TS - en fråga. Nu när du ändå ska köpa nytt: Lyssnar du bara på dina (gamla) CDs? Ingen ny musik? Ingen spotify? Ingen hemmabio? Ingen radio? Ingen smartphone som du vill styra anläggningen med? Hade det varit kul med en display som visar album art och info om artisterna?

Jag kan inte särskilt mycket om Hifi, men borde det inte gå att använda en hemmabioreciever eller blurayspelare där man har 2 st schyssta golvhögtalare som vänster och höger fronthögtalare och subwoofer samt för musik, och bokhyllehögtalare som bak- och sidohögtalare?
 
Staffan2000 skrev:
Nu har jag lämnat tillbaka grejorna till Hi-Fi klubben.
Känslan av att bli lurad var avgörande, stereon i sig var bra, även om högtalarna var i största laget.
Dags att börja om på ny kula.
Tips på beg. förstärkare mottages tacksamt, samt vad man skall söka efter och se upp för.

Hälsar.
Den stereolöse Staffan med fru.


P.S.
För att inte svärta ner alla affärer i kjedjan, gäller min erfarenhet Hi-Fi klubben på Skånegatan i Göteborg.
OK, dax för en liten "intervention" :)...
Om man bortser från hur säljarna rangordnar komponenterna i en adekvat stereouppställning utan ser till hur det egentligen förhåller sig så landar man på:
1. Rummet -rummet högtalarna står i är viktigt. Mycket viktigtcför,att gå god återgivning...
2. Högtalarna - dimensionering och placering i rummet, och hur dom integrerar med rummet.
3. Kanske egentligen borde varit #1, men materialet man spelar är av yppersta betydelse -idag förstör man regelmässigt alla inspelningar (mha dynamisk kompression) så till den milda grad att det låter skit oavsett rum och högtalare.
4.....sen kommer ingenting...
5....sen ingenting...
6....sen ingenting...
7. sen resten av elektroniken, oändligt långt ned kommer kablaget. Det är faktiskt så obefintligt välljudsmässigt att det nästan antar poetiska proportioner, hur mycket "effort" som läggs av hifi-månglare att kränga kablaget, trots att det gör mindre skillnad ljudkvalitetsmässigt än om man plockar bort ett dammkorn från diskanten...
 
Redigerat:
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Begagnatmarknaden på Bang Olufson tycker jag är väldigt intressant. Köpte själv ett par Beolab 4000 med väggfästen för ca. 5000kr.
Låter fantastiskt bra och eftersom de är aktiva så behöver man inte ha någon förstärkare.

Jag kör med en iPod 160Gb för mina skivor och en Airport Experss för Spotify och annan streamning.
 
Jag kastar in en liten fackla...

Jag har lyssnat väldigt mycket mellan olika högtalare, förstärkare, cd-spelare och kablar. Det handlar om erfarenhet när det gäller att urskilja skillnader.

Man kan jämföra det med vin... utan erfarenhet smakar vinet i princip bara vin och det är nästan omöjlig att avgöra om det är ett fint eller enkelt vin. Kanske det till och med är det Australiska vinet som föredras. Ett vin som oftast smakar utmärkt men lika ofta också helt utan karaktär.

Jag kan enkelt höra om en kabel bytts eller cd-spelare skiftats. Men det beror på erfarenhet av att lyssna.

Med detta vill jag bara säga att det är inte så dumt eller oviktigt med kablar eller utrustning.

Håller med om att rummet och placeringen i rummet är första steget och mest betydelsefullt. Att sedan välja ett par högtalare som passar rum och musiksmak kommer sedan. Efter dessa val är det bara att hitta en förstärkare som fungerar väl tillsammans med högtalarna. Välja en källa varifrån musiken spelas upp från. Sist köpa kablar som passar val av system. Har det inte gjorts rätt i de första stegen spelar kablarna mindre betydelse. Det krävs självklart att man kommit upp i HiFi nivå... under 10-15 tusen blir det inte lika tydligt.

Tror ni mig inte... varför inte testa olika kablar på en känd anläggning. Har man en bra anläggning som man lyssnat mycket på bör det inte vara svårt att höra skillnad... sedan är frågan om skillnaden låter bättre.

