Håller på och gör om köket/undervåningen och tänker då installera spotlights.

Jag är inne på LED men vet inte vilken jag ska välja och inte heller hur många man bör ha??

Ytan är ca 40m2.

Krav är att de ska vara dimmbara och själva armaturen är vit - pris gärna under 200kr/st.

Följande ser jag som intressanta:
MD-315 http://www.eldirekt.se/belysning-lampor/spotlights/led/md-315-led-spotlight-315w-ip44
MD-99 http://www.eldirekt.se/belysning-lampor/spotlights/led/md-99-led-downlight
MD-69 http://www.eldirekt.se/belysning-lampor/spotlights/led/md-96-led-spotlight-6w

Jag är helt okunnig vad gäller färgtemperatur, spridningsvinkel, hut tätt man bör ha dem etc - är någon av ovanstående lämplig som spotlight i kök?

Tacksam för respons.
 
Ang spridningsvinkeln så har MD-69 38graders medan MD-99 har 60grader (beskrvning säger bredstrålande)

Vilket är att föredra i kök?
 
Jag är själv i färd med att renovera mitt kök och sätta spottar i taket. Jag resonerar som så att spottarna i taket får stå för en 'allmänbelysning' medans tydligare punktbelysnining får bli genom infällnad av spottar under överskåpen.

När jag sänkte taket i hallen använde jag mig av hidealite's 20w halogen spottar som jag tror har ganska hög spridningsvinkel, över 60 grader iaf. På ett avstånd av 1,6m placerade jag två spottar på avstånd 40cm från vägg och det dubbla 80cm mellan dom. Blev bra spridning/täckning av ljuset.

/N
 
Bör man välja en spot med bredare spridning i kök alltså? MD-99 har 60grader...
 
Så länge du har minst 5 cm avstånd uppåt och 7 cm åt sidan till fast brännbart material, så behöver du inga pottor.

Är det lös isolering i utrymmet ska pottor alltid användas!
 
Hur blev det? Står själv och väger mellan md 69 och md 99 till köket.
 
Ska också handla led till mitt köksbygge. Vad ska man köpa?ska man köpa med singeltrafo vid varje spot eller utan och koppla samman till en jolly?problemet med jolly är ju att man inte rymmer dom i ett spothål och måste då gömma dom på något annat vis?!
Tips?
 
trojlee skrev:
Ska också handla led till mitt köksbygge. Vad ska man köpa?ska man köpa med singeltrafo vid varje spot eller utan och koppla samman till en jolly?problemet med jolly är ju att man inte rymmer dom i ett spothål och måste då gömma dom på något annat vis?!
Tips?
Som uppföljning kan jag bara säga att vi är brutalt nöjda med våra Malmbergs md-99 som sattes med ca 1m mellanrum i taket ovanför bänkar. Seriekopplade till en trafo som är gömd i en skåpslucka. Mycket trevligt ljus och riktigt bra tryck i spottarna.
 
Tackar:)
 
Jag ber om ursäkt Plan-g, jag har har missat dn fråga där under 2015...:screwy:

trojlee: MD-99 blev det för mig till slut, är toppennöjd med dessa! Ger bra och behagligt ljus.
Jag samlade trafon i ett litet utrymme ovanför kylen.
Kan starkt rekommendera MD-99 !
 
tommib
Även om jag gillar MD-99 (har fyra st själv) så skulle jag inte kunna tänka mig att installera spotlights ovanför köksbänken. Jag installerade istället LED-list. detta ger jämn och bra belysning över hela ytan. Enda nackdelen är att det är jobbigare att hitta dimbara drivdon för 12V konstantspänning. Vi har dock upptäckt, efter åtskilliga timmars arbete för att få till dimningen, att vi inte använder den. Det är på eller av...
 
Har du någon bild på detta?
 
tommib
Varsågod

IMG_2914-398-800-600-80-rd-255-255-255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.