Hej alla kunniga,

Funderar över möjligheten att sätta ett Hepa-filter samt eventuellt ett kolfilter på tilluften i ett ftx-system i en villa?. Att det blir ett rejält tryckfall förstår jag, men så länge fläkten orkar flöda OK med luft och systemet justeras därefter bör det väl fungera - eller? Har aldrig sett det erbjudas i något aggregat - prismässig aspekt eller är det för att vanliga fläktar helt enkelt inte orkar med?
 
Hepa filter är alldeles för dyra för en bostadsventilation, och sedan gör det ingen större skillnad på luftkvaliteten inomhus då den mesta smutsen i luften i ett hus skapas i huset (från oss människor, textiler m.m.)
Kolfilter skulle nog va intressantare för fler, för att slippa vissa dofter utifrånk men problemet blir kostnaden för att byta dessa filter.
 
Räcker det inte med filter Klass F7 som jag har till mitt FTX aggregat som plockar pollen? Ska du upp i renhet så är det industrifilter du får titta på och då snackar vi om helt andra prisklasser än vad jag får ge för mitt filter som kostar runt 450kr och får bytas 2 gånger om året. Har läst lite om luftfiltrering kring viss tillverkning av microchip och det är intressant.
 
Misstänkte att just kostnaden var en starkt bidragande orsak till detta. F7-filter fångar väl upp det mesta, men släpper ju en ganska stor del av de allra minsta partiklarna som ur hälsosynpunkt är mer problematiska.

Anledningen till min fundering är att det vintertid eldas rätt friskt i området med rök som kommer in genom intaget. Dessutom bor jag nära en starkt trafikerad väg, och känns inte så kul att få in en massa partiklar därifrån. För att råda bot på själva lukten förstår jag att kolfilter behövs, men Hepa-borde ju i alla fall kunna stoppa partiklarna.

Det finns ju relativt billiga Hepa-filter till luftrenare att köpa för runt 500-lappen, som enligt specifikationer skall klara de luftflöden som är aktuella. Visst, knappast någon industristandard, men nu är det ju inte renrum som är tanken, utan bara att göra luften in bättre. Har lite funderingar på att prova en mod med att sätta ett sådant vid tilluften, innan värmeväxlaren, får väl i bästa lekmannaandra täta med duct-tape runt om? :) Kolfilter är lite svårare, då det ju är några kilon som behövs om det ska ha någon verkan, och det har jag ej plats till.

Låter det vansinnigt? :D
 
Dagens FTX växlare med strömsnåla fläktmotorer är känsligare för motstånd än dom äldre fläktarna.Vad jag vet så bör till-luften vara runt 50liter/sekunden och vilket motstånd får du då på detta filter? misstänker nog att problemet är nog kanske att del pannor i området är dåligt inställda så dom släpper ut mera farliga gaser orsakat av dålig förbränning. Dubbdäck sliter upp vägar och orsakar damm. Kallstartade bilar släpper ut mycket kolväten innan motorn blir varm. Minns själv hur gatan stank av kolväten då grannarna startade bilarna.
 
fredrikru skrev:
Dagens FTX växlare med strömsnåla fläktmotorer är känsligare för motstånd än dom äldre fläktarna.Vad jag vet så bör till-luften vara runt 50liter/sekunden och vilket motstånd får du då på detta filter? misstänker nog att problemet är nog kanske att del pannor i området är dåligt inställda så dom släpper ut mera farliga gaser orsakat av dålig förbränning. Dubbdäck sliter upp vägar och orsakar damm. Kallstartade bilar släpper ut mycket kolväten innan motorn blir varm. Minns själv hur gatan stank av kolväten då grannarna startade bilarna.
Mitt aggregat är från början av 2000-talet, har inte så bra koll på fläktarnas kapacitet, men det är ett jäkla drag i tilluften med nuv F7-filter iaf.

Eftersom den tänkta applikationen för detta Hepa-filter är en annan, så finns det av förklarliga skäl inga kurvor att beräkna tryckfall ifrån. Dock så skall det i den tilltänkta luftrenaren klara ett flöde på 383 m3 luft per timme, vilket borde bli 383 * 1000 / (60*60) = 106 L / sekund. Nu har jag nog bara plats till cirka halva filtret, så om man förmodar att kapaciteten är proportionell mot arean, så hamnar kapaciteten på dryga 50 L/sekund, vilket borde vara tillräckligt.

Nu skall tilläggas att detta endast är utifrån teoretiska spekulationer från en lekman, så detta får tas med en nypa salt.
 
Har du tittat på microfilter?
 
fredrikru skrev:
Har du tittat på microfilter?
Nej. För mig betyder "microfilter" ett filter som är hyffsat tätt, men ej av HEPA-standard, men jag förmodar att du menar något annat?
 
Förr sas det:" gå ut och få frisk luft" Nu måste den processas innan den anses tjäna sitt syfte. Kolfilter kan vara en lösning om grannen eldar gamla skor eller blöta spånplattor, men enklare o billigare kanske är att säga till att han inte skall göra detta. En portabel kuvös kan vara en annan lösning. En centraldammsugare kan annars göra underverk om det är damm som vill undvikas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.