En prisvärd kabel är 4 ledad EKLK. Skillnade mellan den och en bättre högtalarkabel i 80-120 kr klassen är att diskanten bryter ihop något, tappar detalj och låter hårdare. Mellanregistret blir också något mer påträngande.

Med det sagt, kan jag frångå detta och säga att Sonos är ett förträffligt system som gör musiken tillgänglig på ett sätt som få om något system kan. Det är inte HiFi men gör att man lyssnar på musik.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Tycker att du ska prova ett par Audio pro living LV3. Det är aktiva golvhögtalare som en usb ljudsändare som du kopplar till dator eller annan källa. Mycket lätt använda. Ruskigt bra ljud om det du matar dom med bra ljudfiler. Desto utom snygga och lätt placerade. Gäller både ljud och utseende. Har ett par hemma som ersatte en gammal anläggning med NAD & B&W. Vill inte byta tillbaka.
 
Redigerat:
PAF skrev:
Jag kastar in en liten fackla...
:)
PAF skrev:
Tror ni mig inte... varför inte testa olika kablar på en känd anläggning. Har man en bra anläggning som man lyssnat mycket på bör det inte vara svårt att höra skillnad... sedan är frågan om skillnaden låter bättre.

En prisvärd kabel är 4 ledad EKLK. Skillnade mellan den och en bättre högtalarkabel i 80-120 kr klassen är att diskanten bryter ihop något, tappar detalj och låter hårdare. Mellanregistret blir också något mer påträngande.
Jag följer ditt exempel och kastar ytterligare en... :):


Förat ska jag säga att jag känner mig lite kluven till att kasta brandfackla när du å ena sidan lyfter fram eklk, som ju är en renodlad "lapsladd" och å andra sidan beskriver dess ljudliga egenskaper kontra "bättre" (dyrare?) högtalarkablar som inte helt optimal.

Personligen så är min uppfattning att kablagets eventuella påverkan inte har med priset att göra, utan av kablagets fysikaliska egenskaper, och att de fysikaliska egenskaper en kabel behöver ha för att vara "good enough" inte tarvar mer än just lampsladd! Sedan kan man ju vilja ha en viss kabel eller what not av helt andra, mindre rationella skäl (för att den är snygg, t ex), men det är ju en annan diskussion...

Grejen är ju den att när det bubblar ner till kablar så finns det inom hifi-träsket två "läger" (det vet ju du, men jag försöker folkbilda lite samtidigt som jag gräver ner mig och börjar kasta handgranater :)) , och enligt mina egna empiriska erfarenheter och de som försökt testa det hela med exotiska kablar lite mer seriöst, så har det visat sig vääääääääldigt svårt att höra några skillnader mellan kablar om lyssningen sker blint, och om kablarna har ungefär samma fysikaliska egenskaper så är det mer eller mindre omöjligt - dvs att om den som lyssnar inte vet vilket kablage som faktiskt spelar, så är den kryobehandlade monokristalina kolfiberinfucerade silverkabeln oskiljbar från lampsladd.

Det är klart att det går att göra kablar som förvränger signalen så till den milda grad att det går att detektera även under blinda förhållanden, men personligen förstår jag inte varför man skulle vilja välja ett sådant alternativ. De praktiska skillnader man kan uppnå genom att byta kablage till ett dyrt exotiskt kablage, kontra ett med *liknande* fysikaliska parametrar (nu pratar vi klassisk ellära som kapacitans, resistans och induktans) är i sammanhanget underordnade ett par dammkorn på diskanten, eller gud förbjude -ett hårstrå!. Lägg mellanskillnaden på lite akustikrix till Lyssningsrummet och du kommer ha såååå mycket större utdelning, IMHO.
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
En mycket viktigt aspekt gällande blindtester är att om det utförs på en okänd anläggning i ett obekant akustiskt rum blir det väldigt svårt att avgöra vad man hör. Sker testet i ett välbekant rum med välbekant anläggning blir skillnaderna betydligt tydligare.

Jag håller dock med om att mycket spelar större roll än kablarna. Sedan är det som allt annat, går man mot extremerna bör man ta allt i kedjan. Med B&W 801D och Classe i ett bra akustiskt rum kan man urskilja mycket i detaljerna.

