Hej, har precis kopplat om all el i köket. Har uppstått lite frågetecken nu i efterhand som jag skulle vilja reda ut. Gjorde jobbet tillsammans med elektriker, han jobbar dock mot industri och var inte helt 100% på allt.

Har dragit fram ny 3-fas(5x2.5mm) till undercentral med jfb via befintliga 3x16A porslinsäkringar som tidigare gick till gamla ugnen. Därifrån har jag kopplat enligt bilden.

Faserna L2 och L3 går genom en 3-polig brytare, dessa ska mata en induktionshäll 2-fas 400V. Från början var alla tre faser kopplade över denna brytare och fram till hällen. Ugnen och några andra brukare tänkte jag dra egen fas till men eftersom jag fick en fas över från hällen, L1, snodde jag denna och la den på egen säkring. Hela vägen är det draget dubbla vp-rör till gemensamma kopplingsdosor, i ena röret ligger 3-fas fram till hällen rakt igenom 2 st dosor på vägen, den överblivna fasen delas i tredje dosan upp till fläkt, ugn och ytterligare ett uttag. I andra röret ligger separat fas till diskmaskin och uttag över diskbänken på egen säkring. Är det ok att dra faserna rakt igenom de två första dosorna fram till den tredje, inga skarvar/kopplingar alltså? I tredje kopplingsdosan vid hällen är det alltså matningar med olika brytare i centralen. Har uppfattat att detta kanske inte är helt ok, eller kanske om det är ordentligt uppmärkt? Skulle jag hellre ha kopplat även ugnens matning på den 3-poliga brytaren? Kopplade inte på detta sättet då jag tänkte att det kunde va bra att hålla isär ugnen och hällen i centralen.

Jag vet att det krävs behörighet och allt det där så ni behöver inte slösa inlägg på att informera mig om det vilket 90% av alla forumtrådar om el brukar resultera i. Alla annan hjälp och feedback tackas det för. Eldragning kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Blev nog inte så bra det där. Riv bort och be en riktig elektriker snygga till ALLT...
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Mer konkret, vad är det som är dåligt? Hur skulle en riktig elektriker dragit det hela? Skulle det ha dragits fler rör, dosor? Är det för slarvigt uppdelat?
 
Uppdelningen är inte helt optimal. Man brukar lägga dom stora platsbundna apparaterna på varsin grupp utan några andra vägguttag i den gruppen. t.ex ugnen , hällen och diskmaskinen har sin säkring. För häll och ugn är det lämpligt att ha16 A säkringar och diskmaskin passar en 10 A bra. vägguttagen och belysning kan lämpligen fördelas på 2 grupper som är anslutna varsin fas med 10 A säkringar.

Hällen brukar använda 2 faser o nolla. Ugnen brukar anslutas till en fas med 16 A säkringar.

Tänk på att 16 A säkring skall ha minst 2,5 mm2 kabel i normalfallet
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
dvs
- en trefasgrupp till hällen (även om du bara använder två faser), 2.5 mm², 16 A.
- en enfasgrupp till ugnen, 2.5 mm², 16 A.
- en enfasgrupp till diskmaskin, 1.5 mm², 10 A.
- en eller flera grupper till uttag och köksfläkt, 1.5 mm², 10 A.
Varje grupp i separata rör och dosor.

Din förläggning är visserligen inte direkt förbjuden men strider mot allt vad praxis heter, dvs det ska finnas skäl till detta. Om det finns behov kan du låta häll o ugn dela på samma (trefas)grupp.
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Uppdelningen är inte helt optimal. Man brukar lägga dom stora platsbundna apparaterna på varsin grupp utan några andra vägguttag i den gruppen. t.ex ugnen , hällen och diskmaskinen har sin säkring. för häll och ugn är det lämpligt att 16 A säkringar och diskmaskin passar en 10 A bra. vägguttagen och belysning kan lämpligen fördelas på 2 grupper som är anslutna varsin fas med 10 A säkringar.

Hällen brukar använda 2 faser o nolla. Ugnen brukar anslutas till en fas med 16 A säkringar.

