Jag tror inte man kan uttnyttja ROT vid nyproduktion. Tror det finns någon 5 års regel. Sen skall man inte gå på löften om underhållsfritt bara för att det är nytt. Bodde förut iområde med nästan enbart nyprod hus. Skulle uppskatta att minst 30% hade någon typ av problem de första tre åren som inte åtgärdades av byggföretaget eller togs på försäkring. Mestadels dock pga att folk försökt få det billigare genom att göra själva eller lyta bort tex badrum till annat företag som klantade och gick i konkurs. Sådant blir kanske inte alltid billigare....

Man bör alltid ha buffert när man bor i villa. En klok man har vid ett tillfälle sagt att man även ur anrda perspektiv än boende bör se till att ha minst en årsinkomst på banken. Om man skall byggasjälv ryker ju en årinkomst så då bör man ha två då :)
 
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Man bör alltid ha buffert när man bor i villa. En klok man har vid ett tillfälle sagt att man även ur anrda perspektiv än boende bör se till att ha minst en årsinkomst på banken. Om man skall byggasjälv ryker ju en årinkomst så då bör man ha två då :)
Sant sant.

Men drar vi inte iväg OT nu. Jag är medskyldig också. ;)


Det där LB-hus optimal kan TS kika lite mer på.
Även älvsbyhus.
Smålandsvillan ligger väl lite dyrare än älvsbyhus, men får väl ändå kallas en av marknadens prispressare.
 
En årsinkomst på banken ? Satan då har ja lååångt kvar i mitt sparande;) de måste vara få förunnat att ha de så
 
Snailman
jag köpte en provtryckningsapparat för nån dryg tusenlapp, de pengarna räcker nog inte till så många timmars jobb för en rörmockare...
 
Mikael_L
buspojken skrev:
En årsinkomst på banken ? Satan då har ja lååångt kvar i mitt sparande;) de måste vara få förunnat att ha de så
Ja man kan ha ett av två "fel", lite pengar på banken eller hög årslön ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Ja man kan ha ett av två "fel", lite pengar på banken eller hög årslön ... ;)
Haha ;) kan ju ha bägge också,kronan är rund av en anledning, de ska rulla !
 
buspojken skrev:
En årsinkomst på banken ? Satan då har ja lååångt kvar i mitt sparande;) de måste vara få förunnat att ha de så
Vitsen är väl att har man hög inkomst har man mer utgifter ( msn brukar anpassa sig), medans någon med låg inkomst är van att leva på det. Med tanke på allt som kan hända när man bor i villa tycker jag det är ett bra mål. I stockholm tror jag flertalet lever upp till detta. Genomsnittsvillan i stocckholm kostar ju 3.7 mille ( om jag inte minns fel). De som köper hus tvingas ju nu ha 15% insats, ca 450,000kr. Det är hårda krav, men många klarar uppenbarligen av det. Troligtvis för att man i komb med sparande har tjänat pengar på tidigare boenden. Vinster på en halv mille på några år i storstan är / har inte varit ovanligt på 2000 talet. Sen är det kanske mer ovnligt för de som är under 40 och kämpar med småbarn o boende, föräldraledighet mm.
 
Sen är det väl så att dom där 15procenten ofta lånas i bakgrunden som blancolån.
Tanken är god, men det går att komma runt allt, då bankerna enbart vill tjäna pengar och inte vara någon marionett för staten vid överbelåning.

OnT tror det blir svårt med nyckelfärdigt för den summan. är man inte beredd att lägga ner mycket administrativt och/eller praktiskt arbete och måste förlita sig på andra, drar det snabbt iväg.
 
klimpfan skrev:
Sen är det väl så att dom där 15procenten ofta lånas i bakgrunden som blancolån.
Är det verkligen så? Det är inte min uppfattning. Har du nån referens där du läst detta eller tror du baserat på de du känner?
 
Dom jag känner som köpt villor har lånat upp dessa 15procent i blancolån.
Att man som nybliven familj i 20års åldern har hunnit sparat ihop flera hundratusen på sparkontot är väl få förunnat.

Om jag inte missminner mig stod det väl mycket i tidningarna om just detta, att denna 15procent insats gjorde att hushållens ekonomi blev sämre då man ofta lånade upp detta till skyhög ränta.

Men detsamma behöver självklart inte gälla medelålders och äldre, då dessa säkerligen lyckats spara undan, gjort bostadsklipp osv.
 
