Står mitt i arbetet inför anslutning av kommunalt VA efter hot om vite från kommunen.

Dessvärre verkar många saker som kommunen tycker är praktiskt vara ganska svåra att genomföra i verkligeheten.

För att få en vattenmätare monterad så ställs följande krav: https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?documentId=ow11712165107116&cmd=download

I mitt fall finns inget sådant utrymme, mitt "teknikrum" är krypgrunden och ingen rörmokare har hittills klagat på hur det ser ut där. Om jag ska följa kommunens riktlinjer så måste jag ha upp rör genom golvet i någon lämplig garderob för vattenmätaren, för att därefter skicka ner röret i krypgrunden igen. Även om jag motvilligt skulle välja ut ett sånt område, är det ens ok försäkringsmässigt.... tänk om mätaren springer läck och orsakar stora skador eftersom utrymmet ej var våtutrymmesklassat?

Vad har jag att sätta emot kommunen?

Ett till exempel är kommunen val av pumpsumpenhet för avloppet. Deras enhet är 2,6 meter och oisolerad. På frågan om jag får välja en kortare enhet (från samma leverantör och anpassad för samma system) som är isolerad får jag tvärt nej. Kommer nu bli tvungen att spränga för många tusentals kronor eller försöka själv med lite mindre tusentals kronor. Finns ju ingen logik i det.

Något att sätta emot?
 
  • Gilla
Anders Tingdal
  • Laddar…
Om vi nu antar att kommunens krav på mätarrum inte går att rubba. Då är det nog som du säger, röret måste upp i en garderob eller liknande. Och kanske ned igen.

Garderoben bör du då utföra med tätskikt på golvet, och rörgenomföringar etc.
 
alex86 skrev:
Kanske kan vara värt att pröva ärendet i va-nämnden?
[länk]
Tack. Har precis kontaktat dem och begärt offentliga handlingar som rör tvister med mitt problem.
 
hempularen skrev:
Om vi nu antar att kommunens krav på mätarrum inte går att rubba. Då är det nog som du säger, röret måste upp i en garderob eller liknande. Och kanske ned igen.

Garderoben bör du då utföra med tätskict på golvet, och rörgenomföringar etc.
Tycker det känns orimligt. Jag har enbart "garderobsalkover" så att tätskikta golvet skulle innebära hela sovrummet eller hela hallgolvet (som sträcker sig vidare till vardagsrummet).
 
Nja, du kan bygga ett tätskikt runt in/utgående rör i lådform och sedan någon avrinningsfunktion via krypgrunden om det skulle gå läck.
Vår sitter i källaren där inkommande vatten finns och här har det aldrig funnits några tätskikt.
 
AndersS skrev:
Nja, du kan bygga ett tätskikt runt in/utgående rör i lådform och sedan någon avrinningsfunktion via krypgrunden om det skulle gå läck.
Vår sitter i källaren där inkommande vatten finns och här har det aldrig funnits några tätskikt.
Ja, skulle kunna leda rören genom ett större avloppsrör och sedan bygga en tät låda vari i vattenmätaren monteras, då kan avrinning ske genom avloppsröret vid eventuell läcka.

Jag har svårt att hitta ritklinjer för hur dragning av vattenledningen fram till vattenmätaren ska utföras. Jag kan tänka mig att det kan finnas ett krav på att den inte får skarvas eller ha några anslutningar innan mätaren. Men om det nu är så att den ska upp i huset så skulle jag vilja ha en avstängningskran innan mätaren som jag kan skruva åt när jag är borta längre perioder från huset. Är det tillåtet, var kan man leta upp sån information utan att väcka björnen så att säga...
 
Monterar man inte vattenmätaren i en brunn i gatan eller utanför huset? Att ha den inne i huset gör ju det omöjligt för kommunen att läsa av sin vattenmätare?

Sen mig veterligen får kommunen inte ställa krav på att du ska använda en viss tillverkares modell utan det enda en kommun ska kunna kräva är att din pump ska uppfylla ett antal tekniska krav för att passa in i deras system. Sen ska det stå dig fritt att handla upp en lämplig modell.
 
Jag antar att du bor i värmdövik. Jag bor också där och har ganska nyligen anslutit mig. Jag stod med samma funderingar som du har nu och fick till svar ifrån kommunen att det handlar om arbetsmiljö och ergonomi för de som installerar, läser av och servar vattenmätaren. Jag drog upp pem 32 till en beulco-konsoll i badrummet och drog sedan ner en pem 32 till krypgrunden igen. Ingen optimal lösning, helst hade jag satt allt i det isolerade hydroforrummet i grunden men det blev absolut nej ifrån kommunen. Hur ser ditt badrum ut, ingen möjlighet att montera där?
 
