Idéer om hur man får in kapprum, kök med plats för köksö, toalett med bastu, v-rum och ett sovrum på denna yta mottages tacksamt. Och gärna en klädkammare oxå. Det är mycket man vill ha:p
 
Eftersom det är nybygge det handlar om, kolla upp regler för handikappanpassning av wc/dusch på entréplan. Sedan är jag tveksam till, och frågar samtidigt andra forummedlemmar, får man ha toalett i anslutning till kök? Får man ha köksö med häll men utan vask?
 
Badrummet är handikappanpassat (svängradie för rullstol), liksom sovrummet. Nej, man får inte ha häll utan vask. Om vi ska ha hällen (och vask) i ön är inte klart ännu men vi vet att vi vill ha en köksö.
 
Varför skulle man inte få ha toalett i anslutning till kök?
 
Taletten är ritad för nära väggen, så nej, ni uppfyller inte alla kraven för handikappanpassning.
Jag vill minnas att jag läst någonstans att det av hygienskäl inte får vara en toalett i anslutning till köket. Men jag kan inte minnas var jag läst det eller om jag förtått det rätt. Därför får gärna forummedlemmar dementera eller bekräfta vad jag påstår.
 
Som Muddiz själv säger kan man inte resonera en byggnad och dess plan utan hänsyn till tomten. Det blir lättare att förstå ditt resonemang om du redovisar tomtkarta och planbestämmelser.
 
Oavsett om man får eller inte så är det ganska otrevligt med ingång till bad eller toa i köket. Nödlösning javisst, vi hade det så i vår sommarstuga på 40 kvm, men det skall man inte behöva i ett nybygge.
 
Själva husplanösningen har mycket bra saker, och en del dåliga. Men jag tycker du ska rita en skiss på hur tomten ser ut, med grannar utsikt och mått. 80% av planlösningen beror på hur tomten ser ut!
 
Muddiz skrev:
Det vi vill få till är ett separat rum (kapprum eller förhall) där man kan gömma undan alla ytterkläder. Det är tyvärr ofta dåligt med sådant utrymme på de planritningar jag sett.
En separat hall att gömma alla ytterkläder i har du ju inte i ditt ursprungsförslag, 5 kvm räcker inte särskilt långt och du har ingen KLK i direkt anslutning till entrén, man måste runt ut i köket oavsett vad man ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.