Har flyttat på en häck (avenbok häck) i dagarna (inte optimal tid på året, jag vet :(). Använde grävmaskin och fick med så mycket av rötterna som det gick och vattnar dem flera ggr om dagen.

Jag undrar om man bör klippa ner dem också? En tanke skulle vara att mer av vattnet går till rötterna, istället för grenarna - så att de klarar sig bättre med sin nyetablering. Eller blir det för mycket för dem, att göra detta efter att ha flyttat på dem?

Har hört att det är ca 50-60% chans att de klarar sig, någon som har erfarenheter?
 
Redigerat:
M
En avenbok har genomgående stam så den klipper man inte ner innan den nått sluthöjd.

Samma som med thuja, bok, gran etc.
 
Jag menade mer att klippa bort en del grenar på sidorna - inte på höjden. Den är redan klippt ner på höjden, den är ca 2,5 meter hög. Min fundering är om det skulle hjälpa rötterna att få mer vatten, om en del av grenarna klipptes bort. En del av grenarna har bladen blivit mycket torra.
 
M
Det är ju rätt period att beskära avenbok nu, men samtidigt brukar det ju innebära en del påfrestning för buskar och träd att beskäras.

Jag hade nog bara satsat på att vattna väldigt mycket. Droppslang kan vara bra hjälp.
 
Chansen att de klarar en flytt mitt under sommaren är väl ca 90% lägre än om den hade flyttats i slutet av Oktober.
 
Oj, så mycket?! trist för oss. Just nu ser det ut som att ungefär hälften (ca 6 stycken) inte mår så bra, att bladen har börjat bli väldigt torra och ser vissna ut. På de andra är bladen fortfarande mjuka och fina.

Hur eller när vet man vilka som har klarat sig? de som inte klarar sig, kan de komma igen längre fram eller nästa år? eller är det helt kört?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.