Landroid V1.0 UT - LMR 24 IN.
Kom hem efter lång bortvaro, 58 dagar. Tänkte kolla in hemmet innan jag drar vidare.
Gräsmatta 1: Greenmate - Övervuxen. Roboten missat bläcken i laddstationen o laddat ur.
Gräsmatta 2 Landroid V1.0 - Övervuxen. Roboten satt i laddstationen urladdad.
Greenmate - Gick att få igång, in rätt i laddaren - 6 timmar senare var den redo för nya äventyr.
Landroid - Gick ej att få igång. Fick skruva isär batteriboxen o ladda batterierna en åt gången (Motorcykel Laddare). Laddade ej fullt - Hade jag ej tid med. Fick upp spänningen från 16V i batteripacket till strax under 23V - Då ville displayn lysa! Körde in den i laddstationen. En liten stund senare så indikerade roboten att den var minsann laddad till 111%. Bra tänkte jag, då kör vi! Roboten slocknade som ett ljus då den försökte starta hjulmotorerna - ingen ström. In med den i stationen igen. Vips! 111% igen. Batteriet var naturligtvis tomt.
Landroid V1.0 - Denna robotgräsklippare är utan tvekan den som har flest fanboys i detta forum efter Husqvarna. Visst på många sätt är det en ypperlig robot: Välkapslad, tyst, bra laddstation & ledade knivar. På många sätt är den bättre än Greenmate/Lmr 24 - Även om det är svårt att jämföra dem rakt av då de är byggda efter olika ideér. Landroids hölje sitter på ledade sensorer, så att hela chassit blir en sensor. Greenmate/Lmr är byggd med en styv kropp med utplacerade sensorer. Det jag dock skulle vilja se på Landroid är en sköld mellan knivarna o maskinen.
Jag har tidigare i tråden skrivet om mina bekymmer med Greenmate/Lmr 24 - Men jag har lagt mer tid på min Landroid! Vad är då bekymret? Landroid V1.0 har usel batterihantering! Många har vittnat om sviktande batterier efter första vintern. Jag hade det redan första sommaren. Batteriladdningen funkar inte som den skall, indikerar fel, och man får kortare o kortare laddtid och klipptid. Vad kan man göra åt detta? Man koppla koppla loss batteriet tömma med en billampa, sen smälla in det i roboten igen och sen köra in den i laddstatitionen. Denna "lätt rekonditionering" gör att man får tillbaks kapaciteten i batteriet och får ånyo lång gångtid - Men... Långsamt men säkert så blir turerna kortare o kortare tills den bara tar sig några meter från laddstationen - innan den kippar efter andan o hastar tillbaks till laddstationen.
Jag tänkte ett slag att batterierna var slut. Köpte nya på biltema. Lite pyssel deras batterier var 1 mm högre än original. Roboten fick nytt liv - men det varade inte länge. Sviktande batterikapacitet. Nu kanske någon invänder om att biltemas blybatterier är skit - Nope, det är de inte. Monterade in två i 90-tals gräsklipparen electra Klippo (En stor flopp på sin tid - svintung gräsklippare att dra runt på) - De har fungerat ypperligt o har stått pall trots den slukande 700 Watts motorn.
Upptäckte att Landroiden klippte längre om den först fick köra slut sig, ladda o köra lite till - än att köra en enda vända. (Liten gräsmatta) Fick mer ut av batterierna. Andra turen blev alltid längre än första - men det är en chimär: I långa loppet så sviktar batterikapaciteten.
Kanske är min Landroid V1.0 ett måndags ex, vad vet jag?
Så Idag lackade jag ur. Köpte en Lmr 24. Inte den perfekta roboten, men jag vet vad jag får! Best bang for the buck, som man säger over there. Funderade lite på netonnet:s Indream Cadero - Men den finns inte som lagervara, bara postorder, och då jag inte har tid o vänta så blev det en Lmr 24.
Skillnaden mellan Greenmate & Lmr 24, som jag kunde se så där i all hast (Lmr 24), förutom färgen, är att det sitter en liten förstärkning på chassit vid framhjulen. Vidare föll inte framhjulen ut fullt lika mycket då man lyfte roboten. På 12v kabeln från laddaren stationen var av bättre kvalité och 1½ m längre (6.5 m). Annars ser de utseendemässigt identiska ut. Den klippte något tystare än Greenmate. Verkade röra sig något långsammare när den gick in i högt gräs. Lmr 24 hade 4 omgångar extra knivar - Grenmate hade bara 1.
Det var allt för mig, denna gång...
 
