I mitt garage som ska hålla några plusgrader även vintertid, ska jag nu isolera väggarna. Utifrån har jag träfasad, luftspalt, vindpapp, därefter sätter jag isoleringen, men ska jag sätta plast innan osb-innerväggarna?
Är det ok att dela upp de 2400 mm höga väggfacken i två delar med en regel, och sätta 1170 mm höga isoleringsbitar i vardera?
 
Mikael_L
Om plasten vara eller icke tvista de lärde om i fall som detta, dvs endast svagt uppvärmd lokal.

Själv har jag garaget kallställt på vintrarna och satt plast i alla fall.

Och du, skippa den där vågräta tvärregeln (kortlingen), den utgör bara en oönskad köldbrygga. Fyll hela facken med isolering istället.
 
Sjunker inte bara isoleringen ihop utan tvärregel, dvs om man ställer 2x1170 mm på varann?
 
Snälla, kan jag inte få några fler kloka synpunkter på frågan om plast i väggen?
 
Mikael_L
hakaninorr skrev:
Sjunker inte bara isoleringen ihop utan tvärregel, dvs om man ställer 2x1170 mm på varann?
Nej, inte om du använder isoleringsskivor. (Kanske det finns något riktigt sunkigt fabrikat, men från de stora, Paroc, roxull, isover, (nu har jag säkert glömt någon av de stora ... :surprised:) så sjunker inte skivorna ihop så att du ska behöva någon kortling, eller tjäna något på att ha en sådan.

Isolering på rulle ska du inte använda stående i väggar.

Jag ser gärna att fler ger input, särskilt om jag missat nåt!
 
Har själv gjort samma sak nyligen och jag hade plasten innan osb:n. Samt stående isoleringsskivor på varandra. Det var så alla, inkl snickare, då sa till mig att göra!

Och ang plastens vara eller icke så tror jag iaf att det inte skadar så länge garaget är välventilerat.
 
M
I ett garage med plusgrader skulle jag ha satt plast. Kan bli ganska mkt vatten i ett garage (regn/snö) som man inte vill ha ut i väggarna.

Ett vanligt förråd där man inte tillför en massa fukt hade jag valt bort plasten.
 
Mikael_L
miksil skrev:
I ett garage med plusgrader skulle jag ha satt plast. Kan bli ganska mkt vatten i ett garage (regn/snö) som man inte vill ha ut i väggarna.

Ett vanligt förråd där man inte tillför en massa fukt hade jag valt bort plasten.
Ungefär så tänkte jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.