Vad använder ni för vattenspridare?

Själv har jag rektangulär billighets. Gardena kopia,
och den roterande plastsaken från biltema som jag använder under träd osv.
 
Jag har denna.
oscillating_sprinklers_ga150-1403.png

Men vill ha denna.

1975S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den du vill ha har jag också kikat på.. den verkar väldig gedigen!
 
Köpte några stycken billiga i början av sommaren eftersom jag lade lite rullgräs på tomten.

Denna från rusta var nog ett av de sämsta köp jag gjort, köpte två st. varav en var dålig och en var sämre: 62401180full.jpg

Denna från biltema var ingen större höjdare, men funkar:
14-374_m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bäst, för mitt enkla ändamål, har dessa från krauta varit:
500865235_1_big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtliga kostade mellan 60-100 spänn tror jag.
 
Spännande att testa billiga saker! finns ofta guldkorn bland de billiga ''skräpmodellerna''
 
Jag behövde fyra stycken, för att slippa springa runt och flytta på spridaren hela tiden. Första köpet var de 2 från k-rauta och 2 från rusta. När det sämsta exemplaret från rusta visade sig vara alltför dålig för att användas köpte jag biltemas. Billigast var nog k-rautas och de har funkat utan problem. Det andra exemplaret från rusta har gått i graven också nu och ersatts med morsans gamla som hon ej behöver längre.
 
  • Gilla
eddie_bergh
  • Laddar…
vad var felet på biltemas?
 
Dessa modeller är överlägsna om man vattnar med vatten som kan innehålla lite skräp. Inga små hål, silar, kugghjul eller andra detaljer som sätter igen.

rustaRainBird.jpg 14-005_m.jpg
 
Inget större fel, den är fortfarande i drift, men verkar ha sämre "räckvidd" än de andra.
 
Vilken av dom är bäst? plast vs metall?
 
eddie_bergh skrev:
Vilken av dom är bäst? plast vs metall?
Om du menar de jag visade så har jag en av varje och båda funkar utmärkt. Hade lite problem att få igång den i metall från Rusta, för den var lite feljusterad. Den kanske hade blivit stukad eller något, så jag fick fundera att tag på hur den skulle funka och justera till den. Nu funkar den dock jättebra och arbetar ganska lugnt, så man kan gå in i bevattningsområdet lite snabbt om man vill utan att bli blöt om man tajmar med rörelsen. Den i plast rör sig så snabbt att det inte finns en chans att gå i bevattningsområdet utan att stänga av den om man inte vill bli blöt. Rimligtvis borde väl den i metall vara mer robust och hålla längre, men den i plast har funkat i flera år utan problem.
Praktiskt att man kan ställa hur stor cirkelsektor de ska vattna, så det går rätt bra att vattna ytor med olika former genom att flytta omkring dem eller ha flera stycken.
De har ett rätt grovt munstycke som sprutar iväg vattnet, men man vinklar ner en plåt (eller plastbit) som splittrar strålen till en massa droppar. En extern vipparm knackar runt munstycket tills den kommer till den ställbara gränsen, där den byter riktning och knackar munstycket åt andra hållet.
 
Redigerat:
Jo jag menade dina mulpac. Aha ok. Tyckte de såg ut som varianterna Biltema har!
Jag har provat ett par likande dom men dom jag fått tag i har läckt som f*n överallt de kan komma ut vatten på dom där spridarna! Vill ju helst inte skapa stor vattenpölar på gräsmattan!
 
eddie_bergh skrev:
dom jag fått tag i har läckt som f*n överallt de kan komma ut vatten på dom där spridarna!
Egentligen kan det väl bara läcka i slanganslutningen och i sviveln där själva munstycket vrider sig. Kanske är den i metall lättare att få tät i det avseendet, för den i plast går avsevärt mycket lättare, vilket även är nödvändigt eftersom den inte alls kan knacka lika hårt som den som har vipparm i metall.
 
De va där mustycket vrider sig.. Men de är ju inget som går täta på en plast spridare iallafall?
 
eddie_bergh skrev:
Jo jag menade dina mulpac. Aha ok. Tyckte de såg ut som varianterna Biltema har!
Jag har provat ett par likande dom men dom jag fått tag i har läckt som f*n överallt de kan komma ut vatten på dom där spridarna! Vill ju helst inte skapa stor vattenpölar på gräsmattan!
Jag har dom i plast från Biltema och grannen hade köpt deras variant i metall, nu har han lånat mina i plast och kör inte de i metall längre. ;) Betydligt bättre spridning på vattnet i plastvarianten tycker både grannen och jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.