Jag håller på att renovera mitt badrum. Jag har rivit ner alla gipsväggar på badrummets insida. Det är reglat med 45x45 cc60.
Min tanke var att regla upp med 45x45 då det blir cc30 samt sedan ha K-plyfa och sedan Litex-skiva 13mm med färdigt tätskikt och sedan kakel på detta.

Jag har läst en del på forumet och då står det att det nästan krävs 45x70. Anledningen till att jag skulle vilja ha 45 reglar är att toaletten är då liten, 3,5 kvm och är lite rädd om cm:)
Samt att vattnet som kommer upp ur golvet ligger väldigt nära väggen så skulle man ha 45x70 skulle vattenrören komma upp i väggen.
Får man göra så att rören kommer upp i väggen, antar att man skall ha en insprktionslucka men vad gäller med tätskikt där?
Inbyggda rör är ju grymt snyggt men jag har alltid trott att det är mer jobb, svårare osv..

Bigogar en bild så man ser hur nära rören kommer upp ur väggen:

B906BE4E-080F-4E33-855C-01F2DFDC2302-3261-000002D6609F99A1.jpg
 
Vattenrören gör det svårt att bygga badrummet enligt dagens regler. De får inte komma upp i golvet och de får inte skarvas i väggen hur som helst.
 
injonil skrev:
Vattenrören gör det svårt att bygga badrummet enligt dagens regler. De får inte komma upp i golvet och de får inte skarvas i väggen hur som helst.
Ok, det var ju en dålig nyhet:(
Vad kan man göra åt detta? Har ni några tips? Måste ju vara en hel del som haft samma/liknande problem?
 
Beroende vad som finns under golvet så går det ju dra nya rör eller slang så det inte blir skarvat och ut genom din nya vägg.
 
Man kan ju även gjuta en klack där rören kommer upp, då får man upp genomföringarna från golvet, så blir det hos mig, ville inte ha en massa rör i väggarna.
 
Det är ett enplanshus och platta på mark byggt på 70-talet. Jag anser det orimligt att bila upp och dra nya rör till våra två badrum. En tanke som känns konstig är att om jag bygger väggen lite djupare så hamnar de inkommande vattenrören i väggen. Från detta drar jag jag nya ledningar inne i väggen till handfat, toalett och dusch och då inga kopplingar inne i väggen utan de går ut ur väggen vid handfat toalett och dusch.Vid de inkommande rören gör jag en inspektionslucka, dessa ligger då utanför badrummets tätskikt. Inne i väggen och vid de inkommande rören gör jag ett nytt tätskikt, så det blir som ett litet rum med tätskikt vid det inkommande vattnet.Då får jag ju ledningarna i väggarna, vilket är väldigt snyggt och så kommer det ut ur väggarna som det skall:) Hur låter det, är det helt förkastligt?
 
Om du kollar mitt inlägg så behöver du inte göra ett smack, bara gjuta upp en klack som rören går igenom klackan ca 5 cm upp istället.

Om du gör på det andra sättet som du beskrev.
Glöm inte skvallerrör för den nya tätskiktsbaljan i väggen.
 
@ xdigger. Hur menar du med klack? Alltså gjuta in de befintliga genomföringarna? Vad innebär det för reglerna om att det inte får skarvas hur som helst?
 
Hur mycket sticker rören upp ovanför plattan innan kopplingarna??
Man gjuter inte in några skarvar, skulle inte kännas bra för mig iallafall!
 
Använd 70 reglar så att inte väggen blir svajig. Trist om kakelplattor spricker och lossnar för att väggen svajar.

Rören borde inte vara något problem och din idé är bra. Sätt en inspektionslucka och koppla PEX eller PEX-fördelare direkt på kopparrören som sticker upp ur golvet. Dra sedan PEX RiR inne i väggen till de platser där du ska ha blandare, det blir snyggast så.

Säker Vatten-reglerna ger också möjlighet till avsteg om det inte går att följa reglerna av olika skäl. Dessa skall isåfall dokumenteras.
 