Tänk på att 16 A säkring skall ha minst 2,5 mm2 kabel i normalfallet
ok, tackar. Allt är draget med 2.5mm2 eftersom det det fanns hemma. Så ugnen borde ligga helt skild från allt annat? Inte tillsammans ens med hällen på den 3-poliga säkringen? Hällen sitter idag på en 3x16A. Ugnen, fläkt och ett uttag på en 16A. Disk och uttag på 10A samt kyl och frys på egen 10A. Om jag drar en ny fas och lägger alla uttag (utom det vid kyl och frys) samt fläkten på denna, är det bra/bättre då? Uttaget vid ugnen skulle eventuellt användas till micro men det kanske kvittar utan ska ligga separat ändå? Blir en jäkla massa grupper i centralen.

Men det är alltså inte optimalt kopplat i nuläget, men är det direkt fel någonstans?
 
Bo.Siltberg skrev:
dvs
- en trefasgrupp till hällen (även om du bara använder två faser), 2.5 mm², 16 A.
- en enfasgrupp till ugnen, 2.5 mm², 16 A.
- en enfasgrupp till diskmaskin, 1.5 mm², 10 A.
- en eller flera grupper till uttag och köksfläkt, 1.5 mm², 10 A.
Varje grupp i separata rör och dosor.

Din förläggning är visserligen inte direkt förbjuden men strider mot allt vad praxis heter, dvs det ska finnas skäl till detta. Om det finns behov kan du låta häll o ugn dela på samma (trefas)grupp.
ok, tack för svaret. förstår vad du menar. Men som jag nyss skrev så kan jag alltså dra en ny fas till uttagen och låta ugnen gå på 3-fasen. Det som är fel då är att det är kopplat i samma dosor och rör. Blir ju en helsikes massa dosor och rör med tanke på att alla ska åt samma håll, utom kyl och frys. Har två rör, låter 3-fasen ta ena så kan disk och allt det andra gå i det andra. Kan komplettera med fler dosor och rör på övre och vänstra väggen men i hörnet, strax innan tredje kopplingsdosan fram tills efter hällen är det redan gipsat och klart,
 
Redigerat:
Ja, många rör och dosor blir det :)
Du kan som sagt låta häll o ugn dela på samma grupp, men där får inte köksfläkt och andra uttag finnas med.
Du har väl bara skruvat gipsen? ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, många rör och dosor blir det :)
Du kan som sagt låta häll o ugn dela på samma grupp, men där får inte köksfläkt och andra uttag finnas med.
Du har väl bara skruvat gipsen? ;)
Tyvärr är gipsen redan klädd med panel och köksskåp monterade framför allt. Har borrat upp bakstyckena på skåpen så jag kommer lätt åt allting befintligt men att montera nytt kan bli knivigt. Jag får helt enkelt koppla om ugnen och dra extra fas till fläkt samt uttag. Om det inte är direkt förbjudet att alla ledare delar dosor får det avvika lite från praxis i detta fallet men bra att veta till resten av huset.

Stort tack för hjälpen
 
Vi har bara pratat kopplingsdosor här. Du har väl apparatdosor också för uttagen till köksfläkt mm? Man måste inte använda kopplingsdosor om det går att sy från uttag till uttag. Men dessa rör går väl just nu via de ingipsade kopplingsdosorna på bild?

Och dessutom vet du att det är bra att fråga här först (y)
 
Bo.Siltberg skrev:
Vi har bara pratat kopplingsdosor här. Du har väl apparatdosor också för uttagen till köksfläkt mm? Man måste inte använda kopplingsdosor om det går att sy från uttag till uttag. Men dessa rör går väl just nu via de ingipsade kopplingsdosorna på bild?

Och dessutom vet du att det är bra att fråga här först [bild]
Glömde kanske nämna att alla kopplingsdosor sitter under bänkhöjd för att döljas av skåpen. När jag hade rivit ner till nakna plankväggar fanns det bokstavligen bara 7 centimetrar kvar att få in köket på så det fanns inte plats för att regla upp och dra dolt i väggar. Och sambon ville inte kompromissa antalet skåp om hon inte absolut var tvungen. Denna installation ligger i stora drag direkt på plankväggen med dubbla lager gips ovan och under (13+6mm) för att komma utanför vp-rören(16mm). Skåpen står sedan framför. Jag kan alltså göra plats för fler rör och dosor i installationen från centralen till strax innan dosa 2 och strax efter dosa 3 fram till dosa 4 genom att ta bort lite gips. Dosa 2 och 3 sitter däremot redan inbyggda bakom spånskiva och gips monterade direkt på gamla timmerfasaden.

