Y
Jag har köpt stora (60x120) skivor som jag vill skära i flera nya mått.
Vill inte få skador längst snitten. Så söker tips var man finner folk med maskiner
som gör med största chans riktigt fina snitt?
 
då ska du nog hitta någon med en vattenskärmaskin
 
Y
Lite rädd att den vattenstrålen är så stygg så den skadar ytan. Kanske blir matt eller så längst snittet.
Vet en som har sån maskin som han skär metall med, undra om det är svårt att justera in för kakel. :)
 
Kan du inte byta bort plattorna mot något i den storlek du vill ha?
 
Y
Detta var det närmsta måttet som funkade.
 
nejdå det är ingen fara, men det kan behövas några provplattor först.
Vet en som skar ut mönster, text och logotyper, istortsett vad som helst och det blev riktigt bra
 
Se till ha ha reserv plattor. Allltid bra att köpa från samma "tillverkningsbatch" så det inte blir nyansskillnader.
 
Y
Jo men det tar emot att ha extraskivor liggandes då dom kosta över 1000kr styck. :confused:
Iofs värre ifall någon går sönder och man inte har ersättare..
 
Kolla om du kan lämna tillbaka oöppnade paket? Vi köpte också dyrt kakel, men de kom förp a 5 st vad jag minns och vi kunde återlämna oöppnade.
 
M
Yrrol skrev:
Lite rädd att den vattenstrålen är så stygg så den skadar ytan. Kanske blir matt eller så längst snittet.
Går det inte att tejpa över ytan med något för att skydda den?
 
Y
Butiken sa att jag kunde återlämna, men var då tvungen att betala frakten och då dessa kräver pall osv så blev det nästan dyrare än att behålla skivan. skickade från annat land.

---------

Kanske går att tejpa. Det var dessa tips jag sökte av er. :)
 
tror inte att tejpen skyddar nått alls, eftersom vattenstrålen skär genom keramiken så tror jag en tejpbit inte gör någon skillnad alls
 
Y
Fast hur skär man i vanliga fall? Ett snitt och knäcker?

Bör jag snitta finsidan eller baksidan? Hjälper tejp då?
 
M
Tejpen skulle skydda ytan mot vattenstrålen om du använde en vattenskärmaskin, men det kanske inte hjälper. Kan du inte testa på nått billigt kakel/klinker först?
 
Finns det någon stenfirma i närheten?
Klinker och kakel är lättskuret med en vattenkyld stensåg.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.