Eftersom det "bara" är två av paren som används för nätverkskomunikation i det vanliga kablaran. Kan man då inte spara lite genom at använda en kable till två uttag?

Är ju inte bara det att jag är snål, utan kablar stjäl ju plats.
 
Jo, men då skulle jag i stället kopplat in alla fyra par i uttaget och använt en extern splitter för att vara framtidssäker (gigabit Ethertnet, power-over-ethernet, osv.).
 
Hej man kan använda nästan vad som helst för korta datakablar, dubbla tvinnade telekablar eller taggtråd tex.. :) , men varför byggs det inte ordentligt se SS-EN 50173 som är svensk standard, istället för ett hopkok av hemmagjord lösningar,


mvh// Goerana :) :)
 

SS-EN 50173 - kan du förtydliga???
 
I tråden som hänvisas till ovan nämner man att man kan kombinera nätverk och tele i samma kabel, men att det inte var att rekommendera. Varför? Händer det något med signalkvaliteten? Jag kommer köra max 100 mbit-nät.

I någon annan tråd nämns att man kan använda vanlig (skärmad gissar jag) nätverkskabel till att distribuera videosignal, t ex s-video - men håller det måttet?

Anledningen till att jag frågar är att jag kommit över 300 meter utp-kabel för en spottstyver. Tänkte med lite hjälp dra nät+tele+antennkabel i nya huset. Stjärnnät med en centralpunkt med hub/router/brandvägg, antennsplitter, adsl-utrustning, kanske tom tv-antenn mm. Frågan är - vågar man ha det på en kallvind? Vad tål sådan utrustning i form av kyla?
 
aiskylos skrev:
Frågan är - vågar man ha det på en kallvind? Vad tål sådan utrustning i form av kyla?
Elektronik brukar vara specad ner till c:a -5C har jag för mig, men det går alltid att lösa genom att lägga in apparaterna i ett skåp så kommer de själva värma upp luften runt omkring.
 
aiskylos skrev:
Frågan är - vågar man ha det på en kallvind? Vad tål sådan utrustning i form av kyla?
var jag dig skulle jag vara mer oroad för värmen sommartid... antar att det blir som en ugn på din "kall"vind?
 
aiskylos skrev:
Anledningen till att jag frågar är att jag kommit över 300 meter utp-kabel för en spottstyver. Tänkte med lite hjälp dra nät+tele+antennkabel i nya huset. Stjärnnät med en centralpunkt med hub/router/brandvägg, antennsplitter, adsl-utrustning, kanske tom tv-antenn mm. Frågan är - vågar man ha det på en kallvind? Vad tål sådan utrustning i form av kyla?
I byggsammanhang kostar en 300 meters rulle UTP kabel en spottstyver även om man inte får den billigt. Skulle kunna va läge att köpa en till :)
 
RoTe
Visst funkar det! Men varning för störningar på radioutrustning...

Så här ser det ut på min kattvind:

P2020003.JPG
P2020008.JPG

Inte snyggt, men det funkar.
 
Kommunikation mellan noder omtalas fruktansvärt ofta med sammanhanget hastighet (felaktig benämning) det man menar är egentligen bandbredd.

Det är ingen konst att få kommunikationen att fungera dvs man har kontakt med en annan nod, kruxet kommer när man vill få ut full fräz i kablaget.

Det är nu det börjar bli viktigt att ha kontrol över kopplingarna och kablarna som används.

Den vanliga användaren behöver inte kunna och vill säkert inte höra om tekniken (vilket egentligen är en vetenskap) kring framställandet av dessa kablar.

Minsta felaktighet resulterar i krockar, en veckad kabel kan blockera data flödet, tvinnar du upp partvinningen mer än 13mm vid kontakteringen börjar din kommunikationskabel läka information, löper kablarna längst med el-ledningar får du överkrypning, detta sker faktist mer ofta i skärmad kabel än i oskärmad, anledningen är just dåligt arbete vid kontaktering och jordning.

Sinsemellan är ledarna olika mycket tvinnade, även detta har sin egen vetenskap, och är förknippad med om ledaren skall kopplas mot data trafik, telefoni, fax eller annan digital teknik.

Mitt råd till dig är:
För prestanda köp en extra fabriksgjord kabel.
För experiment (egen risk) koppla själv hur du vill. Men du får INTE ut prestandan du önskar.

Och snälla lämna inte oskyddade ledare, det är dumt att chansa. :-/
 
RoTe
Tankar runt 3MB/s i mitt nätverk mellan datorerna. Det är mer än tillräckligt då jag klarar mig med adsl hastighet egentligen. Men så har jag ju inga avancerade krav heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.