kqsLcyd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Goddag Byggahus.

Nu har jag satt mig i den största gör-det-själv-knipan jag någonsin varit i. Jag har gjutit 10 plintar i en enmetersgrop för utbyggnaden i rött. Ca 5x3m. Jag har ganska snabbt insett att det är alldeles för klent. Plintarna blev dessutom allt annat än spikraka, och jag kan inte skylla på någon annan än mig själv eftersom jag gjort allt helt på egen hand.

Nu kom jag precis hem från Stor Bygghandel AB där jag fick prata med en ingenjör som jag visade mina mobiltelfonbilder för, och han dömde ut mitt bygge helt (förstås). För att koka ner hans argument så kan man stolpa upp dem som följer:

  1. För klena plintar dimensionsmässigt.
  2. För klen konstruktion för en tvåvåningsutbyggnad.
  3. För lite isolering nedåt. "Sommarstugekonstruktion".
  4. För dåligt skydd mot röta underifrån.

Jag tror han har rätt på samtliga punkter. Jag började bygga med förutsättningen "En inbyggd uppvärmd farstukvist med balkong ovanpå" och så evolverade bygget till en tvåvåningarskonstruktion som ni ser ovan, och utan att jag ens TÄNKT på att belastningen skulle bli enorm så fortsatte jag blint på inslagen väg.

Nu är jag (i alla fall jag) beredd att stå mitt kast och göra om och göra rätt och lära av misstagen. Situationen är som följer: 10 plintar i ett uppgrävt hål. Ca en meter (ibland 1,5) till berggrunden, som ligger i dagen. Så här ser det ut. Jag skäms och är frustrerad förstås. Anledningen till att det inte är någon bärlina är helt enkelt höjdbegränsningar. Golvet måste vara i en viss nivå så då fick det bli plint direkt på bjälke. Jag vet.

Frågan: Ska jag skita i plintarna helt och göra en torpargrund av alltsammans? Hur dyrt är det? Går det att göra själv som amatör? Går det att rädda på något annat sätt med någon slags bärlina precis bakom den främre plintraden? Denna skulle då hamna under naturlig marknivå och bli lite, eh, utsatt..

Jag vet att inget genererar så många svar på byggahus som att ha rent fel i en post, så jag hoppas verkligen att forumgudarna och alla med erfarenhet av liknande utbyggnader vill titta in och ge sin åsikt.

Tack! :confused:
/A
 
...eller platta på mark?
 
..eller förstärka med förgjutna gigantiska plintar där belastningen kommer ske? Som så?
Skärmavbild 2013-07-23 kl. 17.16.47.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En granne som har ett företag som sysslar med detta gav mig det här rådet. Jämna ut med grus jag har liggande redan, isolera under plintarna, hissa ner dem och bänd dem på plats, etc..
 
Ovanstående löser ju inte problemet att det är en plintgrund väldigt nära mark, men jag kan skotta undan lite mer jord och dränera ordentligt
 
Vad är det för grund på huset? Jag tycker platta ser ut som en vettig lösning då marken är så hög. Men kanske jobbigt att börja om från början...
 
Oj. Min bedömning är att du får lov att göra om allt, med samma argument som ingenjören. Du får ingen stabilitet i din konstruktion och plintarna håller sannolikt inte för nyttiga laster för en bostad.

En platta på mark ser, av bilden att döma, ut att vara väl tillämpligt för dina förhållanden.
 
Men vänta nu. För att göra ett sådant här bygge krävs det väl bygglov? Och det är väl angivet i bygglovsansökan hur grunden ska utföras? Där bör ju även framgå dimensioner och grundläggningsdjup?
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Du tror inte plintlösningen ovan är något att ha då Larsa? Han lät rätt säker, grannen i byn...
 
cem77, tillbyggnad utanför detaljplan. :confused:
 
Gräv upp allt..
Gör en 25cm djup grop i rätt längd/bredd som bygget skall vara
Lägg i 5cm 2-6mm grus
Lägg plast på gruset o gjut sedan en stor cement platta..

Vet inte om det är en skit dålig ide.. bara det första som slog mig...
 
om det är en till en och en halv meter ned till berg så skulle jag gräva ned till berget och sätta plintar mot berget. De står ju där de står sen.
 
  • Gilla
eddie_bergh
  • Laddar…
Är absolut ingen byggnadskonstruktör, men det första som slog mig är att göra en "torpargrund", du har ju redan grävt ut hela ytan. Och du kan återanvända de reglar du redan köpt.

Vet inte hur många varv med murblock som skulle behövas men ditt djup borde räcka. Lägg på en markduk (av kraftig kvalité), fyll på med grus, platta till med vibrator. Se till att få ner dränering som kan lada bort vatten, och börja gjuta upp grundmuren..

Byggmax har några filmer som jag tyckte såg informativa ut om hur man gjuter. http://www.youtube.com/embed/hSmJ5yW1CEo?rel=0&modestbranding=1&showinfo=0

Detta kanske blir dyrare än en platta på marken, men borde funka lika bra..
 
iLEZ skrev:
Du tror inte plintlösningen ovan är något att ha då Larsa? Han lät rätt säker, grannen i byn...
Jo det funkar säkert.

Jag tänkte främst på att bjälklaget ser ut att hamna i nivå med marken.
Gjuta platta kan man ju göra i en grävd grop:
Dränera gropen och grusa. Padda.
I med frigolit och kantblock så nivån blir lämplig. Gjut.
 
Plintarna håller om blandningen är rätt gjord, men det som oroar är att du ger dig på en ganska avancerad utbyggnad och har slarvat så mycket redan från början.
Du säger 5x3m, detta kan inte stämma, på bilden antar jag att du har 60cc och då får jag inte ihop det till dessa mått.

Du får ut och ta ett antal bilder till, speciellt mot befintlig byggnad samt förklara mer kring hur du tänkt dig lösningen och vad du försöker lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.