Skulle vilja ha lite tips på vilka gräsfrön man ska köpa.
har precis byggt hus och jag är helt ny på det här med gräsmatta.
 
De flesta brukar ju köpa snabbväxande gräs i och med att de fort vill ha upp sin gräsmatta. Så gjorde alla grannar hemma. Själv tog jag ett vanligt villagräs och det tog nog längre tid för mitt gräs att ta sig.
Jag kan säga att jag idag är evinnerligt glad i och med att jag klipper gräsmattan hälften så mycket som mina grannar gör.

/Gojan
 
thomasd79 skrev:
Skulle vilja ha lite tips på vilka gräsfrön man ska köpa.
har precis byggt hus och jag är helt ny på det här med gräsmatta.
Jag använde Hammenhögs Ultra..
Det gräset är jag mycket nöjd med.. växer inte övernaturligt fort heller..
Taget ifrån Hammenhögs produktinfo:
GRÄSFRÖ ULTRA
För den fina villagräsmattan. Perfekt blandning för den fina villagräsmattan och andra gräsytor, där kraven på utseende är stora. Den höga andelen tätvuxen rödsvingel av extra hög kvalitet ger en tät och långsamt växande matta vilket ger färre klippningar. God vinterhärdighet och slitstyrka.
70% Rödsvingel, tätvuxen
30% Ängsgröe

Kolla annars på t.ex. www.hammenhogs.se eller www.weibulls.se
Där står en massa info om deras olika grässorter..
 
Ett dyrare kvalitetsfrö brukar bli ekonomiskt på sikt.
 
Vill man minska problem med snömögel har jag läst att man bör undvika rajgräs i fröblandningen
 
Hej!
Hur lång tid tog det för ditt gräs att ta sig?
Vi sådde för en dryg vecka sedan och nu är jag så nyfiken på hur länge man ska vänta.   ::) Vi köpte Lord Nelson Royalfrö.

Vänligen Jessica
Gojan skrev:
De flesta brukar ju köpa snabbväxande gräs i och med att de fort vill ha upp sin gräsmatta. Så gjorde alla grannar hemma. Själv tog jag ett vanligt villagräs och det tog nog längre tid för mitt gräs att ta sig.
Jag kan säga att jag idag är evinnerligt glad i och med att jag klipper gräsmattan hälften så mycket som mina grannar gör.

/Gojan
 
yonna skrev:
Ett dyrare kvalitetsfrö brukar bli ekonomiskt på sikt.
Är det någon som har konkreta tips på sådana fröer??

Vi betalar gärna lite mer och får en finare gräsmatta. Hurvida det är snabbväxande eller inte spelar inte så stor roll.
 
museo12 skrev:
Är det någon som har konkreta tips på sådana fröer??

Vi betalar gärna lite mer och får en finare gräsmatta. Hurvida det är snabbväxande eller inte spelar inte så stor roll.
Weibulls ExtraGreen (269:- för 3 kg)
 
Jag har sått med Weibulls Extra Green 1000kvm, otroligt bra resultat .. mycket finare än vanlig Villa blanding som innehåller rajgräs vilket inte Extra Green gör.

Dock har det ganska lång etableringstid och växer långsamt, det är iof bra då du slipper klippa så mycket.

Jag sådde förra året i Sept-Okt och inte förens i helgen har jag klippt det för första gången.

Så .. har du tid och ork att vänta på att det kommer upp så är det utan tvekan Extra Green du skall köra på.
 
Hur många kilo frö går det åt till 1000 kvm?
Hur tjockt lager matjord rekommenderas att ha vid sådd? (har sand/jord underlag)
 
10-15 cm jord blir kanon
 
10-15 om man sår med frö.
Om man istället rullar ut färdigt gräs, hur mycket behövs då??
Räcker 5?
(Försöker räkna på hur mycket man skulle tjäna genom att så, jämfört med färdigt)
 
Ta 10. Gräset mår bra av 10-15 cm gjord och sen får du helt enkelt dra av tjockleken på rullmattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.