Tjena!

Jag håller på att göra om mitt kök i ett hus från femtiotalet. Har precis rivit ner ett gammalt skafferi och hittade bakom en brädlapp ett hål i väggen. :surprised:
Det är någon form av gammalt ventilationshål (ser ut som en typisk ventil från utsidan.) som inte använts på ett tag.

Brädlappen hindrade ju all kallluft från att ta sig in, men kommer det inte funka med några rackiga brädlappar mitt på väggen i mitt nya kök... >:(

Hålet är kvadratiskt med en kant på 10cm och har en metallram.

Vad kan/ska jag göra?

Tack på förhand!

Johan

(Samma topic har publicerats i isolerings-forumet.)
 
det är ju bra med svala skafferier så varför inte skaffa en öppningsbar ventil och planera in ditt nya skafferi just där det en gång suttit.det är ju ganska mycket som tar plats i kylen som kan klara sig utmärkt i ett svalt skafferi..jag tycker det är synd att ta bort...
 
Jag isolerade och satte igen med en en skiva i nivå med resen av väggen sen spacklade. Vi hade inget intresse att ha kvar den då vi är "skafferi" anti ;)
Men det är ju en smaksak ::)
 
Tack för svaren, har fått den hjälp jag behöver i isolerings-forumet!
:)
Johan
 
Jag har samma fenomen hemma hos mig där jag gör om! Jag placerar ett vinställ intill ventilen som går i linje med köket och hoppas på att mina tjutare kyls konstant ;)
Problemet som jag har är att jag bara kan dölja halva ventilen med min täcklist på sidan så antagligen kommer jag att ta loss locket, lacka om det till mattsvart istället för piss gult och hoppas på att man inte stör sig på de för mycke :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.