en födel med slumpklippare alltså som ju är ute mycket.
 
Hur är det med mullvad/sork?
 
magnusj skrev:
Hur är det med mullvad/sork?
De har ständig flat-top-frisyr. :D

tumblr_md9xi7hMag1rkjtv4o1_500.jpg
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.