Avser bygga en simpel solvärmepanel att ha vertikalt på väggen invid luftvärmepumpen. Avsikten är att denna vintertid(!) ska spruta varmluft (nåja) på (i?) luftvärmepumpen så att luftvärmepumpen får inluft som är nån grad varmare än omkringliggande ytterluft.

Min fråga är exakt var jag ska spruta in eller ansluta denna inluft? Det är en Panasonic Super Twin (Sverigepumpen).

Här (antaget att det funkar att skicka länkar) är några bilder som illustrerar situationen. Det är ett koordinatsystem på pumpen ifall det hjälper att ange platser:
http://maker.tiddlyspace.com/#[[Solar%20collector%20into%20air%20pump]]
Inne i huset sitter den andra delen (men inte är det väl denna som bör få den solpaneluppvärmda luften?)

Som noteras har jag inte öppnat den då jag ju inte vet om detta är lämpligt.

Tack på förhand.

<:)
 
Intaget är baksidan och vänster sida (sett framifrån). Ingen mening att öppna den alltså. Låt bara röret mynna bakom den eftersom den behöver enorma mängder luft. Kanske vore bäst att dra ner röret och låta det mynna uppåt precis i nederkant bakom pumpen, men då hamnar väl snö och regn i röret. Kanske smartast att sätta det horisontellt lågt bak på sidan och låta det blåsa längs efter förångaren så den tar in den värmda luften på en större yta. Det är lätt att försämra den om man råkar begränsa luftflödet eftersom den tar rätt hög värmeeffekt och den måste kyla luften till en ännu lägre temperatur om det kommer mindre luft.
 
  • Gilla
bultis
  • Laddar…
mulpac - vilket snabbt och dessutom värdefullt svar(jag trodde luften flödade åt andra hållet!) - TACK!

Då förstår jag också att min tänkta panel där bakom inte bör gå längre ner än till maskinens överkant.

Tolkar jag det rätt att luftens energi alltså förs över till köldmedlet redan i det där "täta gallret" på baksidan? (Är det detta som du refererar till som "förångaren"?) Det finns alltså inget senare steg innan köldmedlets värms upp och där direkt varm luft skulle göra ännu mer nytta?

Återigen, tack!

<:)
 
Helt rätt tolkat
:)
 
Tack för era vänliga och hjälpsamma svar!
Case closed.
<:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.