Försöker verkligen lära mig renovera. Tidigare har jag mest målat rum men då spackling behövs blir det sällan snyggt när man målat över det då det får en annan struktur än tapeten.

Nu har jag gått i dagar och slipat och våndats över hur jag ska ta mig ann ett rum i huset min mamma hyr. Väggarna är knasdåliga då det är mängder med luftbubblor (en vägg har jag skurit och dragit bort tapeten =4 timmar). De andra väggarna har olika problem: Övertapetserade elkablar, tapet som släppt ända in till tretexen (vilken visar sig vara skarvad av mindre delar) skugglisternas färg vittrar bort. Vi har rivit bort översta lagret av en gammal strukturtapet. under finns 2-3 lager tapet till innan tretexen.

Ska jag försöka med easy-cover, och kan jag sätta den över hur stora gropar som helst? Det står det ska vara helt och plant underlag... ?? Hur gör jag då med utanpåliggande kablar? Spacklar man coverfogarna??

Funderar på att sätta en vägg med renoveringsgips på den sidan fönstret är, men hur gör jag då med de utanpåliggande kablarna?

Maken tycker bredspackla, men jag är urusel på att spackla - och han har inte gjort det, bara sett vår favoritmålare på Arga snickaren svepa omkring med det!!

En vägg ska vi tapetsera, jag vet ju skarvar syns om man inte spacklar dem men syns spik/skruvhål eller där jag rivit bort tapeten om jag bara tapetserar utan easy-cover?

Har verkligen kört fast på hur jag ska göra och tiden bara går!!

Tacksam för råd!!
 
Körde easy cover förra veckan.
Lätt och smidigt! :)

MEN, den döljer absolut inga större saker. Det måste verkligen vara plant och fint bakom.
 
Jag gillar varken easycover eller renoveringsgips. Kör vanlig gips om du kan. Men känns det så jobbigt som du framställer det som så ta dit en målare, det skulle jag gjort i ditt ställe!
 
Vad är nackdelen med renoveringsgips?
 
Om jag använder renoveringsgips måste jag göra om skugglisterna i taket i hela rummet eftersom sex m.m. syns att man byggt på och då går utanför kanten på skugglisten. Likaså måste fönstrena få nya karmar som täcker skarven vid fönstret. Golvsocklarna har vi redan bestämt att vi ska ta bort. Ett problem med att ta bort skugglisterna är att det ser ut som att någon har lagt en fog utmed listen och taket runt hela rummet och det riskerar bryta bort mer av takets färg än vad den nya skugglisten döljer = mer jobb och mer pengar.

Målare är dyrt. Men visst vore det smidigt. Till detta rum kanske man skulle överväga det.
 
Ripper 500, då får jag nog börja spackla nu. Vad ska jag då ha renoveringsgipset till?? Kan jag inte sätta tapeten rakt på om jag ändå får spackla?
 
1. Ta loss alla utanpåliggande elkablar
2. Gör allt hyfsat jämnt (inga hål eller jätteskavanker kvar)
3. Sätt på gips
4. Skarvtejpa gipsskarvarna,
5. Spackla
6 .Slipa
7. Easycover eller en omgång spackel och slipning till om det behövs.
8. Sedan kan du måla eller tapetsera och
9. Sist sätta fast kablarna igen.

Som du beskriver det finns det inga genvägar för det rummet. Easycover förlåter en något bristfällig spackling, inget mer.
 
Är i full gång och försöker lära mig bredspackla som på tv, vet inte om jag kanske inte förstått vad det var. Trodde man la ca 5 mm lager på alla väggarna och sedan försökte få det kletet jämnt? Nu har jag försökt gå över alla hål jag sett och bara dra så tunt jag kunnat??

Anna_H, hur får jag loss elkablarna?
 
Lissandra skrev:
Anna_H, hur får jag loss elkablarna?
Det beror ju på hur de sitter fast? Brukar ju var nån klämma, som man får pilla loss. men du kan ju inte spackla över dem eller gipsa in dem.
 
Nä, det vill jag ju inte. Har svårt att få loss dem bara. Hittar inga klamrar. Ska ringa en elektriker idag.
 
Tänker på elkablarna. Om det är gamla kulo-ledningar. Jätteballt i gammalt hus tycker jag! Frågan är hur lätt det är att få tillbaks dem snyggt om man har pillat bort dom... Är det inte bara så att man förr drog tapeten över dessa kablar? Så att det blir en ås i tapeten just där.
 
Redigerat:
Jag lyckas inte få bort dem eller få dem rena. Jag tror de är spacklade och sedan tapetserade eller så i någon ordning för jag får inte loss tapeten från dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.