Jag skulle vilja få in lite spottar i köket och vardagsrummet (rummen sitter ihop). Det jag vill göra är att jag vill göra en ram runt rummet med spottar i ramen. Liknande bilden nedan.
Detta för att slippa riva ner taket. Dock så skulle jag gärna vilja ha en så liten nedsäkning och diskret ram som möjligt. Jag har därför två frågor:

1. Hur skulle ni byggt denna nedsänkta ram?

2. Vill ha ledspottar, men helst så varma som möjligt i belysningen. Nästan liknande halogenspottar. Eftersom jag inte vill bygga så djupt från taket får den heller inte alstra för mycket värme. Vad skulle ni föreslå för spottar?

463846-hembio.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga förslag hur man bygger?

Hur är det med spottarna. Finns ju olika kelvintal. Tex 3000 k och 6500 k. Antar att lägre kelvintal ger lite gulare sken. Stämmer det? Vilka ligger så nära halogen man kan komma?
 
Anna1984 skrev:
Inga förslag hur man bygger?

Hur är det med spottarna. Finns ju olika kelvintal. Tex 3000 k och 6500 k. Antar att lägre kelvintal ger lite gulare sken. Stämmer det? Vilka ligger så nära halogen man kan komma?
Halogen ligger på ca 2600k. Men om halogen dimmas ner ändras det massor. Om du dimmar ner LED ändras färgtempen ytterst lite.
 
Vilka spotlights tror du liknar mest halogen, är det 3000 k eller finns det led med ännu lägre kelvintal?
 
Jag gillar lite vitare sken, kör med 3500k. Vill du ha likt halogen så satsa på det lägsta du kan hitta. Har sett 2700k.
 
Måste man ha värmekoppar runt ledspottar? Hur stora ska dem vara i sånt fall?
 
Jag har tänkt bygga en nedsänkning längst ena väggen, funderar också på vad man ska använda.
Kanske 45x45 regel och sedan klä den i gipsskiva + spackel?
Bör ge en luftspalt på 10-15mm ovanför led-lampans kylfläns beroende på lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.