Hej Byggahus!

Jag skulle vilja ha lite tips och ideér med vad vi skall göra med våran slänt som till igår bestod utav något slags potpurri utav barrträd, brännässlor och diverse ogräs. 20 lass senare har jag väl fått bort det mesta.

Jag har verkligen så ogröna fingrar man kan ha och skulle gärna asfaltera slänten om det nu inte hade varit för det estetiska dilemmat. Vad tycker ni? Hur hade ni gjort med denna slänt? bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svart makadam o lite buskar?
 
Låter fräckt! Vad för typ av buskar kan man ha? Är det fiberduk som gäller och sen på med makadam? Stannar gruset kvar vid regn?
 
Lite tåliga buskar och olika marktäckande växter så får du en slänt som även för en med ogröna fingrar kan ta hand om. Lite ny jord på våren och rensa bort det som vissnat så har du en fin slänt vår/sommar/höst..

Ha gärna lite olika växter, vissa som blommar på våren, vissa på sommaren och vissa på hösten så får du fint året runt.. Eller så har du bara en marktäckare som är grön, och gärna grön året om..
 
  • Gilla
Afrokam
  • Laddar…
Låter också som ett alternativ! Har du några tips på tåliga buskar?
 
Makadamen ligger kvar, de e ju lite större. men ni får ju ha en kant av muren som kommer i minst samma nivå som makadamen längst ner för att de inte ska hamna på vägen såklart.. :) ja du måste ha markduk under..
 
  • Gilla
Afrokam
  • Laddar…
Kryp-en, kryprosor, murgröna och liknande, lite lagom glest och med täckbark emellan till att börja med, så växer de ihop tids nog.
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Vintergröna kanske? Väldigt lättskött, plantera ut den och sen sköter den sig själv. Sprider sig lätt och behöver inte rensas. Kan det bli bättre? :) Finns med både blå och vita blommor och är vackert grön även på vintern.
Iofs kanske den inte trivs om slänten ligger rakt i söder, vad är det för väderstreck?
 
Redigerat:
  • Gilla
Afrokam
  • Laddar…
Vintergröna var ju jättefin! Slänten ligger i öst! Funkar det med dessa då?
 
Japp, öst blir fint det.
 
  • Gilla
Afrokam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.