Fått bidrag och skall börja bygga, visst slopades nettodebiteringen? Hur ser det ut idag med skatter och elcertifikat mm, läste men ej förstått..

Nån som har järnkoll?

/Andreas
 
Nej, jag har inte läst, men solceller i Västerbotten verkar vara en kanonidé!


Vad gör ni på vintern, går i ide?


Skall bli intressant att få ta del av en investeringskalkyl!
 
Nettodebiteringsutredningen har lagt ett förslag om skatteavdrag motsvarande 2 ggr energiskatten för konsumenter med normal energiskatt och 2.5 ggr för de med lägre energiskatt.
Det är dock fortfarande bäst för de flesta att nyttja elen själv. Besparingen blir störst så.
 
Jag bygger 2.5kw, kommer att ge ca 2800-3000kwh/år, men lite på skoj med! Och vårt hus förbrukar väldigt lite energi, så fyller nästan hälften av totalförbrukningen, sen valde jag Microinverters som lätt kan byggas ut, tex köpa fler paneler nästa år.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Jag bygger 2.5kw, kommer att ge ca 2800-3000kwh/år, men lite på skoj med! Och vårt hus förbrukar väldigt lite energi, så fyller nästan hälften av totalförbrukningen, sen valde jag Microinverters som lätt kan byggas ut, tex köpa fler paneler nästa år.
Nja du får nog troligare ett årsutbyte på 2250 - 2500 kWh.
 
Ingen aning, de har räknat 2850kwh/år, men stor del kommer att säljas, eftersom huset förbrukar väldigt lite, men får väl köra disk/tvättmaskin dagtid när solen lyser..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.