Hej

Jag ska bygga en liten smedja på min lantgård och tänkte uppföra den i klassisk stil men med modernt inblandad.

Jag tänkte därför mura grunden på gammalt sätt men jag hittar inte mycket information om stengrunder.

Det är denna stilen jag vill åt http://cornerstonemasonryonline.com/images/stone_foundation_-_sand_stone_-_v_joint_1.jpg

Jag tänkte mura yttervarvet och sen gjuta inuti. Har förstått att man ska använda Murbruk C för att det är mindre benäget att dra till sig fukt än betong.

Hur gör man för att få en plan sida på stenen? Hugger för hand? Vanliga huggmejslar tar ju hundra år om man ska dela så mycket sten. Spräckkilar är inte heller så intressant för dom lämnar ju hemska märken på stenen.

Mvh
Cm
 
Tja!

Du får väl ut och leta natursten som har en hyffsat flat sida.

Personligen tycker jag inte att stengrunder med kilmärken är fult, tvärtom vittnar det om ett hantverk som ej längre finns.

Tittar du på gråstenslängor (vanligast stallbyggnader) så är de byggda oftast av betydligt större sten än bilden du länkar till har.

Hör med bönder som rensar sina åkrar från sten, där får du säkert tag på vad du letar efter.
 
Murbruk C är väl för innebruk endast?
Kan inte tänka mig att det drar till sig fukt mindre än betong.
Har för mig att gamla kallmursgrunder var murade med kalkbruk?
 
Murbruk c är även för utebruk.

Jag har börjat samla sten nu iaf och efter att varit runt i bygden och kollat på grunder måste jag med säga att kilmärken inte alls stör snarare tvärtom =)

Mvh
Carl Magnus
 
Jag hade kört med ett hydraliskt kalkbruk för sådana stenar "suger inte" och hydraliskt kalkbruk är då att föredra
 
Hur har det gått för dig?

Vi ska göra en utbyggnad av vårt hus som har en en stengrund liknande den som syns på din länkade bild. För att det ska se enhetligt ut vill jag mura upp liknande för utbyggnaden. Som du skriver finns det inte så mycket information angående gammaldags stengrunder.

Hälsningar
Daniel
 
D4niel skrev:
Hur har det gått för dig?

Vi ska göra en utbyggnad av vårt hus som har en en stengrund liknande den som syns på din länkade bild. För att det ska se enhetligt ut vill jag mura upp liknande för utbyggnaden. Som du skriver finns det inte så mycket information angående gammaldags stengrunder.

Hälsningar
Daniel
Jodå håller på att samla på mig material och grejer. Köpte precis en liten bobcat minigrävare och har köpt en massa verktyg så börjar närma mig startgropana iaf. Jag har tänkt ut hur jag ska göra. Bara prova om det fungerar med.

Mvh
Cm
 
Du kan väl berätta lite om hur det ska gå till, är mycket intresserad.
Har ett liknande projekt 5 år fram i tiden, och har också för mig att jag funderat ut hur jag ska göra.
 
Låter spännande.

Kommer du fortfarande först att bura upp stenarna för att sedan gjuta på insidan, som din plan var från början. Hur tjockt kommer gjutningen i så fall bli ungefär, mellan insidan av stenarna och innerkant på grunden?

Vilket bruk kommer du att använda? Jag tänkte köra med kalkbruk, som föreslås på flera ställen där jag läst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.