  • Gilla
petterg och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Pauda skrev:
Landroid V1.0 UT - LMR 24 IN.
Kom hem efter lång bortvaro, 58 dagar. Tänkte kolla in hemmet innan jag drar vidare.
Gräsmatta 1: Greenmate - Övervuxen. Roboten missat bläcken i laddstationen o laddat ur.
Gräsmatta 2 Landroid V1.0 - Övervuxen. Roboten satt i laddstationen urladdad.
Greenmate - Gick att få igång, in rätt i laddaren - 6 timmar senare var den redo för nya äventyr.
Landroid - Gick ej att få igång. Fick skruva isär batteriboxen o ladda batterierna en åt gången (Motorcykel Laddare). Laddade ej fullt - Hade jag ej tid med. Fick upp spänningen från 16V i batteripacket till strax under 23V - Då ville displayn lysa! Körde in den i laddstationen. En liten stund senare så indikerade roboten att den var minsann laddad till 111%. Bra tänkte jag, då kör vi! Roboten slocknade som ett ljus då den försökte starta hjulmotorerna - ingen ström. In med den i stationen igen. Vips! 111% igen. Batteriet var naturligtvis tomt.
Landroid V1.0 - Denna robotgräsklippare är utan tvekan den som har flest fanboys i detta forum efter Husqvarna. Visst på många sätt är det en ypperlig robot: Välkapslad, tyst, bra laddstation & ledade knivar. På många sätt är den bättre än Greenmate/Lmr 24 - Även om det är svårt att jämföra dem rakt av då de är byggda efter olika ideér. Landroids hölje sitter på ledade sensorer, så att hela chassit blir en sensor. Greenmate/Lmr är byggd med en styv kropp med utplacerade sensorer. Det jag dock skulle vilja se på Landroid är en sköld mellan knivarna o maskinen.
Jag har tidigare i tråden skrivet om mina bekymmer med Greenmate/Lmr 24 - Men jag har lagt mer tid på min Landroid! Vad är då bekymret? Landroid V1.0 har usel batterihantering! Många har vittnat om sviktande batterier efter första vintern. Jag hade det redan första sommaren. QUOTE]

Om det nu är första sommaren så har du ju garanti på Landroiden. Är det inte enklare att åtgärda felet genom att ringa till supporten än att skriva dåliga saker om den på ett forum. Och om det inte är batteriet så är det laddstationen, den har 3-års garanti. I stället väljer du att köpa en ny maskin. Vad är du egentligen ute efter?
 
Svar till peternicklas.
Jag Jobbar på annan ort över sommaren, ganska långt hemifrån. Jag har få möjligheter att åka hem, och ingen som kan titta till mitt hus och trädgård. Att jag köpte en ny robot var främst tidsbrist o frustration. Jag hade 1 dag att fixa det här på. Detta var min lösning. Jag vet att det finns support att garantin skall gälla. Jag skall ta tag i detta till hösten. Hade jag varit hemma över sommaren så hade jag klippt gräset för hand, tills det varit löst. Alternativet att låta det växa igen, som jag har gjort förut - Ger en massa extra arbete till hösten, när trädplantor och fleråriga ogräs skall dras upp. Gör man det i några år så har man inget gräs kvar i gräsmattan - Tro mig!
Måndags ex eller inte - Tror inte jag är ensam om batteri bekymmer med Landroiden i det här forumet. Alla inlägg behöver inte vara solskens historier om "jag o min robot". Jag hade gärna lagt de pengarna på någonting annat, än en ny robot.
 
