Jag ska bygga nytt badrum,,, alltså riva hela utbyggnaden så allt blir nytt!
Badrummet skall jag kakla/klinka in helt.
hur gör man med bastu delen då man gör allt från början?
Tycker att göra våtrumsskydd på allt och sen inte kunna utnytja dessa väggar på något bra sätt vore dumt!
Så om jag kaklar runt om, hur gör jag då med bastu väggarna mot nya väggen?
Eller ska jag inte våtrumsskydda delen som blir bastu ?
Jag hade tankt 3 fasta väggar och sen en sida med glas, men jag funderar ännu!

Fråga två, vad ska jag ha för bastu, gillar fukt(i bastun)
Jag har i tänkta badrummet en skorsten.
Vedeldat eller el, eller ångbastu?

fråga tre kan jag ha en vägg i glas där jag har duschen på andra sidan?

Golvet , kan jag ha klinkers med en golvbrunn eeler bör jag lägga trägolv ovanför?
Väldigt tacksam för ideer då jag endast vet att jag vill ha en bastu....
 
Hej
Jag tycker att du ska göra tätskikt på alla väggar till och med sätta kakel och klinker över allt sen köper du ett "färdigt" basturum (rum i rummet). Titta på typ ett evolve rum tillsammans med ett combiaggregat, combiaggregatet ger möjligheten till både torr och fuktigt bastubad.
Till fråga 3 har jag inte ett bra svar men då man inte riktigt vet hur det ser ut men jag skulle försöka placera dusch så att man inte ser in i den från bastun. Kanske glasblock eller någon mot bastun.

Golvet lägg klinker överallt med en eller två golvbrunnar.
 
Varför skall man bygga bastu som rum i rummet när man bygger nytt?
Jag ser bara en fördel och det är väl att man kan slänga ut bastun om man behöver utrymmet till annat!
Det finns en faktor som bör sägas och det finns en befintlig skorsten i badrummet som jag inte ska riva,allt annat förutom plattan runt skorstenen.
skorstenen är fullhöjd för två vånogar alltså.
Kan man ha en tegelskorsten inne i bastun?
Eller bör jag bygga bort den från bastun?
Rummet som blir badrum är fyrkantigt och det enda mått som är fast är 4,5 m x vad jag vill 5m eller 6m!
skorstenen finns då i ena hörnan och mot själva huset, bygger jag in den i hörnan så tar den ca 1m2
Ovanför blir det spelrum för barnen(inte spelar jag ps...) men även där sätter jag in nån typ av vedkammin!
sko
 
Hej,

Va spännande! Vi sitter med exakt samma frågeställning som du. Har du hittat några svar på dina frågor? Har du t.o.m. byggt klart? Vi har bilat bort golv och grävt ut 50 cm, ska börja bygga upp golvet igen. Vore kul att höra hur det gått för dig.

/PG
 
Frågan är vad väggarna är gjorda av förutom skorsten???
men enkelt:
1) Ja, du kan ha tegelvägg/skorten i bastun, men aggregat/kamin måste dimensioneras större om det är mycket "stenvägg" eller glass i bastuväggar.
2) har du skorsten så tycker jag att du ska gå för en vedeldat kamin. Mysigt och ger bästa badkvalitet (ju mera sten desto bättre) - det finns också kombinationskaminer som har både el- och vedeldning innbygt (kan vara komfortabelt med el ibland)
3) fördel med rum i rummet är att du helgarderar mot fuktskador då du har fulvärdigt bad runt bastuväggarna, nackdelen är att det tar mera plats och ofta blir basturummet lite lågt (för min smak). Bygger du integrerat så måste du använda folie, som tejpas i skarvarna för 100% ångtätthet och limmas i vägg ned mot membran på golv och skarven stryks över med memran. annan variant är SPU sauna-satu.
4) vanlig golvbrunn på badet och spygatt i bastun. ingen trägolv, gör bara rengöringen svår.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.