Hej,

Nu har vi tittat i kataloger, besökt hemsidor och även HusKnuten i Göteborg.

Men vi hittar knappt någon som i sina förslag har ett 1½-plans eller 2-planshus som passar vår tomt - och den är inte så ovanlig tycker vi:

Tomten gränsar mot granskog mot norr, utsikt åt söder, väster och öster. Framfartsvägen kommer in antingen söder ifrån eller öster ifrån - öster om huset skall garaget vara placerat antingen friliggande eller i husets "högra" del i bottenvåningen.

Vi kommer alltså ha entré- och trädgårdssidan på framsidan. Är det så udda verkligen?

Självfallet kommer vi att låta husföretagen ge oss skissförslag på detta - men tills dess vill man ju gärna bli inspirerad och det blir man ju inte direkt när man "alltid" hittar antingen entrén eller vardagsrummet på var sin långsida...

Sjödalshus har sitt Royal Bohus - men det hade inte skadat med fler inspirationskällor....

Tips mottages tacksamt!
 
Om vardagsrummet ligger utmed ena kortsidan och går genom hela byggnaden (mellan långsida - långsida) så att du även har fönster på entrésidan, så kan du ta bort altandörren i vardagsrummet och istället göra en altanutgång vid fönstret på entrésidan. ;)
 
Jag förstår precis vad du menar, men här kommer ett hett tips!!  :) ;)

Titta på sluttningshus istället! Det finns massor av dem, sitter med Götenehus katalog hemma och det finns flera stycken. Framförallt de som just har entrèn på nedre plan är kanske intressanta som inspirationskällor vad gäller planlösning, men även de som har entré i övre plan, på "fel" sida. Det går ju lätt att byta altandörren nedtill till ytterdörr och strunta i ytterdörren i övre plan. Jag antar att det är planlösningen för att utnyttja utsikten åt söder du vill åt. Sluttningshus är ju som 2-plan, det är bara att sätta in fönster "på baksidan" i bottenplan!

Lycka till!  :)

 
Tack för råd!

Vore tacksam för trevliga husmodeller man kan kika på!
 
Myresjöhus Herrgård kanske?

Men det beror på vilke stil Du vill ha...
 
Men det är ju 1-plan OLHA?
 
Tex. Kungshus Valö har en sådan lösning som kunde passa med utsikten åt söder och ingång åt öster i 1,5 plan. Personligen tycker jag det köket är för litet men det går ju att förstora. Beror ju på hur stort ni vill ha och får bygga.
 
Kika på A-hus Brevik. Är det typ en sån planlösning ni menar?
 
Hej!

Det är möjligt att en arkitekt skulle kunna finna lösningen på ert problem, har ni provat tanken?
 
TMC skrev:
Men det är ju 1-plan OLHA?
Ja, men om man har det som utgångspunkt och lägger till en källare och bygger på en våning så blir det rätt stort!  ;D

Sen kan man lägga lite broar på övervåning, vinkällare, relax, etc efter vad man behagar...  ;D

Kan maila Dig lite bilder men dom gick inte att ladda upp då dom är lite för stora.

"Preview -

Attachment is approximately 1034 kilobytes too large"
 
Letade bland kataloghusen hur länge som helst, men vi hittade inte heller något som passade tomt eller våra önskemål. Så det slutade med att vi ritade ett eget (då vi upptäckte att det inte blir dyrare än att köpa ett kataloghus).

Hela processen, från att försöka passa in olika kataloghus på tomten (helt fel väg att gå, vet vi nu) till att få fram ett hus som passar både oss och tomten tog ett år ungefär. Vi lät det alltså ta sin tid. Och resultatet liknar inte alls de kataloghus vi tittade på i början av processen. Finns ett engelskt ordspråk som heter något i stil med "get rid of your darlings". Och det var precis vad vi gjorde. Efter att i ett halvår ha försökt att ändra på planlösningen i diverse kataloghus vi gillade för att få dem att passa oss och tomten, så slängde vi alla skisser och började om på ett blankt papper. Och det känns som ett mycket bra beslut, nu i efterhand.

Skulle aldrig köpa ett färdigt kataloghus med de erfarenheter vi har nu. Dock tror jag inte vi hade lyckats komma fram till vad vi egentligen vill ha om vi inte använt de första 6 månaderna till att gå igenom de kataloghus som finns, så det var definitivt inte bortkastad tid.

Vad vill jag ha sagt då? ;)

Jo, titta er inte blinda på de planlösningar och hus ni hittar i katalogerna. Det finns andra alternativ som inte behöver bli dyrare. Antingen rita själva eller anlita en arkitekt. Eller en kombination av dessa. Jag tror inte ni kommer ångra er. :)
 
Allmänt kan jag själv om dina förutsättningar gissa att du får största problemen med att undvika ge huset en veritabel "baksida" mot granskogen.  När man skissar fixerar man sig lätt i att tänka nittiogradersvinklar mot fyra väderstreck punkt slut.  

Istället skulle jag leka lite med exempelvis fyrtifemgradersvinkel och snedställa kåken med fasaderna mot nordväst, nordost, sydost och sydväst.  På så vis kan du mot nordost ordna svalt kök och trevlig entre (som blir åtkomligt från infarten i öster).  Om du orienterar kök och entré på detta vis hamnar husets motsatta fasad (den traditionella trädgårdssidan) mot sydväst.  Testa ett par valfria husmodeller, så märker du själv snabbt om knepet hjälper.

I dina krokar finns HoF-arkitekter med Katarina Frändberg och Charles Hörnstein. Här har du länk till deras presentation på arkitekt.nu -

http://www.arkitekt.se/arkitekt.nu/...&city=V%E4nersborg&q=HoF%20Arkitekter
 
billy_baver skrev:
Allmänt kan jag själv om dina förutsättningar gissa att du får största problemen med att undvika ge huset en veritabel "baksida" mot granskogen.
Vad är felet med det? Ingen speciellt intressant utsikt och med få och små fönster mot norr sparar man energi. Måste ett hus se inbjudande och öppet ut åt alla håll?
 
Nej, ett hus måste inte se inbjudande ut över huvud taget. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.