  • Gilla
lillpip och 1 till
  • Laddar…
Superpaco:
Hur har det gått?
Min kör 3 tim och laddar 4 tim och sen ut igen i 3 tim, så det funkar som det ska iaf =)
Men ryckte ur kabeln till summern häromdagen, slipper man höra den skrika så fort den stannar mot något!
 
Såg att de reade denna klippare för 5999:- idag på Biltema i GBG.
 
De hade ett 50-års jubileumspris på klipparen från 7999 till 5999:- , men efteråt behållde de priset på 5999 :- =)
 
M
Slog till för några dagar sedan. Laddade och körde och rymde med en fart som sa att nu är undergången nära. Klarade inte att backa under 10% lutning utan började slira och gräva som en dåre. Perfekt som jordfräs. Sen fick den tuppjuck, vände och rymde igen. Hämtade en massa fylle för att få mindre lutning. Hjälpte föga. Lät den gå på ett parti med mindre lutning. Monterade staket. Då ville den vända och backa genom staketet. Grävde igen som attan. Nu är den tillbakalämnad. Som reklamationsärende då utlovad lutning inte funkar. Den har två huvudproblem om tomten sluttar det minsta, den är alldeles för lätt bak och tung fram. 22kg sitter helt felplacerat. Sen är hjulen av hårdplast och fäster inte alls bra. Funderade på att sätta dit gummiremmar men why should I? Mjukvaran berör jag inte nu men den är inte bra. Vill tillägga att jag haft robotar (mest HQ) sen 1998.
 
Svärfar köpte denna klippare för några dagar sen och den verkar ha problem med saker som sviktar lite då står den kvar och slirar istället för att vända. Sen har den även lyckats klättra upp på ett bordsben och slagit sönder sig och gjort ett ganska grovt hack i bordet. Hur går det då med fötter? Jag skulle inte våga köpa denna iaf.

Dock fick han tipset av en duktig och vaken tjej på Biltema i Kalmar att han inte behövde köpa begränsningskabeln för 299:- utan att det skulle fungera med en annan billigare kabel. Kan konstatera efter att ha grävt ner denna kabel att det fungerar alldeles utmärkt.

Kabeln har artikelnummer: 46-069 och kostar: 179:- Benämningen på kartongen är: FK/PN/MK 1,5mm2
 
Redigerat:
Lite märkligt är det dock för om man söker på ovan nämnda kabel så står det att den inte säljs i Sverige. Men han har iaf köpt en sådan i Kalmar och sist jag öppnade kartboken ligger det iaf i Sverige 😃
 
iSnobben skrev:
Svärfar köpte denna klippare för några dagar sen och den verkar ha problem med saker som sviktar lite då står den kvar och slirar istället för att vända. Sen har den även lyckats klättra upp på ett bordsben och slagit sönder sig och gjort ett ganska grovt hack i bordet. Hur går det då med fötter? Jag skulle inte våga köpa denna iaf.

Dock fick han tipset av en duktig och vaken tjej på Biltema i Kalmar att han inte behövde köpa begränsningskabeln för 299:- utan att det skulle fungera med en annan billigare kabel. Kan konstatera efter att ha grävt ner denna kabel att det fungerar alldeles utmärkt.

Kabeln har artikelnummer: 46-069 och kostar: 179:- Benämningen på kartongen är: FK/PN/MK 1,5mm2
Det hör med begränsningskabel av lägre kvalitet har det skrivits mycket om men sammanfattningsvis så fungerar i stort sett all ledande kabel på kort sikt, däremot får man problem efter ett par år med ej vattentät och ej förtennt kabel. Då är det tråkigt att leta kabelbrott eftersom kabeln vid den tiden växt ner i marken och inte syns mer.
 
