Vi hade köpt tomt och sålt vårt gamla hus, och ville ha ett hus relativt snabbt, och ganska prisvärt, tyckte vi då!, men svårt att hitta ett hus som passade, svåra planlösningar mm, sen när vi fick höra att flera hus (SMV) sjunkit och lutar och när de gått 1år, och de fick gräva runt husen och gjuta en platta under dem, då avsade vi oss huset, trots skrivit kontrakt, vart inte helt billigt, tror det kostade 8000:-, och säljaren ville ha 15', och ville han skulle speca upp vilka kostnader de haft, när man valt ett katalog hus, är inte direkt så de ritat om huset mm, han hade varit och kollat på tomten och fyllt i bygglovet, sen hade han konsulterat sin chef i 6 timmar och specat detta på fakturan! Haha.. Kan man sitt jobb då? Nä, glöm detta sa vi, vi betalade gladeligen dessa 8000:-.

Kollar man hemsidan så verkar huset grymt prisvärt! Men kollar man närmare så är det ovan grund! Så grunden tillkommer! Och när allt är med så är huset alldels för dyrt med den dåliga standarden, vilket vi kom på efter tag, men man luras av den billiga prislappen, och precis allt är tillval, ändå sommarstugegrund som de pratar så väl om så de blir styva i byxan!

Nog pratat om detta..alla nöjda..

Nej jobbar ej för nån hustillverkare..

Trevlig kväll..
 
Så för 1,8 fick du även garage? Känns väldigt lustigt....
 
Lustigt..? Ja väldigt..!! Det kostade 1.850', inkl garage/förråd som är 10m långt, till skillnad från SMV garage/förråd så var det grus på golvet, saknade alltså platta även det.

men tillkommer många kostnader än bara huset, 500' tomt, 120' VA, 28' el, och säkert nåt mer kul..
 
jo jag har själv byggt så jag vet vad de kostar. Men vad är de för storlek på erat hus och vad heter er modell? Aldrig hört talas om de företaget förut och de känns konstigt om de är så billigt till att vara ett så bra hus. själv när jag googlade så hittade man tråkiga nyheter om mardröm senariet även om de var längesen...
 
och säkert något mer kul? har du inte byggt det huset ?? Då borde du väl veta alla kostnader som kommer till?
 
Eh, självklart! Men orkar inte direkt hämta specen på huset! Men det stora kostnaderna, fiber ingick i tomten, och huset pris stämde på öret, tillkom inget.

när vi bygge hette huset Kapris, och var på 148kvm, nu är det lite mindre..

http://skidstahus.org/index.asp?id=79&hid=112
 
Husqvarna220Ac skrev:
Lustigt..? Ja väldigt..!! Det kostade 1.850', inkl garage/förråd som är 10m långt, till skillnad från SMV garage/förråd så var det grus på golvet, saknade alltså platta även det.

men tillkommer många kostnader än bara huset, 500' tomt, 120' VA, 28' el, och säkert nåt mer kul..

Vi betalade 1,75 för en villa Gränna med grund, garage 45 m2 med Crawford 2,6 dörr på isolerad platta, takkupa, trappa, 6 fönster på övervåningen, 1 takfönster. Elite aluminium fönster och dörrar, fjärrvärme, luftvärmeväxlare, extra altandörr.

När vi jämförde fanns det ingen annan som var närmare än 200 kkr för så lik konfiguration som det. Ingen hade inreda övervåningar för under 2,1 - 2,2. Dom som hade platta med golvvärme låg på runt 2,4.

Kan bara gratulera till en bra affär!

//Calle
 
Vi byggde utanför Umeå, vet inte hur mycket dyrare själva huset blir i olika delar av landet..
 
Vi byggde villa Ljungby med inflyttning år 2013.

Allt var enligt offerten, inget tillkom, allt byggdes enligt konstens alla regler.
Inget, INGET (!) att anmärka på vid besiktningen och efter ca åtta månaders hårt (!) boende med två små barn så kan jag säga att jag är helt nöjd med huset.
 
  • Gilla
VillaTT
  • Laddar…
kaherdin skrev:
Vi byggde villa Ljungby med inflyttning år 2013.

Allt var enligt offerten, inget tillkom, allt byggdes enligt konstens alla regler.
Inget, INGET (!) att anmärka på vid besiktningen och efter ca åtta månaders hårt (!) boende med två små barn så kan jag säga att jag är helt nöjd med huset.

Hej

Kan bara instämma i ovanstående. Vi har nu haft vårt hus i 6 månader och inga brister eller fel har hittats.

//Calle
 
Hej.
Kan inte instämma alls. Har bott i vårt Nybro i snart 6 år. Vi hade 1 1/2 A4 sida med besiktningspunkter samt att vi hittade fler fel under tiden. tex. Felande konstruktioner, vattenskador som uppkom genom takkonstruktioner som inte är godkända.etc.. Efter fem år så var flera punkter fortfarande ogjorda och vi har nu åtgärdat dessa fel på deras bekostnad. Vi har försökt haft dialog med SMV för att få ersättning för detta men möts bara av tomma ord och tystnad.

Byggt efter konstens all regler. Hur kan ni veta det? Har ni fått ta del av deras konstruktionsritningar och kunna besiktiga att det verkligen uppfyller gällande konstruktionsregler?. Vi fick ta del av vissa ritning vid ena vattenskadan och märkte då att dom hade frångått sina egna ritning av bärande delar etc.

//M
 
Vi hade badrummet som inte godkändes, men det var för att vi hade matta och när dom satte huset så
sprack mattan. Så de gjorde om de innan slutbesiktningen. Men företaget som la mattan blev inte godkänt av oss eller av besiktningsmannen. Så vi fick de omkaklat utan att betala något istället, vilket vi var nöjda med. Har aldrig känt att vi inte får hjälp med de saker som varit fel eller om det är något, våran ytterdörr har de hänt något med så den behöver bytas och det har inte varit några problem heller..

Kanske handlar om vilken säljare man har, men vi har inte upplevt att vi inte fått hjälp om vi behövt det.
 
Samtidigt så hoppas man att utvecklingen går framåt på 6 år och att man lär sig av sina misstag.
Att ha så mycket fel, så borde utveckling gå framåt inte hört något hus de senaste åren sen vi byggde som skulle ha så mycket fel..
 
När vi byggde 2009 fick vi bara ett enda fel vid slutbesiktningen vilket var riktigt skönt.
 
Så tror jag de är för dom flesta hus idag. Vi hade bara otur med badrummet vilket jag tyckte va synd för jag gilla verkligen den mattan vi valde :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.