Klart det går att bygga hus för den summan TS anger, jag har byggt en hel del själv och gjort en del planering för att få det hela att bli en bra kalkyl.
Tog ca ett halvår från att bygget börja till vi kunde flytta in, köpte huset stomrest och var med och snickrade klart utvändigt, sen har jag gjort allt invändigt själv frånsett EL, VVS och målning/spackling.

Garaget prioriterade vi bort, men sökte bygglov för ett samtidigt som huset, fick interimsgodkännade på huset och har 5 år på mig att göra klart garaget.
Trädgården har jag haft lite tur med, har hyfsat mycket fyll att schakta bort, en granne i kvarterat skulle börja bygga och behövde massor med fyll, dealen blev att han stog för halva kostnaden att ta bort fyllet från min trädgård, grävningen blev därmed drastiskt mycket billigare.

Garaget har jag börjat med nu, kollar på blocket typ 5-10 gånger om dagen efter material, har inhandlat takpannor och cellplast till kanske 10% av nypris samtidigt som jag fått ett par härliga resor i vårt land.

Så visst fasen går det att bygga billigt, men det tar en hela massa fritid och det gäller att hela familjen är med på noterna och drar sitt strå till stacken, hjälps man inte åt blir det oehört tungt.

Vårat bygge landade på 2,35 miljoner utan garage och ingen trädgård, vi fick en värdering på 3 miljoner utan garage och garaget skulle höja värderingen till ca 3,2 miljoner, så hela klabbet i bottenlån.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pumba skrev:
Klart det går att bygga hus för den summan TS anger, jag har byggt en hel del själv och gjort en del planering för att få det hela att bli en bra kalkyl.
Tog ca ett halvår från att bygget börja till vi kunde flytta in, köpte huset stomrest och var med och snickrade klart utvändigt, sen har jag gjort allt invändigt själv frånsett EL, VVS och målning/spackling.

Garaget prioriterade vi bort, men sökte bygglov för ett samtidigt som huset, fick interimsgodkännade på huset och har 5 år på mig att göra klart garaget.
Trädgården har jag haft lite tur med, har hyfsat mycket fyll att schakta bort, en granne i kvarterat skulle börja bygga och behövde massor med fyll, dealen blev att han stog för halva kostnaden att ta bort fyllet från min trädgård, grävningen blev därmed drastiskt mycket billigare.

Garaget har jag börjat med nu, kollar på blocket typ 5-10 gånger om dagen efter material, har inhandlat takpannor och cellplast till kanske 10% av nypris samtidigt som jag fått ett par härliga resor i vårt land.

Så visst fasen går det att bygga billigt, men det tar en hela massa fritid och det gäller att hela familjen är med på noterna och drar sitt strå till stacken, hjälps man inte åt blir det oehört tungt.

Vårat bygge landade på 2,35 miljoner utan garage och ingen trädgård, vi fick en värdering på 3 miljoner utan garage och garaget skulle höja värderingen till ca 3,2 miljoner, så hela klabbet i bottenlån.
TS vill köpa nyckelfärdigt.....dvs inte göra något alls.....
 
Samt tomten kostar 0.5 - 1.0 MSEK.
 
Enk Projektet skrev:
TS vill köpa nyckelfärdigt.....dvs inte göra något alls.....
Ja då blir det ju så klart helt annorlunda, fanns ju någon tråd om att köpa hus i Litauen, då kanske det finns en möjlighet, arbetskostnad är ju en tämligen stor del i husbygget, där finns ju mycket att spara på om man får dessa från leverantören.

En svensk husleverantör lär ju inte kunna bygga ett nyckelfärdigt hus för de pengarna, iaf inte om man vill ha någorlunda standard på huset, vilket säkerligen krävs för att få en bra värdering med.
 
klimpfan skrev:
Sen är det väl så att dom där 15procenten ofta lånas i bakgrunden som blancolån.
Tanken är god, men det går att komma runt allt, då bankerna enbart vill tjäna pengar och inte vara någon marionett för staten vid överbelåning.
Nja, tror inte det vid husbygge! Vi har från vår bank (Nordea) fått ett Max på 145tkr i blanco. Mer tillåter dom inte. På Swedbank var det tvärnobben till blanco vid husbygge. Har en bekant som också fick nej till blanco för husbygge, men till ett beg hus gick det bra.

Alltså sparar vi!!! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.