  • Gilla
Nord64 och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det hör med begränsningskabel av lägre kvalitet har det skrivits mycket om men sammanfattningsvis så fungerar i stort sett all ledande kabel på kort sikt, däremot får man problem efter ett par år med ej vattentät och ej förtennt kabel. Då är det tråkigt att leta kabelbrott eftersom kabeln vid den tiden växt ner i marken och inte syns mer.
Det kan säkert stämma men det känns som att man även ändrar tomtens layout under den tiden...
 
6
MBygga skrev:
Det hör med begränsningskabel av lägre kvalitet har det skrivits mycket om men sammanfattningsvis så fungerar i stort sett all ledande kabel på kort sikt, däremot får man problem efter ett par år med ej vattentät och ej förtennt kabel. Då är det tråkigt att leta kabelbrott eftersom kabeln vid den tiden växt ner i marken och inte syns mer.
Har kört med vanlig Fk-kabel på halva min slinga i mer än 2år och har ett antal skarvar på slingan. Inga problem alls hittills i alla fall.
 
Liten uppdatering. Har nu ca 170m kabel ute, har nån ö kvar att göra, men verkar funka bra.
Min tomt är inte direkt enkel, så jag tror att klipparen kommer att få gå nån gång extra för att kunna klippa allt.

Hittade btw Greenmates instruktionsbok på nätet, den klipparen har ju parallell-klippning i sitt program (motsv Indegon), förutom linjär o cirkulär klippning. Undrar hur bra den funkar, och varför det inte finns på LMR24:an.....
 
Här kommer en liten uppdatering från mig också. Jag fick tillbaks klipparen från biltema (där den varit inlämnad för att den inte gått ut igen efter laddning) som meddelade att det inte var något fel på den. Jag tog hem och ställde tillbaks grejerna och hade kvar samma fel. Jag fick då kontakt via telefon med killen på biltema som testat min klippare och han var mycket hjälpsam och mån om att jag skulle bli av med mitt problem - kul med så bra service när jag varit lite mindre nöjd med svarstider hos den centrala kundservicen.

Testkillen på biltema meddelade att han testat min klippare hos sig och att den då gått ut som den skulle efter laddning. Han hade dock inte testat min laddstation eller adapter. Han erbjöd mig sedan att testa att använda hans klippare hemma hos mig, för att se om det fungerade med denna. Det gjorde det inte, samtidigt som min klippare funkade bra hos honom. Han ringde på eget initiativ upp mig på kvällstid (när han inte jobbade) för att meddela hur det gick med testandet hos honom och så vidare. Mycket uppskattat! Innan jag bytte tillbaks klippare för att fortsätta testandet med att byta laddstation, adapter osv testade jag att göra en helt ny liten testslinga med ny kabel på en annan plats i trädgården. Där funkade hans klippare. Glad över framgången bytte vi tillbaks klipparna och jag var övertygad om att min klippare nu skulle funka. Det gjorde den inte.

Jag började bli inställd på att få starta klipparen manuellt och satte igång arbetet med att lägga drygt 200m begränsningskabel på det vi kallar "stora gräsmattan" och där det är tänkt att gräsklipparen ska köra. I söndags kväll startade jag gräsklipparen på denna slinga för första gången. Och den fungerar som den ska!! Det fel jag dragits med i veckor på mina olika testytor är alltså som bortblåst när jag väl installerat klipparen på sin permanenta plats.

Kontentan är alltså att antingen slingan, eller laddstationens placering kan påverka huruvida gräsklipparen väljer att gå ut eller inte efter avslutad laddning eller så är kontentan att man ska göra en permanent installation direkt. Jag förstår ingenting. Men är glad att det funkar nu.
 
Superpaco:
Gött det funkade till slut för dig!
Kul att höra Varuhuset la ned sig, till skillnad mot Kundservice. De undviker helst att svara på för djupa frågor kring produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.