Det finns väl bara en person på hela forat som vet hur noga det är?
Vill ts spegla sig eller åka puckelpist på sitt bodgolv?
Problemet, som jag tyder det, är att ts inte vet vilken metod som ger ett tillräckligt bra resultat enligt honom.
 
F
Hej Hej jag instämmer med att jag inte vet vad som ger mig det resultat jag vill ha men om jag säger så här: om det är slätt nog för att min domkraft modell lite större ska kunna rulla in under bilen när jag pumpar upp den istället för att dra bilen mot sig och vilja bli tippig (vilket är fallet när man pumpar en bil på andra mjukare underlag) förutom det så har jag inte så stora krav. kanske att det ska gå att rulla ett litet verktygsskåp eller liknande. Jag vet ju att jag inte kommer få proffs resultat med min budget får jag inte det heller. Om jag däremot gjuter en till platta kommer jag ta in hjälp för då kommer den bli mycket större och antagligen isolerad!

Mvh
 
Med ditt intrresse och visade noggrannhet kommer ditt golv att bli mer än perfekt! Lycka till med ditt perfekta golv.
 
Med kravet på domkraft ska rulla så är det minst att riva ytan. Ska den rulla bra så borde det slipas också. Med 13 gjutna plattor och ca 750 m2 så skulle jag aldrig tveka att slipa ett golv i en bod/garage.
Protte
 
Vad har du beställt för kvalitet på betongen? Jag rekommenderar dig stark att åtminstone blötståla ytan. Har du någongång gjutit en plint och sett ytan du får i toppen? Du får samma skrovliga yta om du inte gör annat än att slodar den. Man måste slipa ner stenarna för att få en dräglig yta.
 
Matti_75 skrev:
Vad har du beställt för kvalitet på betongen? Jag rekommenderar dig stark att åtminstone blötståla ytan. Har du någongång gjutit en plint och sett ytan du får i toppen? Du får samma skrovliga yta om du inte gör annat än att slodar den. Man måste slipa ner stenarna för att få en dräglig yta.
Man kan ju även vänta några månader och om man inte är nöjd med resultatet från början så går det ju att hyra en betongslip.
Blir ju dels klart bättre yta, samtidigt som golvet ser mycket mer livligt ut när man slipat av det.

Det är liksom inte hela värden om det blir lite dålig yta, det fixar man rätt snabbt och billigt med en större betonglsip från Cramo tex.
Allt går att ordna.
 
F
Matti_75 skrev:
Vad har du beställt för kvalitet på betongen? Jag rekommenderar dig stark att åtminstone blötståla ytan. Har du någongång gjutit en plint och sett ytan du får i toppen? Du får samma skrovliga yta om du inte gör annat än att slodar den. Man måste slipa ner stenarna för att få en dräglig yta.
ok gör man det med dom här avlånga stålplattorna med handtag jag köpt? ang kvaliten så vet jag ju ingenting jag sade till betongkillen att jag skulle kunna köra bil på det och använda domkraft och palla osv.

Pumba skrev:
Man kan ju även vänta några månader och om man inte är nöjd med resultatet från början så går det ju att hyra en betongslip.
Blir ju dels klart bättre yta, samtidigt som golvet ser mycket mer livligt ut när man slipat av det.

Det är liksom inte hela värden om det blir lite dålig yta, det fixar man rätt snabbt och billigt med en större betonglsip från Cramo tex.
Allt går att ordna.
Ok det låter ju bra då blir det ju inte samma press att få till det med en gång!

mvh
 
Att torrslipa brunnen betong med en ABS slip är inte något man gör på enbart slodad betong.
Med en ABS fixar man till ränderna efter slipstålet och tar bort gjuthuden om man ska måla.
Mer än någon millimeter orkar man inte slipa.

Protte
 
fredguy skrev:
ok gör man det med dom här avlånga stålplattorna med handtag jag köpt? ang kvaliten så vet jag ju ingenting jag sade till betongkillen att jag skulle kunna köra bil på det och använda domkraft och palla osv.



Ok det låter ju bra då blir det ju inte samma press att få till det med en gång!

mvh
Ja om det är stål du köpt. Eftersom du inte har värme måste du ha frostbeständig betong(XF klass) Sedan måste du gå upp i XC klass till minst 3 för att klara av att den ligger direkt på marken, jag råder dig även att tänka på tösalterna (XD klass).
 
F
Ja du det dör låter ju som rena djungeln det för mig! :)
 
prototypen skrev:
Att torrslipa brunnen betong med en ABS slip är inte något man gör på enbart slodad betong.
Med en ABS fixar man till ränderna efter slipstålet och tar bort gjuthuden om man ska måla.
Mer än någon millimeter orkar man inte slipa.

Protte
Jag har slipat en hela plattan till sommarstugan (75kvadrat) med en större betongslip, kostade runt 500kr för en helg och det går kalasfint.
Vi kan omöjligen prata om samma sorts slipmaskin, den jag hyrde gick att köra både tort och våtslip med, bara att ansluta vattenslang.

Maskinen ser för övrigt ut som en skurmaskin med 2 hjul bak och en 40-50cm stor skiva längst fram.
 
Redigerat:
fredguy skrev:
Ja du det dör låter ju som rena djungeln det för mig! :)
Djungeln blir inte värre än vad man gör den till.
Är helt övertygad om att du fixa detta, utan 14st betongexperter på plats med femtioelva olika verktyg i högsta hugg.

Kolla filmer på youtube och se hur andra gör.
 
Ja återigen, detta kommer TS att klara bra utan att som vissa tycks tro, att det är en livsmedelsindustri som skall byggas. Det tycks så ibland vissa svar ovan. Vanlig standard betong duger bra. (y)
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Kör med självkompakterande och slodda av den. Hinner man sen ståla den så blir det bra så. Hinner man inte så går det att ta med betongslip plus ev lite spackel eller epoxi
 
F
Tack för alla åsikter och tips! Betongen är redan beställd och jag ändrar inget nu om det inte är akut så det blir inget självkompakterande. Jag har kollat mycket på Youtube. Det är bara invänta måndagen nu, det enda jag ska göra i helgen är att stötta upp osb:n från utsidan på några ställen jag tror inte det behövs men kanske säkrast att göra det. Jag tänkte såga till några plankbitar och stötta dom mellan osb:n och backen. Blir lite krångligt på "baksidan" för där sitter ett skjul så det är svårare att komna åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.