tlsv skrev:
Jag rundar mina, grävde ner i hörnen. Kan det vara det som spökar att den rymmer. Power hade ju nåt liknande problem med hörn o avstånd. Går den fortfarande åt båda hållen?
Hej
Några problem med hörnen har jag inte haft men smala passager på ca 80-100cm mellan trådarna ville den rymma. Problemet var för mig att ultraljudsensorn kände av blomlådor i den smala passagen och då backar den över trådarna, nu är passagen 50cm då hittar inte klipparen in där. Däremot går den i passagen när den följer tråden.
 
Men den bör väll hitta igenom om du sätter en sub punkt innanför passagen?
 
grymmeoffe skrev:
Men den bör väll hitta igenom om du sätter en sub punkt innanför passagen?
Det gör den, men jag har bara en smal korridor i ett hörn ingen passage till annan gräsmatta. Men jag tror det kan bli problem på en liten gräsplätt den skall ju göra sin spiralkalibrering när den släpper kanttråden.
 
Fick hem min klippare idag. Har lite ställen på tomten att fixa till innan den går att köra överallt så jag gjorde en 100m slinga på baksidan med lite "testställen" för att få koll på hur den klipper. Fungerade kanonbra i ~3 timmar. Sedan fick den för sig att gå precis rakt in bakom basplattan och tugga i sig kabeln ifrån laddaren!

Helvete!!

Tog bort den tuggade delen och skarvade tåtarna men den vägrar fungera. Inte ett liv ifrån nätagg/basplatta. :(

Så se till att skydda kabeln noggrant och inte bara dra den mot husväggen som jag gjorde. Hade lagt slingan ungefär en meter ut ifrån huset.

En observation är att klipparen smäller irriterande i karossen på min lite ojämna gräsmatta, det måste fixas till. Får testa idéer ifrån tidigare inlägg i tråden.
 
Redigerat:
power650 skrev:
Hej
Några problem med hörnen har jag inte haft men smala passager på ca 80-100cm mellan trådarna ville den rymma. Problemet var för mig att ultraljudsensorn kände av blomlådor i den smala passagen och då backar den över trådarna, nu är passagen 50cm då hittar inte klipparen in där. Däremot går den i passagen när den följer tråden.
Så var det! Tänkte att Janne kunde ha nåt liknande eftersom han har en del smala passager.
 
steffeb skrev:
En observation är att klipparen smäller irriterande i karossen på min lite ojämna gräsmatta, det måste fixas till. Får testa idéer ifrån tidigare inlägg i tråden.
Powers trix med tejp där bak gör underverk. Håller på att testa lite olika trix på framvagnen, prövade med rörisolering som jag delade o la under som på Powers bild. Det hjälper men det slamrar fortfarande lite för mycket fram. Ska försöka få nåt direkt mot karossen. Har du testat nåt mer Power?
 
tlsv skrev:
Powers trix med tejp där bak gör underverk. Håller på att testa lite olika trix på framvagnen, prövade med rörisolering som jag delade o la under som på Powers bild. Det hjälper men det slamrar fortfarande lite för mycket fram. Ska försöka få nåt direkt mot karossen. Har du testat nåt mer Power?
Nej är på semester, varit borta över en vecka så det skall bli kul och se om klipparen sköter sig. Hört att det åskar hemma plus att det varit strömavbrott.
 
Så, fråga: När era klippare kör änmed lutningar, d.v.s. när klipparens höger resp. vänstersida är olika högt, hur beter de sig då? Går de rakt fram eller svänger de av ner för lutningen?
 
Min svängde. Men jag är osäker på om den ville börja gå i cirklar eller om den tappade kraft på ena motorn?

Hann som sagt inte köra så länge, hehe...
 
Redigerat:
Har precis börjat själv. Den ska ju ha en elektronisk kompass inbyggd som gör att den ska gå rakt i lutningar enligt manualen, så antingen är funktionen värdelös eller så fungerar helt enkelt inte den elektroniska kompassen. Klipparen ramlar så att säga ner för slänten, att köra spikrakt upp är inga problem, men så fort man kommer in lite på tvären i slänten så kan den inte hålla kursen utan ramlar ner eller viker av från den hållna kursen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Dave R skrev:
Har precis börjat själv. Den ska ju ha en elektronisk kompass inbyggd som gör att den ska gå rakt i lutningar enligt manualen, så antingen är funktionen värdelös eller så fungerar helt enkelt inte den elektroniska kompassen. Klipparen ramlar så att säga ner för slänten, att köra spikrakt upp är inga problem, men så fort man kommer in lite på tvären i slänten så kan den inte hålla kursen utan ramlar ner eller viker av från den hållna kursen.
jag har inga dramatiska lutningar, men jag upplever att den faktiskt korrigerar kursen vid lutningar, men detta sker med viss fördröjning så den hinner göra en kursförändring innan den korrigerar.
 
Jag har små lutningar men den korrigerar nog lite i dom jag har!
 
power650 skrev:
Nej är på semester, varit borta över en vecka så det skall bli kul och se om klipparen sköter sig. Hört att det åskar hemma plus att det varit strömavbrott.
Så är det o då verkar det som om den inte känner av laddstationen. Min stod o pep med ett alarm efter ett litet ström avbrott!
 
Enligt tillverkaren är den elektroniska kompassen avslagen vid "line on" när den ska följa tråden till laddaren.
 
Janne, hur gick det med hörnet där den rymde och att den körde in i laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.