Har färgen på flexslang någon betydelse? Tänker på orange, grön och andra exotiska varianter.
 
I väggar vet jag inte, men för markslang finns följande standard:

gul = starkström
grön = data/kabel-tv
orange = tele
 
Det jag tänker på är vanlig 16mm flexslang. Jag har ärvt en rulle orange och en rulle grön men det kanske är dumt att använda den för vanlig eldragning ifall de uppfattas så som du skriver.
 
Man brukar använda olika färger för att lättare identifiera vad som finns i rören. Det behövs bara att man i framtiden tar miste en gång och "ger sig på" fel slang pga färgen så blir det hela troligen en förlustaffär. Så försök att använda "rätt" färger även på slangarna.
 
elmont skrev:
Man brukar använda olika färger för att lättare identifiera vad som finns i rören.
Därav min fråga. Vad är rätt innehåll i respektive slang?
 
Grå / vit är nästan jämt 230. Dock förekommer det både coax och tp kabel även högtalar kabel.
Men köper man tex TP kabel på slang så är den oftast blå. Köper man tele är den oftast Orange.


Jag skulle säga som så att nyttja gärna rätt färg till ändamålet.
 
-=fullmoon=- skrev:
Jag skulle säga som så att nyttja gärna rätt färg till ändamålet.
Självklart! Men då måste man få reda på vilken slang som är till vilket ändamål. :) Orange till tele verkar det som.
 
Alla gånger jag sett grön slang inomhus så har det varit fiber i den.

För att fortsätta på färgerna så finns det röd flexslang med fördragen brandlarmskabel också. Mycket smidigt jämfört med att gå och tejpa röd tejp var 20cm på vanlig grå slang. Vet dock inte om detta med röd för brandlarm är någon vedertagen standard eller bara en lokal standard på företaget där jag arbetar.
 
PNO skrev:
Alla gånger jag sett grön slang inomhus så har det varit fiber i den.

För att fortsätta på färgerna så finns det röd flexslang med fördragen brandlarmskabel också. Mycket smidigt jämfört med att gå och tejpa röd tejp var 20cm på vanlig grå slang. Vet dock inte om detta med röd för brandlarm är någon vedertagen standard eller bara en lokal standard på företaget där jag arbetar.

De gånger jag förlagt brandlarm så har vi tejpat 1gång varje meter. (Går till och med att köpa röda muffar) Tror bara slingan ska märkas. Finns olika regler hur den ska förläggas på stege/undertak mm.
 
Grå - Starkström
Orange - Tele
Blå - Data
Röd - Brandlarm
Grön - KTV (koax)
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.