Jaha... återigen hänvisar jag till fadren min. Stenhus i din planerad storlek och vedpanna! Dock ej med golvvärme utan med radiatorer av traditionell typ. Fungerar bra med en brasa varannan dag på sommaren och morgon och kväll i bistra vinterdagar. På senare tid har han dock kompletterat med solvärmeanläggning för varmvatten på sommaren och behöver därför inte elda alls egentligen.

Han har dock ett lite annorlund grundläggning där han gjöt en isolerad platta på mark, murade 60 cm och gjöt sedan ett bjälklag på det. Till detta utrymme blåser han sedan ned den uppvärmda inneluften (ej badrum) och får på så sätt en torr och varm "torpargrund"
 
Klok farsa du har...låter ju kanon det där.
 
KarlXII skrev:
Klok farsa du har...låter ju kanon det där.
Säg det inte så han hör... .han blir så mallig då ;)
 
Hej Familjefader!
Det verkar vara en bra start till en praktisk hus. Putsar du den i stället för att klä i trä så slipper du fundera på vilken miljövänlig träfärg som tål att vistas i vår miljö!?!!?! Jag tycker att trä ska man hellre elda än underhålla! Golvvärme är en trög system med låg temp som man inte kan höja hur högt som helst och jag undrar om det räcker när det är riktig kallt? Alla golvvärmeleverantörer rekomenderar klinker övanpå som bästa val eftersom keramik leder och magasinerar värme bäst. Har svårt att acceptera trä som i grunden är isolerande och lever sitt liv när fukthalten i omgivningen varierar. Skulle inte läga trägolv övanpå golvvärmeslingor på grund av just dom egenskaper men det sägs att det fungerar OK. Man kan ju fundera på att ha radiatorer+parkett och klinker +golvvärme där det passar. Du bygger - du bestämmer. Lycka till med valet,gaia
 
På nedanstående sida finns massor med bra information om biobränse, t.ex. om dimensionering av ack-tankar:

http://www.afabinfo.com

I ett exempel på sidan beräknar man 1.8 m[sup]3[/sup] ack-tank för att det skall räcka att elda en gång per dygn en normal svensk vinterdag (-15 grader, men det beror ju på husets storlek också).

Vidare avgör pannans vedvolym hur stor tank man behöver (tanken måste kunna ta emot värmen från en full laddning ved). Man behöver ca 1.5 m[sup]3[/sup] ack-tank för 100 l vedvolym. Har pannan större volym, eller om man vill kunna köra dubbla laddningar, måste ack-tanken vara större.

Större tankar är förstås ingen nackdel, om man har plats och är beredd att investera så mycket.

Fram för mer biobränsle!
 
Tjena Familjefadern

Jag står också inför inköp av vedpanna och har spanat in mig på 50kW med 5m3 acktank.
Jag var i kontakt med en kille som har en likadan anläggning, han eldade var 10:e dag sommartid.
Tror att i ditt fall är bättre att köra på 50kW panna, har för mig att man klarar att värma 3m3 vatten från 40 till 90 grader på en brasa !!! alla som jag har träffat säger "synd att jag inte köpte större ack o panna".

Lycka till i panndjungeln
 
Osäker på vad för effekt pannan har och acctanken är en gammal oljetank på 3 m3 som isolerats... något som nu efter 14 år har tjänt sitt syfte. Tydligen så rör sig metallen i tanken lite grann hela tiden för nu har svetsarna i hörnen (kantig tank) börjat spricka och läcka. Pannan har gått hål på oxå, så det är nytt beställt.
Kan försöka ta reda på vad för grejor som är på g.
 
Tjena
Jag var också lite kluven angående "egen" tank.

Komentaren från kusin vvs var "gör ingen egen tank, det funkar ALDRIG lika bra som en köpt tank"

Jag skall köpa en tank och koppla enligt BAXI's rekomendationer.

En skatterabatt på upp till 15.000 kr är möjlig att få från Göran P om man vid nybyggnation installerar en värmepanna för biobränsle.
Kolla med din enegirådgivare i komunen .
/ Ha de gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.