Ja då har man kommit lite längre i rivningen och påbörjar snart uppbyggnandet.
Jag blir fortfarande inte riktigt klok på hur jag skall göra mina rör-dragningar.
Det blir lite svårt att förklara hur jag vill ha det, men jag försöker och slänger in lite bilder:
57C268EA-D1AD-4647-AAED-A07897EEC904-4849-000005FD5D06076E.jpg
Här ser ni väggen som är reglad med 45x45. Vi denna vägg finns avloppsrör till WC och Handfat. Väggen till höger om denna ser ni vattnet som kommer upp ur golvet:
5FD878BF-B6FA-48E6-9B2F-10E4DE60534E-4849-000005FD62B8D1B5.jpg
Denna vägg där vattnet kommer upp kommer reglas med 70x45 så vattenrören kommer upp i väggen (skall ha en inspektionslucka vid kopplingarna)
Tanken var då att dra fortsätta dra vattenledningarna i väggen, men väggen där avlopp till WC och handfat finns kan jag inte göra djupare än vad den redan är 45x45 för att avloppen är för nära väggen, därför tänkte jag regla med 45x45 cc 30 och kortlingar där handfat och vägghängd toalett kommer att placeras (det är dubbelgips på andra sidan väggen) därefter konstruktionsplaywood och därefter LUX-skiva med färdigt tätskikt.
Eftersom väggen bara är 45x45 går väl inte det att dra vattenrören i väggarna, eller?
Då var tanken att:
eftersom väggen där avloppen finns kommer det att byggas en hylla av LUX-skivor så att toalettstolen blir inbyggd och handfatets avlopp blir inbyggt (lite svårt att förklara men ni kanske förstår?)
Har ni då några idéer hur jag skall dra mitt vatten?
Något som jag tänkte på är att: Det inkommande vatten går inne i väggen (med inspektionslucka) sedan dras dessa ledningar ca 30cm inne i denna väggen och går sedan ut som synliga rör FRAMFÖR hyllan( toalett och handfatsinbyggnad) jag tänker bygga, för att sedan kopplas in till handfat och toalett.

På motsatt sida av inkommande-vatten-väggen (denna vägg är reglad med 70x45 cc30) där det inkommande vattnet skall duschen vara, därför funderar jag att fortsätta med de utanpåliggande vattenrören från toaletten och in i väggen där duschen skall vara så det forsätter med pex-rör inne i den väggen tills där duschen skall vara

Hur låter allt detta? Det är väldigt svårt att förklara som ni märker....
 
Det går att dra prisolrör och ändå komma ut 90 grader i 45x45.
 
Krilleman
12mm prisol kan gå med korrekt bocknyckel, alltså kort bockradie. Vi använder oss av en kombinerad variant på jobbet som har radien ca 40mm på 12 och ca 60mm på 15.

Alternativt väggdosor till PEX.

Men jag skulle inte borra i en vägg som är reglad med 45x45 blir inte mycket regel kvar efter borrningen. Som om inte 45mm skulle vara svajigt nog?

Utanpåliggande i 45x45 väggen låter som ett bra alternativ tycker jag. I 45x70 är det lättare att få det bra med inbyggda rör!
 
krilleman_215 skrev:
12mm prisol kan gå med korrekt bocknyckel, alltså kort bockradie. Vi använder oss av en kombinerad variant på jobbet som har radien ca 40mm på 12 och ca 60mm på 15.

Alternativt väggdosor till PEX.

Men jag skulle inte borra i en vägg som är reglad med 45x45 blir inte mycket regel kvar efter borrningen. Som om inte 45mm skulle vara svajigt nog?

Utanpåliggande i 45x45 väggen låter som ett bra alternativ tycker jag. I 45x70 är det lättare att få det bra med inbyggda rör!
Ja det får nog bli utanpåliggande rör, det blir nog lättast.
Men hur skall jag dra de utanpåliggande rören till den inbyggda toaletten och handfatet? Jag tänkte ha Geberit toalett-fixtur, och även Geberit handfat-fixtur.
 
Krilleman
Du ska alltså bygga på väggen som är 45x45 för att få dit en inbyggd cistern?

Då kan du ju dra vattnet i den påbyggnaden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.