Är det någon som vet hur man fäster trådspännaranordningarna på hörnstolparna vid uppsättning av Julastaket? De är lite för smala för att passa runt stolpen...
Hur spänd behöver tråden vara?
Om någon har satt upp ett sånt här staket hade det varit grymt med en liten genomgång.
Vilka tillbehör är nödvändiga (tänker på spännstänger, klämmor för spännstänger osv.)?
Tack!
 
Thomas59
jensjansson skrev:
Är det någon som vet hur man fäster trådspännaranordningarna på hörnstolparna vid uppsättning av Julastaket? De är lite för smala för att passa runt stolpen...
Hur spänd behöver tråden vara?
Om någon har satt upp ett sånt här staket hade det varit grymt med en liten genomgång.
Vilka tillbehör är nödvändiga (tänker på spännstänger, klämmor för spännstänger osv.)?
Tack!
Trådspännaren fäster du i ett särskilt fäste som om jag inte kommer ihåg fel köps separat.

Tråden spänner du så hårt du kan, inom rimliga gränser.

Satte upp JULA-stängsel runt hela tomten (ca 2200m2) förra året. Efter lite trial-and-error flöt det på bra. Körde med plastsläggan JULA säljer. Ner med ett jordankare. Sista biten med stolpen i då det annars kan vara svårt att få i stolpen när jord kommer in i ankaret. Annars i med stolpen och en snedstötta. Upprepa momenten för avsedd sträcka eller så långt som tråden räcker. I med sista stolpen och ytterligare en snedstötta. Snedstöttor behövs även om underlaget viker av uppåt för att motverka "drag" i stolpen. Dra tråden/trådarna (övre/undre) och spänn. Sen rullar du försiktigt ut stängslet. Rulla ut så lite som möjligt innan du fäster i tråden (genom att vika över trådänden i övre delen av stängslet) annars blir det bara trassel av allt. Bra att vara två. En som rullar ut och en som fäster men jag gjorde det ensam och det funkade det med. Nedre tråden fäster du med speciella klammrar och en stängseltång. JULA säljer dessa också men kvaliteten är under all kritik. Försök att köpa en proffstång. Jag körde med en snedstöttas avstånd mellan stolparna och det funkade bra.

Lycka till.
 
  • Gilla
Kottar
  • Laddar…
Härligt med några fler som satt upp Julas stängsel.
Men som sagt. Hur fungerar spännstängerna? Den 6 mm tunna stången som jag antar skall användas vid börjar och slut. Och hur börjar man och slutar med tråden? Sätter man trådspännare på båda ställen?

Tack så änge// Viktor
 
Thomas59
viktorj skrev:
Härligt med några fler som satt upp Julas stängsel.
Men som sagt. Hur fungerar spännstängerna? Den 6 mm tunna stången som jag antar skall användas vid börjar och slut. Och hur börjar man och slutar med tråden? Sätter man trådspännare på båda ställen?

Tack så änge// Viktor
Du behöver endast en trådspännare per trådlängd. Den andra trådänden fäster du i samma beslag som tex spännstången. Det kan dock vara en fördel att inte snåla med trådspännare. Tråden töjer sig betänkligt om den blir för lång och den töjer sig också med tiden så du får räkna med att efterjustera efter något år så inte stängslet sackar.

Stången (den tunna) skjuter du genom maskorna på själva stängselnätet i de "sista maskorna vid stolpen där stängslet ska fästas. Sedan fästs stången i stängselstolpen med speciella beslag som du köper separat. Själva stängselnätet spänns således separat. Fäst stängslet med spännstången i en stolpe och rulla sedan ut stängslet längst spänntråden och vik öglorna som finns i överkant på stängslet över spänntråden. När du kommer till sista stolpen (på en stängsellängd eller i ett hörn) spänner du stängslet med handkraft, trär i en spännstång och fäster den i stolpen. Är det ett hörn gör du på samma sätt men kan sedan gå vidare med själva stängslet. Du behöver således inte dela stängslet i två delar i hörnen utan det är bara att fortsätta. Spännstängerna använder du också om en skarv hamnar mellan två stolpar. Ev kan du då behöva fästa spännstången så den inte går att dra ur. Bäst är ju att endast skarva vid en stolpe. Alla stolpar som ska ta upp dragkrafter (första och sista stolpen på en spänntråd inkl hörnstolpar givetvis) måste ju också ha snedsträvor som stagar upp stolpen så att den kan ta upp dragkrafterna. I den nedre spänntråden fästs stängslet med hjälp av klammer som fästs med en speciell tång. JULA's tång är helt värdelös (den glappar så klammren fastnar i tången) men med lite tålamod går den att använda. Det är troligen värt att köpa en lite proffsigare klammertång om man ska upp med långa stängsel.

Den nedre spänntråden hamnar en bit upp på stolpen så den nedersta delen av stängslet har inget stöd vilket är en stor nackdel. Har själv funderat på att borra dit extra trådbeslag för en tråd längst ner på stängslet.
 
Lånar denna tråd då jag har liknande fråga som jag skulle vilja få hjälp med.

Inköpslista
- Jag har skaffat mig 36 st stolpar (Art.nr: 793034) som skall sitta som ett U kring tomten
- Jag har även 6 st snedstötter (Art.nr: 793056) + 6 st Markfäste för snedstötta (Art.nr: 793073)
- 2 st rullar stängseltråd (Art.nr: 738550) har införskaffats och 12 st trådspännare (Art.nr: 739078)
- 4 st spännstänger (Art.nr: 793058), 18 st klämmor för spännstång (Art.nr: 793063)
- 2 pkt slagtrådsklammer har jag köpt på biltema.

Montering
1. Gjuta änd och hörnstolparna
2. Gjuta mellanliggande stolpar
3. Montera snedstötta i hörn och i första och sista stolpe mha markfäste för snedstötta och klämmor för spännstång
3. Spänn fast stängseltråd uppe och nere mha trådspännare som monteras med klämmor för spännstång
FÖRSTA PROBLEM! STÄNGSELTRÅDEN SKALL VÄL AVSLUTAS OCH BÖRJAS OM I ETT HÖRN. JAG MÅSTE PLACERA KLÄMMOR FÖR SPÄNNSTÅNG ÖVER OCH UNDER VARANDRA VILKET GÖR ATT STÄNGSELTRÅDEN INTE LIGGER PÅ SAMMA NIVÅ PÅ SIDORNA OM HÖRNSTOLPEN. SKALL INTE TRÅDSPÄNNAREN MONTERAS MED KLÄMMOR FÖR SPÄNNSTÅNG?
4. Montera en spännstång i änden av nätet och skruva fast den i nya hål i ändstolpen mha slagtrådsklammer.
5. Häng på den på den övre stängseltråden samtidigt som den spänns. Fäst nätet med slagtrådsklammrar på mellanstolparna.
6. Fäst nätet på utsidan av hörnstolpen och till slut andra ändstolpen mha spännstång och slagtrådsklammrar i nya hål.

Har jag tänkt rätt?

Tacksam för vägledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.