Hej!

Har byggt ut huset och ska ha elbastu i en del av detta.
Funderar vad som är bäst att ha i väggarna, en yttervägg (bara isolering nu på insidan) och en mot befintlig husvägg med bara isolering nu (ytterpanel bortriven).

Ska man sätta fuktspärr mot ytterväggen och gipsa in hela bastudelen? var sätter man bastufolien direkt på gips eller luftspalt-folie-luftspalt-panel?? känns som att detta bygger väldigt mycket.
 
jag gipsa hela bastun sen på med pappen sen läkten på det, blir bra mycket bättre med gips bakom... då har man ju färdig kant att sätta plattor på. Jag har plasten kvar i ytterväggen oxå diskuterade detta med många bla försäkringsbolaget och dom tyckte att det kvitta egentligen tom att det vara bättre med den kvar, den sitter ju 45mm in.
 
OK så du satte bastufolie direkt på gipsskivan? eller vad menar du med pappen?
 
korrekt!
 
Kan man ha OSB eller spånskiva bakom folien? Lakkapää sa att man inte skulle ha gips för det var inge bra att ha i bastun!?
 
spånskiva och fukt har väl aldrig varit någon succé direkt osb är ju lite liknande... Jag fick ok av försäkrings bolag och alla byggare jag pratat med om gips i bastu så jag har ju svårt att tro att det inte skulle funka dessutom vet jag om en handfull bastuar som är gjorda på detta vis för 10 år sen å dom har inga problem idag... men gör som du känner dig säkrast med! och kan sova på nätterna med! :D
 
Bastu brukar man kalla husets torraste rum om den inte står på flera timmar om dagen och blöts ned hela tiden. Se bara till att du har rätt ventilation, dvs inte ventil i ytterväggen utan under aggregat ochut till duschrummet där du evakuerar den varm fuktiga luften. Se t ex Tylö´s anvisningar.
 
Seniorkonsult:
Ja , man brukar säga så i Sverige, behöver inte betyda att det är sant i alla tillfällen, till och med i privata bastun..
Det är torrt om man badar torrt och har bra ventilation. Badar man med mycket vatten på aggregatet så är det inte torrt. Som jag har sagt tidigare så betraktas bastu som ett våtrum i Finland. Att det är torrt förutsätter optimalt bruk med luftning etc.
Så allt i allt beror det helt på hur man badar i sin bastu.
Men rum i rum fungerar så länge det är riktigt gjort, alla andra konstruktioner kräver fuktspärr/bastufolie.
Jag skulle aldrig ha använt gips i mitt bastu.
Men det är bara jag (och hela Finland)

MVH
Sakke
 
drsakke; jag skulle heller aldrig använda gips i bastun men vad jag menar, det som gäller , är att när luften är varm så kan den hålla mycket vatten innen den är mättad och den fukt som finns i luften kan du använda för att släppa ut i bostaden och därmed få lite hälsosammare klimat. Det är ju inte somi en bil på vintern med kondensproblem. Jag har sett exempel på basturum som ej var färdigt utan bara med spånskiva och efter en timmes badande knappt hade märkbar temperaturökning på utsidan.
 
Ja, bara du vet att all luften/fukten hamnar utanför bastun i resten av huset och blir effektivt sprett runt, och inte i t.ex takkonstruktion isolation över bastun.
Förra lägenheten jag hade , hade jag bastu och det var rejält med kondens på badväggar , fönster och speglar, mao allt som inte var lika varmt som bastuluften. Det var en pax-fläkt på badet och avluft høgt upp i bastuväggen.
Varm luft/damp stiger uppåt, har man en konstruktion som inte är adekvat luftat (enl rum i rum-princip) utanför isolation och man inte har ångspärr så är det garanterat fukt i isolationen över basturum, denna torkar inte effektivt ut och om det har varit RF 50% under badning vid 80grader så vill denna fukten omvandlas till vatten när temperaturen sjunker tillbaka till 20-25grader.
Nu är det ju självklart problem om man bygger med ångspärr som inte är HELT tätt, då torkar det iaf inte ut.
MEN mitt poäng är att bygger man inte rum- i -rum, så måste man ha ångspärr.

MVH
Sakke
 
Å jag som trodde jag bodde i finland... Å hade ett finskt försäkringsbolag... Nå ja har man ett gäng snickare plus ett försäkrings bolag på sin sida så räknar jag att man har torrt på fötterna... Gör hur ni vill!
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Är väl finland , ja. Dock har jag aldrig sett eller hört om en sådan konstruktion i bastuvägg, iaf som rekommenderad sätt att bygga. Gips är väl värre än spon eller mdf i en sådan vägg. finns inte med i RT-kort iaf. Som avstyvande kunde jag tänkt en eller annan mineralskiva (inte organisk mao) eller gips utan papper sk. Humid-board.
Men är folien helt tätt så är det väl det samma.
Den enda platsen jag har hört om gips i bastu är norge, och då utan folie, panel spikad rätt på gipsen..:)
Mvh
Sakke
 
Jag rev min bastu för ett år sedan. Spån, folie och sedan luftspalt innanför panelen. Inte en tillstymmelse till skador och den var 25-30 år gammal!

Byggde exakt på samma sätt när jag renoverade skiten. Med bra ventilation funkar nog det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.