Hej
Jag undrar om det är möjligt att utifrån planritningen se vilka väggar som är bärande?
Beställde den ursprungliga planritningen från stadsbyggnadskontoret. De gamla
ägarna har tagit bort en vägg på ovanvåningen som ni ser och satt upp en annan.
Undrar om den borttagna väggen kan ha varit bärande för taket/vinden? (vinden är ej
inredningsbar)

Vi vill gärna renovera köket och göra ytan med kvadratisk genom att fylla i den första första
dörröppningen närmast ytterdörren och flytta den längre in närmare vardagsrummet för att
få en längre vägg. Tanken är samtidigt att flytta ut väggen så den löper längs med hallen.
Frågan är om den sektionen är bärande och om man kan se det på ritningen? Blir inte klok
på dessa ritningar. Har ringat in sektionen så att man lättare ser vad jag menar..Den första bilden
visar hur planritningen sett ut från början när radhuset byggdes.

Ursprungsritningen.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får intrycket av 1980-talsdesign. Om du inte hade sagt att detta är ett radhus skulle jag gissat på ett parhus, där endast den lägenhetsskiljande väggen och gavelväggarna är bärande. Under 1900-talets sista decennier arbetade man mycket med objektsbyggda grupphus i platsgjuten betong. Möjligen blir man lite klokare av en byggnadsbeskrivning.
 
Visst har du rätt, det är ett faktiskt ett parhus, eller byggt som ett iallafall.
Det är byggt på betongplatta med trästomme/reglar. Det är den uppgiften jag
har i allafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.