Jodå, det sitter en apparatdosa lodrätt ovanför varje kopplingsdosa. Diskmaskinen kopplar jag till apparatdosa under diskbänken monterad snäppet ovanför kopplingsdosan. Apparatdosan vid kopplingsdosa 2 sitter precis under överskåpet, ska monteras vanligt vägguttag även där. Fläkten har en egen apparatdosa i lagom höjd. Sen var tanken att ugnen och en inbyggd micro skulle kopplas på gemensam apparatdosa men det blir ingen inbyggd mikro. Apparatdosan och kopplingsdosan vid ugnen är även de gömda inne i skåp. Hade nog gått att göra mycket smidigare med färre dosor men jag ville att det skulle vara lättdraget samt smidigt att komma åt överallt.

"Bättre att be om ursäkt än om lov" ;-). Skämt åsido, klart jag kunnat fråga innan men ärligt talat slutar i princip 90% av alla elfrågor man läser med kommentarer som "kan du inte ska du inte", "ring elektriker innan du bränner ner kåken" etc.

Ytterst tacksam för den hjälp jag får här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Calle b
  • Laddar…
Saffady skrev:
Glömde kanske nämna att alla kopplingsdosor sitter under bänkhöjd för att döljas av skåpen.
Men hur kommer du åt kopplingsdosorna om skåpen sitter ivägen?
 
Funkar det att dra kablar under skåpen?
 
Rör och dosor under bänkhöjd och åtkomliga genom bakstycket på underskåpen är ok. Bara man kommer åt utan att bryta ryggen för senare omkoppling och utvidgning.

Men var sitter dosan och uttaget för diskmaskin? Det ska sitta i skåpet bredvid. I samma skåp som DM får det inte finnas uttag pga risk för läckage.

När du dra allt detta ska varje rör innehålla en komplett grupp med fasledare, N-ledare och PE-ledare. I dosorna är det bra om du försöker hålla isär de olika kretsarna, ev med uppmärkning om vilka ledare som hör till vad.
 
Nimajneb skrev:
Men hur kommer du åt kopplingsdosorna om skåpen sitter ivägen?
Alla bakstyckena är uppborrade, så man kommer lätt åt även om man kanske får huka sig lite.

el_richard skrev:
Funkar det att dra kablar under skåpen?
Det går faktiskt men lite trångt, har drygt 18cm sockel. Tanken var först att dra allt helt under skåpen men jag ville kunna komma åt om det behövdes dras ny kabel eller fixas med annat i framtiden.

Bo.Siltberg skrev:
Rör och dosor under bänkhöjd och åtkomliga genom bakstycket på underskåpen är ok. Bara man kommer åt utan att bryta ryggen för senare omkoppling och utvidgning.

Men var sitter dosan och uttaget för diskmaskin? Det ska sitta i skåpet bredvid. I samma skåp som DM får det inte finnas uttag pga risk för läckage.

När du dra allt detta ska varje rör innehålla en komplett grupp med fasledare, N-ledare och PE-ledare. I dosorna är det bra om du försöker hålla isär de olika kretsarna, ev med uppmärkning om vilka ledare som hör till vad.
Dosa för diskmaskin sitter i skåpet brevid. Men detta skåp är ju diskbänksskåp, är detta inte tillåtet heller pga. risk för läckage?

Varje grupp har egen nolla och jord framdragen samt olika färger på fas(brun, svart, grå), 3-fasen har ju alla tre färger men de går å andra sidan rakt igenom dosa 1 och 2 där det kan bli missförstånd. Behöver detta märkas upp ytterligare i dosan eller räcker det i centralen, räcker det med en siffra fastsatt på gruppen? Även ugn/fläkt-kretsen har egen nolla framdragen. I min huvudcentral är jorden kopplad direkt till nollskena, men jag håller dem separerade i undercentralen och hela vägen till huvudcentralen vilket jag antar är rätt. Kåken är för övrigt byggd 1933.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.