-=fullmoon=- skrev:
Varför inte sätta en JFB över hela centralen istället för på en grupp? Ring Elektriken så där får inte genomföringen mellan två centralen se ut. på med en slangbit/muff eller lite Skal från En EKK.
Ja, jag är inte klar med om kompisen förstått att han bara fick en tvåpolig JFB över en grupp och inte över hela huset eller inte. (Två badrum är nyrenoverade, så jag antar den gruppen som täcks). Jag rekommenderade en JFB för hela huset (särskilt som han har trefasuttag med integrerat enfasuttag i verkstaden och diazed överallt). Jag återkommer när jag vet mer.

Jag avser i vilket fall erbjuda mina hemmapulartjänster för kontroll *efter* idriftsättning... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det funkar väl ur elsäkerhetssynpunkt även om den inte är så vacker.
Ur elsäkerhetssynpunkt tycker jag inte att enkelisolerad FK?, åtkomlig och mot en sannolikt ganska vass plåtkant, funkar något vidare. I praktiken funkar det säkert. Trådarna lär ju knappast röra sig och skava speciellt mycket men det är absolut inte snyggt.

Ingen hempulare med minsta stolthet skull släppa ifrån sig något liknande. :p
 
  • Gilla
Kire_78 och 5 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt
 
  • uploadfromtaptalk1374833828831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
För egen del hade jag nog kört med samma fabrikat på allt och en gemensam täckram, jag tycker att det ser mycket amatörmässigt ut.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
För egen del hade jag nog kört med samma fabrikat på allt och en gemensam täckram, jag tycker att det ser mycket amatörmässigt ut.
Sarkasm?
 
Ärlighet,
 
Mikael_L
Ja det var ju tur att dom verkligen sett till att det är 4 helt olika apparatserier.
Det hade ju blivit ännu lite bättre om två inte haft nästan samma färg, utan ifall alla 4 haft varsin egen variant av vitt. ;)

Ja det slår liksom över till att vara nästan lite konstnärligt så här. :D
Som om det var en tanke med det.


Men visst, själv tänker jag på precis samma sätt som elmont.

F.ö. finns det väl en tråd med "Inte fullt värsta elkopplingen" eller vad den nu hette.
Att blanda olika apparatserier känns ju rätt långt ifrån den "värsta elkopplingen" ;)

Men tack för att du delade med dig av en så rolig bild. :)
 
Redigerat:
Ni kan inte på riktigt tro att jag tycker det är snyggt?
 
Mikael_L
RulleBulle skrev:
Ni kan inte på riktigt tro att jag tycker det är snyggt?
Nejdå, du kan vara lugn. :)


Men själv tycker jag det var så fascinerande med det där valet av olika apparater att det liksom nästan blir som en slags konstnärlig installation.
monogram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RulleBulle skrev:
Otroligt snyggt
Fyra nyanser av vitt!
 
Läser denna tråd med stor behållning.
Då det verkar vara många kunniga här så lägger jag ut några kopplingar jag har hemma som jag funderat över genom åren.
De var säkert bäst när dom kopplades in -68, eller inte.
Det känns som de var begagnade redan då.
Elcentralen är i ett rum bredvid en pool under marknivå med betongtaket i dagen.
Det är torrt året runt i denna lokal, förutom intermittent läckage som gör golvet blött. 001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser hyggligt ut.
Det finns följande saker kopplade:
Poolpump
Poolvärme, ur funktion men ej urkopplad.
Relä för utomhusbelysning.
Pollbelysningsknapp.
Genom gång av ström från hus till garage.
Vägguttag.
Termostat för poolvärme
mm.

På vintern kan det bli is i taket som sträcker sig som en glaciär ner över ljusknappen, inget bra!
Läxa gärna upp mig om/när ni ser något fel, jag har växt upp med detta och är rejält hemmablind.
Notera att jag "kan" dra el, men har aldrig gjort en enda ny elkoppling hemma bara för att om något händer så kan jag stå rakryggad och säga att jag aldrig har gjort en nyinstallation hemma.
 
