Har haft huset uppgrävt 2 veckor nu, tagit det sista med spade och stött på saker och jag vet inte vad allt är för något eller rättare sagt vad det går till.

Musen till min MAC stendog och klarar inte av CAD med plattan så blev papper och penna varianten + lite bilder. Pilarna anger vilken riktning de ligger i.


2013-07-23115501_zpsa5fcc4cb.png

Nummer 1:

In under huset
20130723_115656_zpsbd95dfc9.jpg

Ut på tomten
20130723_115704_zps9c6538b2.jpg

Från "sidan"
20130723_115721_zps5e618567.jpg

Går in under huset och ut på tomten, är ett betongrör och det går in under sulan. Vad är det? den låg under dräneringsrören.

Nummer 2:
20130723_115735_zpsbf73528d.jpg

Dessa går till dräneringsbrunnen, den ska grävas fram här under dagen om grävaren hade tid lite senare.

Nummer 4 & 5 (glömde bort siffran 3 ;P )
20130723_115749_zps53b43eeb.jpg

Den vänstra nummer 4 som sitter lite högre upp "viker" av den är inte rak, den tror jag tidigare har gått in till dräneringsbrunnen, det vänstra inloppet på bild 2. Det jag inte förstår är att varför den löper bort från huset. Den kommer inte från kortsidan.

Den ner till höger är nummer 5 går iväg snett ut från tomten upp mot grannens tomt/vägen. och den har ett eget inlopp på min tomt, verkar även den gå till en brunn för det är en massa vatten, tar man in en meter lång pinne så hör man hur det svalpar runt därinne, då är man bara 5-10cm längre ner så den ligger inte djupt.

Inloppet från nummer 5.

20130723_115759_zpsf3dba5e9.jpg

Ja det blev rörigt och förstår just nu själv inget alls =/ Huset är byggt 1951, aldrig omdränerat vad vi vet.
 
Nr 1 känns som ett avloppsrör. Hade samma storlek (typ) på mitt hus från 39..
Nr 4 och 5 är nog dräneringen, 5 skulle kunna vara takavvattningen, (Så låg det hos mina föräldrar byggt -70), när vi fick gräva upp en gavel för det kom in vatten i källaren..
Nr 2 kan ju vara en extra dränering på grunden om den går under huset..
 
Vet du vilket som är avloppsröret från WC, tvätt, kök etc ? Sätt på kranen inne så hittar du det! Stuprännor slutar ovan mark eller går det oxå ner i mark? Spola där oxå så klarnar nog bilden..förhoppningsvis!
 
Jag gissar att betongröret i bilden märkt 4&5 är dagvattnet från stuprören. Det kan inte vara så att ditt och grannens dagvatten sitter ihop ?
De röda tegelrören är med 90% säkerhet dräneringen.
Vad det som kommer ut under huset är vet jag inte.Om det är avloppet borde du märkt det vid det här laget.
Det skulle kunna vara dagvattnet från stuprör på andra sidan huset. Spola i stuprören med en gardenaslang och kolla om det rinner ut i något av rören.
Fredrik
 
Har spolat i alla golvbrunnar i källaren nu, men det kommer inte ut något vatten ur rör nummer 1. Rör nummer 1 kanske kan vara ett gammalt avloppsrör? Golvbrunnen i pannrummet ligger lika långt ifrån husväggen som röret kommer ut.

Det nuvarande avloppet har jag inte stött på, det ligger djupare än vad vi grävt (har grävt ner till sulans botten).

Nummer 4 & 5 är dränering, skulle nu gissa på att nummer 4 dränerar ut efter muren vi har till garageinfarten och har tidigare gått in i brunnen. Nummer 5 har jag fortfarande ingen aning om vad det kan vara =/

Stuprören har tidigare gått rakt ner i backen, men de rören låg på 1 meters djup, var i betong och var påkopplade till dräneringsbrunnen. Jag hade själv de inte påkopplade utan hade tunnor ovan mark istället, det hade även tidigare ägaren.

Nummer 2 går in till brunnen, har fått fram locket nu och spolat ner massor av vatten och det rinner undan så den fungerar fortfarande =) Hittade dock inte någon brunn till nummer 5, vill inte gräva fram och ta reda på det heller. Pluggar hålet och hoppas på det bästa, har det varit någon form av delad dränering med grannhuset så spelar det inte någon roll då grannen dränerade om sitt hus för något år sedan.

Tack för svaren, nu ska arbetat fortlöpa. Kommer skarva på nummer 1 men plaströr, vet inte vad det är men bättre att ha det skarvat än inget alls.

//Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.