I Hörby kan man sätta vattenmätaren var man vill.
 
antnor skrev:
Jag antar att du bor i värmdövik. Jag bor också där och har ganska nyligen anslutit mig. Jag stod med samma funderingar som du har nu och fick till svar ifrån kommunen att det handlar om arbetsmiljö och ergonomi för de som installerar, läser av och servar vattenmätaren. Jag drog upp pem 32 till en beulco-konsoll i badrummet och drog sedan ner en pem 32 till krypgrunden igen. Ingen optimal lösning, helst hade jag satt allt i det isolerade hydroforrummet i grunden men det blev absolut nej ifrån kommunen. Hur ser ditt badrum ut, ingen möjlighet att montera där?
Har erbjudit kommunen att jag kan ordna med egen behörig rörmokare som monterar vattenmätaren under deras insyn... får se vad svaret blir. Det känns ju dock aningen larvigt, eftersom ingen kommer titta på den där vattenmätaren (mer än jag för årlig avläsning) förrens det är dags att sälja huset om xx år. Annars hoppas jag kunna hitta några intressant tvister hos VA-nämnden för att i vart fall samla på mig bra argument.

Ett alternativ jag funderat på är att förbereda för montage utomhus i ett litet vindskydd jag har för elmätaren. Får antagligen tilläggsisolera ordentligt och kanske installera någon frostvakt för dom ordentliga köldknäpparna. Kan det vara något?
 
Det är ju enastående!

Tänk vad enkelt det måste vara att sitta på kommunens VA-kontor och skissa upp en idealisk vattenmätarplacering.
Vattnet brukar ju komma nerifrån, genom golvet så då sätter man väl mätaren vid...

Nej vänta nu! Man kan ju få ont i ryggen när man skall läsa av mätaren, eller byta den var tionde eller tjugonde år.
Den skall naturligtvis sitta på kaffebordshöjd, det är väl en 70 - 100 centimeter va. Så skall det vara!

Och man skall ju kunna se mätaren också, så rita in en lampa på cirka två meters höjd.
Och en golvbrunn måste det ju vara. Vi vill inte att våra montörer skall bli våta om fötterna och få fotsvamp eller skyttegravsfot. Rita en golvbrunn, tack!


Utan en tanke på att detta skall installeras i en massa gamla hus, som byggdes långt innan kommunen hittade på sina regler.

PS
Lite elakt skrivet, det medges.
Men jag har aldrig i mitt långa liv sett en vattenmätare som sitter någon annan stans än 200 - 400 mm över golvet. Och det har funkat rätt bra hittills faktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är ju enastående!

Tänk vad enkelt det måste vara att sitta på kommunens VA-kontor och skissa upp en idealisk vattenmätarplacering.
Vattnet brukar ju komma nerifrån, genom golvet så då sätter man väl mätaren vid...

Nej vänta nu! Man kan ju få ont i ryggen när man skall läsa av mätaren, eller byta den var tionde eller tjugonde år.
Den skall naturligtvis sitta på kaffebordshöjd, det är väl en 70 - 100 centimeter va. Så skall det vara!

Och man skall ju kunna se mätaren också, så rita in en lampa på cirka två meters höjd.
Och en golvbrunn måste det ju vara. Vi vill inte att våra montörer skall bli våta om fötterna och få fotsvamp eller skyttegravsfot. Rita en golvbrunn, tack!


Utan en tanke på att detta skall installeras i en massa gamla hus, som byggdes långt innan kommunen hittade på sina regler.

PS
Lite elakt skrivet, det medges.
Men jag har aldrig i mitt långa liv sett en vattenmätare som sitter någon annan stans än 200 - 400 mm över golvet. Och det har funkat rätt bra hittills faktiskt.
Med denna logik skulle sanitetskontoret fortfarande hämta bajs i tunna på gården. Rinnande vatten skulle finnas endast på de stadsgårdar som borrat egen brunn för att hyresgästerna skulle slippa gå till Stadsbrunnen på Stora Torget. Lite elakt och ironiskt, men jag har själv en vattenmätare i våtsäkrat rum på nivå "kaffebordshöjd".
 
Hur mätarplatsen ska se ut är nog svårt att tulla på.
Den ska bytas vart 9år och lite synd är det om den som byter mätare hela dagarna och de sitter i krypgrunder, bakom varmvattenberedare och i takhöjd.

Det du ska pröva är pumpstationen.
 
alex86 skrev:
Hur mätarplatsen ska se ut är nog svårt att tulla på.
Den ska bytas vart 9år och lite synd är det om den som byter mätare hela dagarna och de sitter i krypgrunder, bakom varmvattenberedare och i takhöjd.

Det du ska pröva är pumpstationen.
Många är vi som försökt argumentera för en lägre pumpsump. Kommunen är fast beslutna att den höga ska användas och resultatet är stora kullar på var och varannan tomt i värmdövik. Själv gjorde jag av med drygt 70 ton fyllnadsmassor vid förläggningen av pumpsumpen. Vad gälmer vattenmätaren så är de få som uppfyller kraven på placering till 100%. Mi sitter ca 50 centimeter över golvet i badrummet och det var ok enl. Installatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.