Hej allihopa!
Jag har ett gammalt oisolerat betongolv i ett fd pannrum. Golvet är helt i våg. Jag vill lägga in klinker men problemet är att det är sprickor i betongen, jag misstänker att det inte är torrsprickor, kanske genomgående? Hur kan jag göra för att sprickorna inte ska fortplanta sig genom plattorna??  Måste jag pigga upp golvet och gjuta nytt eller ska jag kanske satsa på ett annat golvmtrl, men vad? Jag har inte mer än 35 mm att spela på när det gäller bygghöjden... Tacksam för svar,..
 
Hur breda är sprickorna?

Vet du om de har blivit större de senaste åren?
 
Jorå, dom är ganska breda och dom går från murstock till vägg, och jag har en känsla av att dom blitt större.
 
Du kan använda dig av ett flexibelt spackel men det finns ingen garanti att sprikan slutar att växa.
Lycka till.
 
Tack för tipset ang flexibelt golvspackel, känner du till nån tillverkare? Ska man armera sprickorna med nät eller remsor eller nått? Är det ett flytspackel vi talar om?
 
Nej inte flytspackel bara spackla i spickan med ett flexibelt spackel, kolla så du inte har bom vid sprickan för då får du injekttera sprickan först.
Om du vill använda flyt så bör du välja ett fiber spackel men jag tror att det spricker igenom.
Vi brukar spackla alla spickor med en flexibel epoxi och det håller.
 
Jag är ju superamatör på detta, men är inte en spricka igenom hela golvet ett tecken på att hela golvet "delat på sig" och att de olika delarna glider ifrån varandra om sprickan blir större och större? Kommer inte det då att fortplanta sig genom ett oflexibelt ytskikt som klinker och att det t ex leder till att fogar spricker etc?

Om sprickan har sett likadan de senaste åren så borde det ju funka att spackla igen den, så mycket fattar jag iallafall!

Vore kul att få en förklaring, så kanske man lär sig något nytt!
 
Vad innebär "injekttera sprickan". Är det möjligt för ett flexibelt spackel att hindra en spricka att gå upp i klinkergolvet? Ska jag kanske välja ett annat ytmtrl?
 
dalle skrev:
Kommer inte det då att fortplanta sig genom ett oflexibelt ytskikt som klinker och att det t ex leder till att fogar spricker etc?
Och framförallt, hoppas det inte är ett våtrum för det första som kommer spricka av sättningen är tätskiktet under klinkerplattorna = fukt där man inte vill ha den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.