Tja!

Imorgon står kakling av kök på schemat.

Behöver ta ur ett antal plattor för kablar, väggdosor mm.

Hur gör man runda hål för exempelvis väggdosor?

Jag har läst att det kan funka med diamantkapskivor 125mm till vinkelslip. Jag har även en Feinsåg som det finns diamantskivor till. Jag har sett filmer där man gör hål i klinkers för toaletten men dom hålen är ju så stora. Hålet för väggdosan är ju mkt mindre.

Bör hålen vara runda, eller är det bäst med fyrkantiga?

Många frågor från en noob :)

Tack på förhand!
 
Vad är det för fel på en hålsåg? Du kan ju tex tvinga fast kaklet (med rätt fogavstånd) och borra med hålsågen innan.
Du kan ju ta vinkelslipen också, inte så noga bara uttaget täcker.
 
Eller så borrar du ett mindre hål och använder en "pappegoja" för att få till rätt storlek, det är ganska noga att hålet inte blir för stort för ramarna täcker inte så många mm.
 
Borra ett hål i kakelplattan och använd en kakelsåg.. fungerar faktiskt bra.
Själva sågbladet är runt och handtaget påminner om en kontur / lövsåg.
 
Grejen är den att jag skall göra raka snitt också, därav mina funderingar om vinkelslip vs. feinsåg
 
Då använder du en skärmaskin. Blir inge bra med vinkelslip.
 
T
håller med tank77, jag körde med vinkelslip i säkert 8år innan jag köpte predator borrar, men det är lite overkill för en hempulare som ska sätta ett kök eller 2

En trådsåg funkar inte om det inte är kakel
 
Jag köpte en hålsågsats från CO för 2-300kr och den fungerar klockrent till kakel. Har sågat 6-7 hål med samma storlek hemma och ett par hemma hos föräldrarna utan minsta bekymmer.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
När jag gjorde runda hål hemma använde jag vinkelslip... Det var dock väldigt viktigt att de blev bra i storleken för ringen täcker inte alls så bra som på en rektangulär/fyrkantig dosa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.