Så du menar att det sitter ett filter i uttaget? Är det inte bara att ta bort det isåfall?
 
Dagens uttag är ju för det mesta ganska bra skärmade,men du kan ju byta uttaget mot ett med en sat.utgång också och på så vis få till den lösningen du ville :) sen vet jag inte hur du tänkte när du skriver att du sa att du skulle köpa en lös parabol för att du inte vill betala för installationen? Abonnemangsavgiften är ju densamma hur eller hur parabolen blir ju bara en extrakostnad för dig. Gör som någon sagt tidigare, låt installatören montera parabolen och ställa in den + att han kan dra in kabeln till dina rör sen gör du resten själv. Det svåra i en installation är ju att få parabolen exakt justerad efter det är gjort är det ju bara ren kabeldragning kvar, och vill man ha den på ett speciellt sätt kan man ju göra den själv ;)
 
Du har rätt Jo_W. Jag läste inte tillräckligt noga att det bara satt "vanliga" antennuttag. Tog för givet (vilket man aldrig ska göra) att när man byggde en ny mediacentral så satte man upp kombiuttag med satutgång på per automatik för att vara framtidssäkrad.
Varför inte dra ut kablarna till parabolen själv? Då är det ju bara för installatören att sätta upp och rikta antennen och koppla på kablarna. Installatören som var hos mig var överlycklig över att jag dragit kablarna fram till dit parabolen skulle sitta, sparade ju en massa jobb åt honom! Han skruvade upp talriken och kopplade på sitt instrument och riktade in den enligt alla konstens regler. Drog sedan fram kablarna snyggt, kapade till rätt längd (och ja, jag hade tagit till så det räckte då jag inte riktigt visste hur högt han måste sätta talriken) och manterade F-kontakter och tätningar och skruvade fast dom på lnb'n. Tackade för sig och drog vidare till nästa kund med gott om tid över! Hur jag kopplade där inne brydde han sig inte om det minsta då jag tog på mig ansvaret för detta.
 
Jag har 0 förtroende för installatören när man väljer att borra hål i väggen istället för att använda förberedda lösningar.
Därför gör jag det hellre själv, alterantivt med hjälp av min elektriker, eller helt enkelt skiter i det :)
 
Tyvärr är det rätt vanligt att alla "medskickade utan extra kostnad installationer" görs på enklast möjliga vis, vilket på något vis känns förståeligt men tradigt. Samma sak med larm installationer. Trots att jag förberett med rör så ville man borra sig igenom socklar och väggar för att dra en utanpåliggande ful sladd. Vik hädan ...

När jag tecknade Canal Digital så bad jag dem bara koppla upp parabolen och testa den. De hade med sig ett eget instrument och en liten TV. Sedan gjorde jag resten själv.

Dock hade jag satt dit ett SAT/TV/Radio uttag.

Fast egentligen ... så håller jag på och byter ut mitt Canal Digital och Boxer abonnemang till "streaming only". Ungarna använder inte sina TV apparater utan kör allting på plattor/mobil så det är väl dags att vi gamlingar i familjen följer med. Använder redan HBO Nordic, Netflix, Viaplay, Magine och det fungerar hur bra som helst.
 
Det står i det finstilta att med installation avses utvändig kabeldragning samt genomföring i vägg nära tv. Eftersom jag i likhet med TS inte ville att någon våldförde sig på mig mitt hus på det viset tackade jag vänligt men bestämt nej när installatören ringde och installerade parabolen själv. Med hjälp av http://www.dishpointer.com är det inte så svårt och jag har iaf aldrig haft bildstörningar trots tidivis uselt väder. Enda gången jag tappat bilden visade det sig att det satt en 1 dm tjock isskorpa på huvudet ;)
 
Lutar åt att det blir IPTV via Tele2 istället, Blir rätt ok pris.

Ca 3000kr i start och 711kr/mån för Nöjespaketet + CMore Max med en inspelningsbar box och en vanlig hd box samt tvillingkort.
 
Jag hoppas att du har fiberanslutning, annars så finns det risk att du inte kan titta/spela in två/tre kanaler.
 
yes, upp till 1gb. har 100/10 idag.
 
dhanjel skrev:
Jag har 0 förtroende för installatören när man väljer att borra hål i väggen istället för att använda förberedda lösningar.
Därför gör jag det hellre själv, alterantivt med hjälp av min elektriker, eller helt enkelt skiter i det :)
Men för det behöver du väl inte returnera grejjorna, säg bara att du inte behöver hjälp med installationen.
Jag skulle fixa kabeln själv och sen be dom komma och installera resten. Vanligtvis så brukar dom dels kolla parabolinriktningen ute vid parabolen men sedan även kolla signalstyrka och kvalitet i andra änden av kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.