smurfen72 skrev:
Jag brukar klyva det mesta med en haki pilke och den trycker 5 ton tror jag men när jag har grov ved så kommer 21 tonarn till användning men har bergvärme nu så det blir inte mycket kapat numera.
Då kan du ju sälja 21 tonnaren till D09:cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kan vara bra att ha om elen går upp nån krona:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Lite mer ved som ska hem :) verkar aldrig ta slut ha ha :p
Därför jag slutar med ved, ska det vara gratis så måste man hämta i tid och otid. ;) Jag kan säga att jag blev inte glad när den som gav bort skiten kapade det själv, då kunde man få allt från 35-65cm längder. :( En del fick man kapa av en kort bit på och sen hålla på och dutta med, ska jag köra ved igen så ska jag köpa på stock och inget annat, dessutom nåt sätt att få in mycket ved i pannrummet med liten ansträngning. I 2 år så har jag fått köra veden 20m med skottkärra(skoj med 50cm snö) och sen tömt in den via ett fönster in till pannrummet där det landat i en helpall med ett antal kragar, blev för omständigt för mig och tog alldeles för mycket ork och energi.
 
smurfen72 skrev:
Kan vara bra att ha om elen går upp nån krona:)
Det är ju när elen går upp du börjar spara pengar på allvar med din pump.. 😬
 
kulle
jensaro skrev:
Det var dyr pellets..
Hur mycket kostar pellets som inte är dyr då ? :)
 
Ca 1950-2000kr, om det är kvalitetspellets.
 
Som xdigger säger, det är pest när någon "triggerhappy" motorsågare har kapat upp i fel längder.
 
  • Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
Jag köper min pellets på byggmax, har funkat klockrent!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Byggmax är smidigt, för du slipper ha flera pall hemma eftersom du betalar samma säckpris som om du hade köpt på pall. :) Sen tycker jag att dom Rindi pelletsen har fungerat klockrent.
 
Tjusigt! Funkar det på vresig alm oxå?
 
Verkar väldigt omständigt, dock smidigt om man ska elda i en liten vedspis eller nåt sånt där det går åt finspäntad ved.
 
  • Gilla
omv.peter
  • Laddar…
xdigger skrev:
Verkar väldigt omständigt, dock smidigt om man ska elda i en liten vedspis eller nåt sånt där det går åt finspäntad ved.
Det beror väl på vad man jämför med:) det är ju ingen processor men jädra smidigt om man bara har yxa och kubbe till hands!
Ska nog uppfinna något liknade själv har ju 2 kaminer som ska födas:)
 
D09
Vilka fuktmätare har ni?

Såg en på jula för 150kr, är det något o ha för att mäta vedklabbar? :)
 
Hade först denna från Clas
8872018739230.jpg
Mycket liten och behändig.
Tyvärr verkade den inte tåla fukt...siffersegment försvann ett efter ett, nu visar den bara två streck.

Har numera denna (finns på Jula), som håller ännu så länge. Dock stor och klumpig.
405036-jpg.jpg
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.