Vad ville jag säga med det här... vet inte, lite trött. :)

Jo kanske detta, köper man ett par högtalare för säg 15 000 kr känns det lite fånigt att lägga 200 kr på kabel från Kjell.com istället för kanske 1000 kr från en tillverkare av högtalarkabel. Det är skillnad enligt min mening...
 
PAF skrev:
En mycket viktigt aspekt gällande blindtester är att om det utförs på en okänd anläggning i ett obekant akustiskt rum blir det väldigt svårt att avgöra vad man hör. Sker testet i ett välbekant rum med välbekant anläggning blir skillnaderna betydligt tydligare.

Jag håller dock med om att mycket spelar större roll än kablarna. Sedan är det som allt annat, går man mot extremerna bör man ta allt i kedjan. Med B&W 801D och Classe i ett bra akustiskt rum kan man urskilja mycket i detaljerna.

Vad ville jag säga med det här... vet inte, lite trött. :)

Jo kanske detta, köper man ett par högtalare för säg 15 000 kr känns det lite fånigt att lägga 200 kr på kabel från Kjell.com istället för kanske 1000 kr från en tillverkare av högtalarkabel. Det är skillnad enligt min mening...
Och sedan kommer en annan parameter in, dvs det man tycker låter bra eller bättre är det samma uppspelning man hör som de som gjorde inspelningen i sina studiohögtalare?
Det intressanta är vilken referens man har. Har provat system på en som bygger orglar (kyrkorglar) och även kan intonering. Omdömet han har är att visst kan man höra skillnad på olika system, men det blir ändå underordnat utifrån att man inte kan återskapa kyrkorummet och även i ett kyrkorum låter det lite olika var man befinner sig.
Så vad är det som låter rätt utifrån det resonemanget, man hör skillnad men det man själv subjektivt tycker låter bäst behöver inte vara så som det ska låta enligt de som gjort inspelningen;)
 
pelpet skrev:
Jag kan inte särskilt mycket om Hifi, men borde det inte gå att använda en hemmabioreciever eller blurayspelare där man har 2 st schyssta golvhögtalare som vänster och höger fronthögtalare och subwoofer samt för musik, och bokhyllehögtalare som bak- och sidohögtalare?
Jo, det går mycket bra. Jag har det så fast utan subwoofer, dvs ett 4.0-system. Receivern (en Pioneer i mellanklassen köpt på rea för 2500 kr) mixar ut centerkanalen och baskanalen till huvudhögtalarna, ett par JBL från 90-talet av bra kvalitet. Som surroundhögtalare har jag ett par gamla högtalare från ett JVC mikrostereosystem. Betydligt bättre ljud totalt sett än vad man får för ett komplett hemmabiosystem i samma prisklass, plus att när man bara spelar musik är det helt överlägset.
 
Hur stor skillnad blir det om du byter gardiner i rummet jämfört med om du byter högtalarkabel?
Personligen tror jag det förstnämnda gör större skillnad i ljudupplevelsen.

/Gojan
 
  • Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
Det ena är inte beroende av det andra. Fixar du till det akustiska så gör det mer än byte av kabel, men det är också då du kommer märka större skillnad vid kabelbyte.

Därför som påpekats tidigare... kabeln kommer ganska långt ner i listan. Men jag vet att den gör skillnad. Frågan är bara när...
 
Mikael_L
Staffan, var bor du.
En hifi-entusiast jag känner lite ska sälja bort sina förra högtalare. Det är grejer som har nypris på en bit över 10 papp, jag antar att det kommer gå för ca 20% av detta pris.
Bor du på rätt ställe kan du provlyssna, eller låna hem.

Beggade hifiprylar is da shit. Mycket fint som nästan skänks bort, vill jag säga.
Förutom vissa hypade produkter/märken.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Staffans2000
Hejsam mannar.
Tackar för tipsen!

Letandet ligger nu under sommaren inte högst upp på "att göralistan", men det kommer väl en höst snart skulle jag tro?
Jag bor mellan Göteborg och Trollhättan.

Tacksamma hälsningar från Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.