Min arbetslampa från Jula med 3x24W lysrör pallade inte med åskvädret ikväll trots att jag har Elronds åskskydd i servisskåpet. Allt annat klarade sig utan problem.

Här är lampan: http://www.jula.se/arbetsbelysning-lagenergi-ip44-5400lm-424581
424581.jpg

Jag plockade isär den och blev snopen att se ett "hembyggt" HF-don. Som synes har det brunnit till vid motståndet alt. den mittre trafon/spolen. Vad tror ni om att byta ut komponenterna? Vad kan det vara för pylar? Alternativet är att byta till standard kapslade HF-don. Vad rekommenderar ni för don isf? Jag gillar lampan starkt så jag vill gärna fixa till den.

arbetsbelysningjula.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka skydd har du?
 
Effektmotstånd kan ofta sitta som en säkring. Vid en felsituation skall motståndet brinna av innan något större börjar brinna. Oavsett om så är fallet här eller inte lär motstånden ha brunnit som en effekt av att något annat gått sönder. Syns det några spår av överslag på undersidan av kortet? Jag skulle börja med att mäta på transistorn Q1 och halvledarna i dess närhet. Har glasrörssäkringen längst till vänster på kortet gått? Givetvis är det möjligt att reparera, men det lär ta en stund att felsöka och hitta allt som gått sönder.
 
Jag skulle nog köpt mig ett nytt HF don och monterat.
 
Jag tycker inte att det brända motståndet är det som borde paja pga överspänning. Inkommande spänning passerar en massa komponenter innan den kommer dit. Jag tror t.o.m att jag ser en varistor skymta mellan en stor rektangulär blå kondensator och en närliggande spole. Det är inte ens säkert att motståndet är trasigt, det kan ha sett bränt ut innan belysningen pajade.


Precis som Avemo skriver ska du först kolla den inlödda glasrörssäkringen.
Mät sedan det brända motståndet. Jag ser inte färgerna ordentligt, men det kan vara 15 Ohm.
Även om det är helt så bör det bytas. Det nya motståndet sätts lämpligen någon centimeter ovanför kretskortet, för att förbättra kylningen.

Sedan kan du mäta likspänningen över de 2 stora gröna elektrolytkondensatorerna, när nätspänningen är inkopplad.
Var försiktig, kopplingen är inte isolerad mot jord, så man får inte beröra några kopplingspunkter.

Får vi veta resultatet av de mätningarna kan vi nog ge fler råd sedan.
 
Då har jag kollat lite. Glassäkringen är hel. Kondingarna gav ca 160V likspänning (230/√2?). Det brända motståndet bröts av när jag probabe det så det var skört helt klart. Jag ska prova att byta det. Alternativet med nytt hf-don är intressant som plan b. Vad föreslår ni? 3 rör på 24W ska drivas, Osram Kompaktlysrör Dulux 2G11 1200 lm.
 
Tycker spontant att du borde mätt upp ~325 V DC på kondingarna (230*√2). Något kanske ligger och kortsluter?
 
Bo.Siltberg skrev:
Tycker spontant att du borde mätt upp ~325 V DC på kondingarna (230*√2). Något kanske ligger och kortsluter?
Det går inte att se exakt hur det är kopplat, men jag tror att de gröna elektrolyterna är seriekopplade. 160V + 160V = 320V, så det ser bra ut!

Byte av motstånd är nog nästa punkt på listan. Köp några stycken, för ett annat fel kan ju få det att paja igen...
Om färgerna är brun, grön, svart så är det 15 Ohm. Var noga med att välja ett motstånd med samma effekt eller högre, dvs det ska rent fysiskt vara minst lika stort. Montera det så att det blir lite luft under, det förbättrar kylningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.