Vet inte om denna kom i rätt tråd om inte får gärna behörig person flytta den.

Men iaf !

Var inne och kollade på priser folk har fått på prefab hus och vart lite förvånad år båda hållen om man kan säga så.
Vissa är "billiga" och vissa är dyra.

Då kommer min fråga.
Varför väljer man att köpa ett sk prefab hus istället för ett lösvirkeshus?
Nu har jag inte räknat på alla olika hus men jag tror inte det skiljer sig så mycket i slutändan på prefab vs lösvirke.
 
Prefab är väl snabbt och smidigt, kräver mindre arbetstimmar på byggplatsen.
Lösvirke tar längre tid och kräver mer arbete på byggplatsen.

En del hävdar att man får ett bättre och billigare hus med prefab, andra tvärt om.

Vad som är sant är nog olika från fall till fall, beror väl på vilken kostnad man har för arbetskraften på byggplatsen, och vilken tillgång man har på billigt virke.
 
Jo visst tar det oftast längre tid med lösvirke, men vad jag tycker får du ju mer kvalité med lösvirke än prefab.

Jag tror inte set skiljer så mycket i pris i slutändan.. Självklart beroende på husets utformning och standard.
 
Vad är det för mer kvalité man får med lösvirke? Beror inte det på vilken hustillverkare man väljer?
 
Saker som jag ser som fördelar för de olika metoderna är för lösvirkeshus har du mindre begränsningar hur du kan bygga, du kan i större grad bygga enligt dina önskemål medans prefabhusen rent krast borde bli billigare, man bygger efter en viss standard, kan köpa hem större partier mer samma material och då troligen få bättre priser, köper du hem 500st identiska fönster borde man ju få ett bättre pris än om man köper 5st av 35 olika modeller.

Vad man får för kvalite på huset beror väl till största del vad du betalar för det, ett dyrt lösvirkeshus håller väl säkerligen en bättre nivå än ett billigt prefab samtidigt som ett dyrt prefab säkert håller bättre nivå än ett billigt lösvirkeshus.
Sen hänger ju mycket på snickarna som bygger huset, man kan ju få riktigt duktigt folk samtidigt som du kan få en hög med nötter som inte borde befatta sig med en hammare.

Det räcker ju att gå runt i vilket nybyggnadskvarter som hellst och syna husen lite för att se vart det slarvats.
Iaf jag som nyligen har byggt ser ju direkt om något är snett eller krokigt på något av husen i området.
 
Vid prefabbygge, oavsett om det gäller volymer eller väggblock måste ju konstruktionen ta hänsyn till modulbyggets förutsättningar, transport och hopmontering.
Det behöver man inte göra med lösvirkesbygge.

Som exempel föreställer jag mig att det är omöjligt att undvika att det blir en del köldbryggor i ett prefabhus, där väggmodulerna skarvas.
Där bör alltså lösvirkesbygget kunna ge bättre "kvalité".

En annan sak som är fördelaktig med prefab är att alla konstruktionsmässiga överväganden och beslut redan är tagna av "fabriken".
Vid lösvirke måste man själv (eller konstruktören man anlitar/byggmästaren) fatta alla dessa beslut.
Det ger å andra sidan den fördelen att man inte är låst till någon annan parts teknikstandard, utan kan utforma mycket efter egna önskemål.

Försök till exempel få ett Älvsbyhus med s.k. klimatvind!


Det är lite som när man skall laga middag:
Antingen köper man och värmer/steker fiskpinnar, och rör ihop lite pulvermos.
Eller så köper man fiskfiléer, panerar och steker dem, skalar potatis och kokar och mosar med lite smör och mjölk.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Jag är inne på samma linje som pumba och knockonwood.

Jag har byggt till och byggt om en del prefab hus och jag blir lika förvånad varje gång man öppnar en yttervägg och ser hur dom gjort med olika lösningar. Har förvisso inte vart inne i några nya prefab hus.
Olika lösningar kring infällning av balk under hammarband vid fönster tex.

Vi var och byggde ett lösvirkes hus på ca 200-220kvm, när vi var klara så huset var väder säkert så (klart utvändigt) så kom grannes prefab hus, vi var klara med allt invändigt långt innan grannens var klart.
Visserligen hade vi lagt x antal timmar på stom resning innan men frågan är vad skillnaden är mellan hans prefabstomme inkl resning kontra vår resning inkl material.
 
Tror den största anledningen att folk väljer prefab är att det är enklare och känns tryggare. Enkelt - man kan i princip peka i en katalog och göra lite kakelval och sen sköter sig allt av sig själv (i teorin iaf). Tryggare - för man vet innan vad man får, det står specat i katalogen, har man inte kunskap om byggteknik och materialval så känns det nog tryggt att "någon annan" redan har tänkt på det mesta.

Bygger själv lösvirke (mycket glad för det), men det är ju rätt roligt när folk som byggt prefab pratar om alla val de gjort och hur jobbigt dom tyckte det var. "Vi var ju tvungna att välja kakel OCH tapeter samma månad!". Själv sitter man liksom och läser på i en vecka för bestämma vilken typ av dosa man ska ha för elkopplingar, något som nog inte passar gemene man.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Visst är det så med katalog husen, men om man ändå bestämt sig för "ett" hus så har man ju vissa visioner om hur och vart osv , sen får man skriva ner det man kommet på sen får man jaga en bra snickare ;)

JAG tror att med rätta förutsättningar så kan lösvirkes huset bli billigare.

För övrigt fick jag en förfrågan att resa ett prefab hus (vill inte nämna vilket) på ca 170 kvm enplan , och om det skulle gå ihop sig för mig skulle jag jobbat natt och dag för en SLAV lön vilket jag tycker är vidrigt!
Medans hus tillverkaren tjänar $$$$
 
Jag fattar faktiskt inte vart pengarna tar vägen. De flesta prefabhusen kostar ju samma eller mer än lösvirkeshus (undantaget några få), de som reser husen tjänar inget och husföretagen går omkull på löpande band.
 
Sen finns de ju företag som bygger i lösvirke och levererar färdiga "moduler" t.ex Näshultastugor var en vid vårat sommarstugeområde som anlitade dom och var mycket nöjda.

"Husens beståndsdelar bygger vi i egna lokaler. Det sparar såväl personalen som materialet onödigt arbete utomhus i ibland elaka väderförhållanden.

När delarna är klara lastas de på vår lastbil och levereras till byggarbetsplatsen. Husen monteras sedan enkelt upp direkt på plats."
 
Jovial skrev:
Sen finns de ju företag som bygger i lösvirke och levererar färdiga "moduler" t.ex Näshultastugor var en vid vårat sommarstugeområde som anlitade dom och var mycket nöjda.

"Husens beståndsdelar bygger vi i egna lokaler. Det sparar såväl personalen som materialet onödigt arbete utomhus i ibland elaka väderförhållanden.

När delarna är klara lastas de på vår lastbil och levereras till byggarbetsplatsen. Husen monteras sedan enkelt upp direkt på plats."
Det är väl just det som är prefab.
"Delarna" kan ju inte vara större än att de går att transportera och hantera.
Låter lite som "Vi är bäst på allt".
 
Teoretiskt sett är väll "alla" hus i lösvirke bara att prefab block är gjorda på "fabrik" .
Men som jag sagt tidigare så är JAG skeptisk till att du får samma kvalite på ett block hus gentemot ett lösvirke. Just i block skarverna m,m .
Blocken ska lyftas och transporteras vilket är fler moment som gör att dom rör på sig och garanterat blir ur vinkel.
Nee jag är skeptiskt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.