Redigerat:
Det gröna 3-fas uttaget i bild #2 bör/skall väl bytas så snart som möjligt då dessa inte är bra/helt säkra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Workingclasshero skrev:
Läser denna tråd med stor behållning.
Då det verkar vara många kunniga här så lägger jag ut några kopplingar jag har hemma som jag funderat över genom åren.
Ja det är inte speciellt vackert, klamringen av kablar kan inte kallas estetiskt utförd, nästan någonstans. ;)
Lite rörigt sådär i allmänhet, med olika slags lådor, apparater osv, från olika tidsåldrar. Det blir liksom nästan oundvikligen sådär med åren.

Men några speciella elsäkerhetsrisker ser jag inte. Den där gamla SEMKO-trefasuttaget är som roli påpekade en dålig konstruktion, som numera är helt förbjuden att ha på arbetsplatser och helt förbjuden att nyinstallera. Det är dock tillåtet att låta befintliga sitta kvar, i bostäder och andra "privata" ställen. Men har man anställda får det inte finnas sådana kvar.
Men jag tycker du borde byta ut det mot ett modernt runt.

Det där lösa 230V uttaget som hänger i någon slags skarvsladd, om den är en del av den permanenta installationen så är det icke enligt reglerna och borde väck.

Jag vet inte riktigt vilket slags kablar det är överallt. Är det endast PVC-isolerade (från sent 50, tidigt 60-tal var nog alla kabel sådan ??) så är dom sannolikt fortfarande fräscha.
Är det äldre saker, tyg/tjära-isolerade eller gummi osv så är dom antagligen oerhört murkna idag, och borde egentligen bytas ganska snart innan det händer något.
Tyvärr brukar man åka på att byta rubbet, så fort man börjar pillra lite. Det kan vara svårt att förnya en liten del i taget.


Längst ner på bild2 går en kabel in i svart box (bredvid rensfjädern för avlopp?). Den kabeln ser ut att vara skalad för långt eller glidit ut lådan eller nåt.
För jag tycker mig se enkelisolerade ledare där = aja baja.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja det är inte speciellt vackert, klamringen av kablar kan inte kallas estetiskt utförd, nästan någonstans. ;)
Lite rörigt sådär i allmänhet, med olika slags lådor, apparater osv, från olika tidsåldrar. Det blir liksom nästan oundvikligen sådär med åren. Ungefär så tycker jag med.

Men några speciella elsäkerhetsrisker ser jag inte. Den där gamla SEMKO-trefasuttaget är som roli påpekade en dålig konstruktion, som numera är helt förbjuden att ha på arbetsplatser och helt förbjuden att nyinstallera. Det är dock tillåtet att låta befintliga sitta kvar, i bostäder och andra "privata" ställen. Men har man anställda får det inte finnas sådana kvar.
Men jag tycker du borde byta ut det mot ett modernt runt. Tack roli, det skall läggas på åtgärdslistan.

Det där lösa 230V uttaget som hänger i någon slags skarvsladd, om den är en del av den permanenta installationen så är det icke enligt reglerna och borde väck. Ska sätta dit fler uttag för att slippa mongokopplingar som denna.

Jag vet inte riktigt vilket slags kablar det är överallt. Är det endast PVC-isolerade (från sent 50, tidigt 60-tal var nog alla kabel sådan ??) så är dom sannolikt fortfarande fräscha.
Är det äldre saker, tyg/tjära-isolerade eller gummi osv så är dom antagligen oerhört murkna idag, och borde egentligen bytas ganska snart innan det händer något.
Tyvärr brukar man åka på att byta rubbet, så fort man börjar pillra lite. Det kan vara svårt att förnya en liten del i taget. Ska försiktigt bevara det som är bra med hjälp av rätt elektriker.


Längst ner på bild2 går en kabel in i svart box (bredvid rensfjädern för avlopp?). Den kabeln ser ut att vara skalad för långt eller glidit ut lådan eller nåt.
För jag tycker mig se enkelisolerade ledare där = aja baja.
Faen, det har du rätt i, var precis ner och kontrollerade. Dit med det på åtgärdslistan också.


Tack för påpekanden, detta måste också åtgärdas då tillexempel locket är trasigt på en kopplingsdosa och transformatorn är rostig etc...
 
Det finns ett original här som ser fackmannamässigt ut, men också ett antal ändringar och tillägg som ser amatörmässiga ut. Om vederbörande inte ansett det viktigt med prydlig kabelförläggning så kan man undra hur det ser ut inuti centrallådorna.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.